Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Telemarketing: Jak se zbavit otravných telefonátů?

| rubrika: Jak na to | 27. 3. 2017 | 17 komentářů
Máte čas na krátký monitorovaný průzkum? Nabízíme výhodnou půjčku. Žiletky zdarma výměnou za pár odpovědí do ankety. Nebaví vás telefonáty telemarketingových firem? Peníze.cz přinášejí několik tipů, jak se jich zbavit.

Telefonní číslo po vás chtějí při nákupu v e-shopu, v bance při založení účtu. Na konci registračních a objednávkových formulářů pak bývá políčko s jednoduchým pokynem – zaškrtněte, zda souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Jak a za jakým účelem bude obchod, banka nebo třeba pojišťovna údaje zpracovávat, už ale většina lidí nezkoumá. Souhlasí a povolí tak využívání osobních údajů nejen dané firmě, ale i jejím marketingovým partnerům. S telefonními čísly ale kupčí i mobilní operátoři – na stránkách společnosti T-Mobile dokonce najdete seznam firem, kterým operátor vaše osobní údaje předává. Souhlas s poskytnutím čísla a dalších údajů totiž bývá zakomponovaný v každé smlouvě, kterou s operátorem podepíšete. Proto, ještě než se komukoli upíšete, smlouvu si přečtěte a případně vyžadujte vyškrtnutí pasáže, která využívání či rozdávání vašich kontaktních údajů upravuje.

Než řeknete ano...

Je to past!

Slečna na druhém konci telefonu nabízí bezkonkurenčně nejlepší ponožky zadarmo. Tedy přesněji – výměnou za odpověď na pár anketních otázek. Moc tomu nerozumíte, ale řeknete si: když je to zadarmo… Chyba. Z nabídky po telefonu je závazná objednávka. Poradíme, co v takovém případě dělat.

Předplatitelem proti své vůli

Pomůže odvolání souhlasu

Jenže smlouvu s operátem nebo bankou jste pravděpodobně podepsali už dávno. A spolu s ní i zmíněný souhlas s poskytnutím osobních údajů pro marketingové účely. I tady se ale nabízí řešení – souhlas totiž můžete kdykoli odvolat. Odvolání je nejlepší poslat e-mailem nebo poštou. Zbavíte se tak alespoň nabídek na výhodnější tarif či kreditkuosobnímu účtu. Pokud jde o další firmy, kterým jste souhlas neudělili přímo, je potřeba udělat ještě jednu věc. Požádat operátora o zařazení na takzvaný veřejný telefonní seznam účastníků s upozorněním, že si nepřejte dostávat žádné marketingové nabídky po telefonu. Telemarketingové firmy by vám pak měly dát pokoj – nařizuje jim to totiž zákon o elektronických komunikacích.

V příslušném paragrafu se konkrétně píše: Je zakázáno prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací nabízet marketingovou reklamu nebo jiný obdobný způsob nabídky zboží nebo služeb účastníkům nebo uživatelům, kteří ve veřejném seznamu uvedli, že si nepřejí být kontaktováni za účelem marketingu.

Anketa

Jak často vám volají s průzkumem či nabídkou?

Praxe ale samozřejmě může být jiná a telefonáty z nejrůznějších call center nemusí ustat. Pak už nezbývá, než se obrátit na Český telekomunikační úřad. Pokud ČTÚ vaši stížnost uzná, může celou věc označit za správní delikt a firmě uložit pokutu. Sdružení obrany spotřebitele v takových případech také doporučuje volajícímu důrazně sdělit, že o podobné nabídky nemáte zájem a nechcete, aby vás v budoucnu kontaktoval. Pokud vám bude stejná firma volat i přes vaše upozornění, můžete se obrátit na ČOIku. „V případě, že i přes svůj nesouhlas bude spotřebitel stále obtěžován nevyžádanými nabídkami, může se obrátit i na Českou obchodní inspekci. Nevyžádané telefonáty jsou totiž podle zákona o ochraně spotřebitele agresivní obchodní praktikou,“ upozorňuje sdružení. Pokud byste celou věc chtěli řešit s Českou obchodní inspekcí, vyplatí se mít po ruce důkaz – nahrát si rozhovor, ve kterém pracovníka telemarketingové firmy upozorňujete, že si další hovor nepřejete.

