Od začátku roku 2019 už nebude jízda po německých dálnicích zdarma. Spolková rada, ve které zasedají zástupci vlád jednotlivých německých zemí, dala zelenou zavedení mýtného pro osobní auta na německých dálnicích. Neuplatnila totiž právo námitky, které by zpoplatnění dálnic mohlo výrazně zkomplikovat.
Německo ale bude muset systém mýtného ubránit před Soudním dvorem EU. Žalobu tam na německé mýtné podá sousední Rakousko. Oznámil to rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried. Schválený německý systém označil za „mýtné pro cizince“, které je v rozporu s právem EU. K žalobě se možná přidá i Česko, premiér Bohuslav Sobotka před týdnem řekl, že německé mýtné považuje, stejně jako rakouská vláda, za diskriminační pro cizince.
O zavedení mýtného pro osobní auta minulý týden rozhodl Spolkový sněm hlasy velké koalice konzervativní unie CDU/CSU a sociálních demokratů. Plán ale původně narážel ve Spolkové radě na kritiku. Zástupci některých spolkových zemí se obávali dopadů na příhraniční obchod a spolupráci.
Trojice výborů Spolkové rady se proto u jedné ze dvou novel, do nichž je mýtné vtěleno, vyslovila pro uplatnění práva námitky a svolání zprostředkovacího výboru. Plénum Spolkové rady ale dnes tento návrh nepodpořilo, a mýtnému pro osobní vozy tak už v Německu nestojí nic v cestě.
K rakouské žalobě se možná přidá i Česko. „Je tady skupina zemí, která chce na toto německé rozhodnutí podat žalobu, pokud tu budou reálné argumenty na stole, tak by se Česká republika mohla k této žalobě připojit,“ řekl premiér Bohuslav Sobotka před týdnem, české úřady podle něj věc nyní analyzují.
Přesný termín podání žaloby u Soudního dvora EU zatím rakouský ministr dopravy nesdělil. Podle něj musí nejdřív Evropská komise formálně přerušit řízení o porušení smlouvy s Německem. Následně bude možné žalobu podat, řekl člen rakouské vlády. Rakouský kancléř Christian Kern podle Leichtfrieda o mýtném už telefonicky hovořil s německou kancléřkou Angelou Merkelovou a informoval ji o dalším právním postupu Vídně.
Roční mýtné vyjde maximálně na 130 eur (zhruba 3500 korun), ale tak vysokou částku zaplatí jen ten, kdo má veterána. I stará auta, která v Česku ještě jezdí, zaplatí výrazně méně. Například majitel Škody Felicie z roku 1996 s benzinovým motorem 1,3 zaplatí podle výpočtů ÚAMK necelých 84 eur (2300 korun). A kdo má Octavii z roku 2008 s benzinovým motorem 1,4, toho roční mýtné vyjde na 24 eur (660 korun).
Výše mýtného se počítá podle ekologické zátěže – výrazně více tak zaplatí majitelé naftových vozů. Řidič auta s naftovým motorem 1,4 se stejnou euroklasifikací jako výše zmíněná Octavia zaplatí na ročním mýtném 70 eur (1925 korun).
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem