Reklamovat se dá i životní pojištění

Věra Tůmová | rubrika: Co se děje | 1. 2. 2008 | 8 komentářů
Reklamovat se dá i životní pojištění
Životní pojistky by se neměly kupovat jako housky. Než si je lidé sjednají, měli by o tomto produktu něco vědět. Jinak jim pojišťovna či prodejce může snadno vnutit něco, co nepotřebují. Lepší představě klientů o tom, co je životní pojištění by měla napomoci kampaň České asociace pojišťoven.

Počty prodaných životních pojistek v Česku každoročně stoupají. Jen od loňska tyto pojistky například zaznamenaly 14procentní meziroční růst při celkové výši předepsaného pojistného 53,9 miliardy korun. Pojišťovnám to však nestačí. Argumentují přitom tvrzením, že Češi se ve srovnání se Západní Evropou málo pojišťují. Statistiky však tvrdí něco jiného. Poměr předepsaného ročního pojistného na životní pojištění a průměrné roční mzdy je totiž v Česku prakticky stejný jako třeba v Německu.

Nespokojeny naopak pojišťovny mohou být s tím, jak Češi životní pojištění využívají. Místo aby jeho prostřednictvím kryli dostatečně rizika nemoci či smrti, sjednávají si ho jako spoření. Vydatně jim k  tomu pomáhá řada zprostředkovatelů, kteří tak  toto pojištění prezentují. „Jenže životní pojištění je především pojistný produkt kryjící rizika. Spořící složka je až vedlejší výhodou,“ říká Tomáš Síkora z České asociace pojišťoven (ČAP). Také kvůli tomu se asociace letos rozhodla začít aktivně zlepšovat informovanost Čechů o životních pojistkách a vyhlásila letošní únor jako Měsíc životního pojištění zaměřený především na klienty.

Trendy českého trhu s životním pojištěním

  • Růst životního pojištění se celkově zrychluje
  • Mírně roste podíl životního pojištění na celkovém předepsaném pojistném
  • Vysokou dynamiku růstu vykazuje investiční životní pojištění
  • S okolními srovnatelnými státy má ČR prakticky shodnou propojištěnost životního pojištění v průměrné mzdě (Maďarsko, Slovensko, Německo)

Kampaní s názvem „Pojisti život“ chce ČAP zvýšit povědomí o životním pojištění a jeho mýtech, které kolem něj panují. Součástí kampaně jsou od 1. února i webové stránky www.pojistizivot.cz. Ty nabízejí vedle základních informací o životním pojištění také modelové příklady, na kterých chce asociace spotřebitelům ilustrovat využití různých produktů životního pojištění pro odlišné životní situace. Ten, kdo si pak bude chtít sjednat vlastní pojistku a bude mít o ní alespoň základní představu, bude moci kvalifikovaněji po pojišťovnách žádat poskytnutí relevantních informací a služeb. Špatně sjednané pojištění nebo nabízené služby je totiž možné reklamovat podobně jako jakoukoli jinou službu či produkt.

Pokud si klient sjedná kupříkladu pojistku, která mu má garantovat určitý výnos spořící složky a zjistí, že sjednávaná pojistka garanci nemá, protože se jedná o investiční životní pojištění, může si podle Síkory na takový postup prodejce u pojišťovny stěžovat. Předpokladem ale je, že klient bude mít u sebe dokument o účelu sjednání produktu, takzvanou analýzu potřeb klienta, kterou by měl každý prodejce ze zákona (§21 Zákona 378/2004 Sb.) při sjednávání pojištění vypracovat v kopii i pro klienta. Tento dokument pak bude jedním z důležitých podkladů pro stížnost na nesprávně sjednanou pojistku a měla by si jej archivovat i pojišťovna.

Před tím než se každý vydá do pojišťovny nebo za pojišťovacím zprostředkovatelem, měl by si podle doporučení odborníků ve svém zájmu získat maximum informací o pojistném produktu, o který má zájem. Pomoci mu v tom mohou nejen nově vzniklé webové stránky, ale i takzvané Produktové listy, které ČAP zveřejnil na svých stránkách už vloni v říjnu a nyní jsou k dispozici i na novém webu. Každý produktový list shrnuje nejdůležitější informace o jednotlivých typech pojistek, výhody a doporučení.

Jak jsme nakupovali životní pojištění

Pojišťovny klientům při koupi životního pojištění moc nepomůžou

Kdo uvažuje o sjednání životní pojistky, měl by si koupi pořádně promyslet a prostudovat co nejvíce informací. Spoléhat se na to, že v pojišťovnách se vše potřebné dozví od jejich zaměstnanců, totiž většinou nemůže. Ukázal to náš test, v němž jsme se pokusili sjednat životní pojištění v sedmi pražských pobočkách vybraných pojišťoven.

Čtěte více.

Zážitky z terénu aneb jak jsme nakupovali životní pojištění

Klientka, která nemá o životním pojištění ani potuchy a přesto si chce nějaké sjednat, by ve čtyřech ze sedmi námi vybraných pražských poboček pojišťoven moc dobře nenakoupila. Vypovídá o tom sedm příběhů, jak lze koupit a na druhé straně prodat něco, čemu klient nerozumí.

Čtěte více.

Produktové listy ani informace z nového webu sice nikoho „nespasí“ před špatným prodejcem pojištění, klient ale může díky jejich znalosti lépe sledovat, zda je předkládaná nabídka pojištění pro jeho životní situaci smysluplná či nikoli. „Pro klienta mohou sloužit jako kontrola, že mu dotyčný prodejce říká to, co se opravdu daného produktu týká. Pokud budu nespokojen, mohu to pak lépe konzultovat s nadřízeným dotyčného prodejce nebo se rozhodnout pro nabídku od jiné pojišťovny,“ konstatuje Síkora.

Lidé by při sjednávání životního pojištění měli myslet nejen na to, aby si vybrali pojistku u spolehlivého zprostředkovatele, ale také aby dostatečně kryla všechna hlavní rizika. „Češi si například raději platí stavební spoření a jiné podobné produkty, místo aby mysleli na adekvátní ochranu životních rizik. Naspořené peníze jim tuto ochranu nemusí poskytnout. Běžně se tak můžeme setkat s člověkem, který má vysokou hypotéku, manželku na mateřské s dětmi a všechny úspory vkládá do zařízení domova a na spořící produkty. Pokud nastane nešťastná událost, výše úspor v řádech několika desítek tisíc korun nemusí jeho manželce stačit na překlenutí ani jednoho měsíce. Přitom dobrá pojistka by jí mohla třeba pomoci přežít dobu, než bude moci jít do práce, aniž by zásadně poklesla životní úroveň rodiny a dětí,“ konstatuje odborník ČAP na životní pojištění Jaroslav Dostal.

Podle Dostala existuje velmi úzká souvislost mezi životním pojištěním a sociálním systémem. A čím je stát bohatší, tím jsou i občané ochotnější vydávat více prostředků na svou ochranu. Česká republika je v tomto ohledu nyní ve zlomovém bodě a dá se proto očekávat, že lidé se o kvalitnější zabezpečení rizik začnou více zajímat.

Jak se chráníte vy a vaše rodina před různými životními riziky?

 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 2. 2008 14:58, Pavel Hek

A stát to podporuje " daňovou slevou " :-)

Zobrazit celé vlákno

+54
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

Partners Financial Services