Aplikace na blokování telefonátů

Kromě oficiálních cest existují ještě další možnosti. Jednou z nich je projekt Nevolejte.cz, který funguje jako databáze čísel telemarketingových společností. Databázi, takzvanou černou listinu, tady budují samotní uživatelé. Každý, kdo si do telefonu stáhne aplikaci od Nevolejte.cz může obtěžující číslo nahlásit například jako Prodej po telefonu, Otravnou osobu nebo Finanční past. Pokud jedno číslo takto označí alespoň dva uživatelé, automaticky se přesune na černou listinu. Aplikace následně každý příchozí hovor od takového čísla blokuje, případně uživatele alespoň upozorní (záleží, jak si službu nastavíte), že jde o telemarketing.

Aplikaci si jednoduše stáhnete na Google Play (funguje pouze pro Android). Kromě aktivní ochrany, tedy blokování čísel, funguje Nevolejte.cz i jako ochrana pasivní. Spolu se zápisem do registru Nevolejte.cz totiž vyslovujete nesouhlas s komerčním oslovením ze strany poskytovatelů telemarketingových služeb. Nevolejte.cz vás jednoduše zapíše na veřejný seznam (stejně jako operátor) lidí, kteří nechtějí, aby jim telemarketéři volali. Do Registru Nevolejte.cz se ale můžete zapsat i skrze webový formulář. Stejně tak je možné obtěžující čísla nahlašovat přímo na webu projektu, pokud například nemáte chytrý telefon nebo si nechcete stahovat aplikaci.

Anketa

Jak moc vám vadí telefonáty s průzkumy a nabídkami?

Na stejném principu funguje také aplikace Můžu to zvednout? (opět pouze pro Android). Jako uživatel můžete ohodnotit konkrétní číslo jako pozitivní, neutrální či negativní a přiřadit mu určitou kategorii – finanční služba, call centrum, průzkum, dluhová služba a další. Informace od jednotlivých uživatelů se sbíhají do databáze služby. V momentě, kdy vám volá neznámé číslo, aplikace zobrazí informace o tom, jak (případně zda) ostatní uživatelé toto číslo ohodnotili. Aplikace také každému uživateli umožní zablokovat konkrétní čísla podle vlastní volby nebo jednoduše všechna čísla, které jsou komunitou uživatelů ohodnocená jako negativní.

Zkrátka ale nepřijdou ani majitelé telefonů s operačním systémem iOS. Můžou si totiž stáhnout aplikaci Zvednout to?. Pokud jim bude volat neznámé číslo, které je v databázi aplikace nahlášené jako obtěžující, zobrazí se na displeji telefonu například s popisem finanční služby nebo telemarketing.

Pokud si nechcete nebo nemůžete stahovat žádnou ze zmíněných aplikací, nabízí se samozřejmě možnost cizí telefonní čísla nezvedat. Od koho byl zmeškaný hovor, poté můžete zkusit zjistit na internetu. Stránek, které sdružují hodnocení a upozornění na nejrůznější telefonní čísla je hned několik, například Kdovolal.cz nebo Vyhledat číslo. V praxi stačí zadat konkrétní číslo do internetového vyhledavače a během vteřiny se můžete podívat, zda a případně jaké zkušenosti mají s volajícím dalším uživatelé a podle toho se rozhodnout, jestli zavoláte zpět.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+47
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 4. 2017 9:21, Milan

Je to blbost. Telemarkting je pro toho poskytovatele mnohem levnější než jakýkoli jiný způsob prodeje. Takže vaše logika je chybná.

