Jako první budou banku při žádosti o hypotéku zajímat vaše příjmy.
Zaměstnanci to mají oproti OSVČ o něco jednodušší. Stačí si vytisknout formulář, který dnes najdete na webových stránkách každé banky a prostřednictvím kterého zaměstnavatel potvrdí průměrnou výši vašich příjmů za poslední rok. Dále je nutné k žádosti o hypotéku doložit kopii mzdového listu společně s platným průkazem totožnosti. Jestliže máte další příjmy mimo své zaměstnání, doložte i je. Pomohou vám vylepšit bonitu. Zpravidla se jedná o výživné na dítě, příjmy z pronájmu apod.
Podnikatelé musí doložit přiznání k dani z příjmu fyzických osob za poslední dva roky potvrzené finančním úřadem, potvrzení správy sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovny o prováděných platbách v jejich prospěch nebo bezdlužnost vůči nim, živnostenský list a platný průkaz totožnosti. I OSVČ mohou pomocí nájemní smlouvy a listu vlastnictví prokázat příjmy plynoucí z pronájmu nebo příjmy z kapitálového majetku.
Doložení výdajů při žádosti o hypotéku
Stejně důležité jako vaše příjmy jsou pro banku i všechny vaše výdaje. U těch je jedno, jestli jste zaměstnanec, nebo podnikatel. Doložit musíte:
- všechny smlouvy o dalších úvěrech, půjčkách či leasingu
- smlouvy o stavebním spoření a penzijním připojištění
- veškeré pojistné smlouvy a doklady o platbách pojistného
- individuální pravidelné výdaje jako rozhodnutí soudu o placení výživného apod.
- ostatní závazky
Jak je to s doklady k nemovitosti při žádosti o hypotéku
Při posuzování vaší žádosti o hypotéku bude banka potřebovat doložit i několik dokumentů, které jsou spojené přímo s nemovitostí. Pověřená osoba z banky vám sama po první schůzce sdělí, jaké dokumenty bude potřeba doložit. Nejčastěji se požaduje:
- odhad ceny nemovitosti, který není starší více než 6 měsíců
- výpis z katastru nemovitostí, který není starší více než 3 měsíce
- snímek z katastrální mapy, který není starší více než 1 rok
- výpis z účtu, kterým prokážete dostatek finančních prostředků nutných k úhradě ceny za nemovitost či stavbu zbývající po využití hypotečního úvěru
- nabývací titul k nemovitosti – kupní nebo darovací smlouva, smlouva o smlouvě budoucí, rozhodnutí o vypořádání dědictví apod.
- pojistná smlouva k nemovitosti
U dokumentů záleží na typu nemovitosti, kterou chcete pomocí hypotéky financovat. V případě, že jde o stavbu, bude po vás banka dále chtít:
- územní rozhodnutí, pokud ještě nebylo vydané stavební povolení
- stavební povolení s doložkou právní moci
- geometrický plán
- přehled nákladů na stavbu či rekonstrukci
- smlouvu o dílo podepsanou zúčastněnými stranami
- časový plán čerpání hypotéky, pokud není součástí smlouvy o dílo
Kde sehnat potřebné dokumenty k hypotéce
| Zaměstnanec | OSVČ |
Přehled příjmů | zaměstnavatel | finanční úřad |
Mzdový list | zaměstnavatel | - |
Průkaz totožnosti | sami | sami |
Další příjmy | sami | sami |
Potvrzení o bezdlužnosti z ČSSZ a zdravotní pojišťovny | - | ČSSZ, vaše zdravotní pojišťovna |
List vlastnictví | katastr nemovitostí |
Smlouvy: pronájem, pojištění, úvěr, leasing, půjčky, stavební spoření, … | sami, případně u poskytovatele |
Odhad ceny nemovitosti | odhadce – po domluvě s bankou |
Výpis z katastru a snímek z katastrální mapy | katastr nemovitostí / Check POINT |
Výpis z účtu | v bance |
Nabývací titul k nemovitosti | sami / katastr nemovitostí |
Pojistná smlouva k nemovitosti | sami, případně u poskytovatele |
Územní rozhodnutí | stavební úřad |
Stavební povolení | stavební úřad |
Geometrický plán | geodet |
Přehled nákladů | sami |
Smlouva o dílo | sami, případně u poskytovatele |
Časový plán čerpání | sami |
Vždy je ale dobré si zajít nejprve do banky, kde si plánujete hypotéku sjednat, a zjistit si, jaké doklady po vás budou chtít. Pokud si nejste čímkoli jisti, ptejte se. Určitě vám rádi poradí a vy si tak můžete usnadnit celý proces žádosti. Nezapomeňte se také zeptat, jaké dokumenty musí být úředně ověřené a od kterých stačí pouze obyčejná kopie. Schůzku si v bance doporučujeme sjednat dopředu.
Sdílejte článek, než ho smažem