Zatím co callcentrum stojí pouze provize za zprostředkovaný prodej, ostatní metody prodeje jsou mnohem nákladnější.

Zkuste kalkulovat včetně:
- nájmů
- mzdových nákladů
- mzdové náklady na management
- školení, vybavení, energie ....

Pokud se vám to má zaplatit, celkové číslo podělte počtem klientů které zvládnete oslovit. A v tom Telemarketing vede ať interní nebo přes agentury.

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 27. 03. 2017 13:24)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

28. 3. 2017 0:23, Platypus Norwegicus

Nejdriv jsem to pokladal hned, jak jsem zjistil, ze to je spam. Jenomze smejdi si vyvinuli taktiku, kdy trva nekolik minut, nez z nich clovek vubec dostane, co chteji.

Pak jsem prestal zvedat neznama cisla. Kdyz uz jsem ho nahodou zvedl, odlozil jsem zapnuty telefon na stul a at si povidaji jak dlouho chteji.

Pak jsem uvazoval o tom, ze si zaridim zpoplatnenou linku, takze z kazdeho takoveho hovoru budu mit nejake penize (a lidi se kterymi chci komunikovat stejne pouzivaji spise mail), nicmene ta ma obrovske mesicni poplatky. Drazsi, nez mit satelitni telefon (mimochodem na iridium vam asi nikdo volat nebude, pokud to nebude opravdu dulezite). Asi by sla nastavit cena za pomoci roamingu, ale ten se bude po EU rusit, takze by clovek musel pro SIM nejbliz na Ukrajinu.

Mozna by slo poridit lokalni ustrednu se SIM kartou (nebo pripojit telefon k nejake ustredne) a davat vsem 10-12 mistne cislo s tim, ze na ostatni cisla nebude ustredna reagovat, nebo vrati, ze volane cislo neexistuje. Takze by posledni 1-3 cislice slouzily jako heslo. Otravovaci, co zkousi cisla nahodne vy nemeli sanci vubec a ti istatni bby alespon meli problem s tim, ze budou pocitat s devitimistnymi cisly a nebudou to resit, dokud to nebude delat vyznamny zlomek populace.

Nakonec jsem telefon kompletne zrusil, nekteri lide maji sice problem to pochopit, ale mam klid a nikdo neprudi s debilnimi nabidkami kreritnich karet a dalsich zhovadilosti. Kdyz je vyjimecne potreba nekam zavolat, tak je mozne mit telefon s vypnutym zvonenim, ja ma jeden telefon, ktery je temer porad vypnuty. Take by slo volat pres internet.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (17 komentářů)

18. 4. 2017 | 17:09 | Jakub

Mohu vás upozornit že hovor je monitorován z důvodu zkvalitnění služeb.....ok mohu si mas taky nahrát ??? :D píp píp píp více

6. 4. 2017 | 9:21 | Milan

Je to blbost. Telemarkting je pro toho poskytovatele mnohem levnější než jakýkoli jiný způsob prodeje. Takže vaše logika je chybná.
Zatím co callcentrum stojí pouze provize za zprostředkovaný prodej, ostatní metody...
více

3. 4. 2017 | 10:54 | Honza M.

Přesně tak. Šmejdy odfiltruje, telefon ani necinkne, vidíte jen ve zmeškaných hovorech, že se někdo o něco pokoušel. Známé firmy jako třeba kreditky od City Bank, toho po pár pokusech nechají. 2 měsíce s nevolejte.cz, a je...více

1. 4. 2017 | 11:37 | f

Musel jsem si změnit číslo, naprosto příšerné. K tomu mám na mobilu nastaven režim letadlo. více

30. 3. 2017 | 10:23 | Lubos

Pouzivam dlouho apku nevolejte.cz a jsem s ni macimalne spokojeny, Muzu jen doporucit! více

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK