Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Auta budou bezpečnější, ale nejspíš i dražší

Auta budou bezpečnější, ale nejspíš i dražší
I malé auto by si mělo umět poradit se smykem, jako luxusní limuzína. Taková je vize Evropské komise, která uvažuje o povinné montáži některých bezpečnostních zařízení i do menších a středních vozů. O kolik tyto novinky auta zdraží, zatím nemluví.

Vítejte v Evropě roku 2012. Po silnicích se prohánějí auta, které když nabourají, automaticky zavolají o pomoc. Řidič nemusí udělat vůbec nic. Stává se jen výjimečně, že by řidič strhnul volant před překážkou, a vůz se převrátil či dostal smyk. Na správnou jízdu totiž v každém autě dohlíží elektronický systém kontroly stability. Na silnicích je prostě bezpečněji. O život při nehodách přichází každý rok o šest a půl tisíce lidí méně než dnes. Počet nehod je nižší o sto tisíc.

Tento scénář není sci-fi. Urodil se v sídle Evropské komise v Bruselu v rámci iniciativy Inteligentní automobily. Komise chce do konce letošního roku začít jednat s evropskými, asijskými a americkými automobilkami, aby od roku 2010 začaly montovat do každého auta systém eCall. Ten v případě nehody automaticky zavolá na tísňovou linku 112, které sdělí základní údaje jako třeba polohu havarovaného auta. Komise spočítala, že takový systém zkrátí dojezdovou dobu záchranářů o polovinu na venkově a o 40 procent ve městech. Ubylo by obětí na životech až o 15 procent, snížil by se počet dopravních zácp, čímž by evropská ekonomika ušetřila dvě až čtyři miliardy eur ročně.

Zavedení tohoto systému podpořilo devět členských států EU a téměř padesát firem a organizací automobilového průmyslu a dopravy. Česko zatím na seznamu chybí.

Brusel chce rovněž ještě letos začít hovořit s automobilkami a experty, zda by bylo reálné do roku 2012 prodávat všechny automobily s elektronickým systémem kontroly stability. Ten zabraňuje převrácení vozu při náhlé změně směru jízdy a pomáhá řidiči zvládnout smyk. Zatím se tento systém montuje standardně jen do vozů vyšších tříd. U levnějších automobilů si jej může zájemce dokoupit. U Škody Octavie například stojí necelých třináct tisíc, u nové Fabie patnáct tisíc korun. V případě povinné montáže i do levnějších aut by nejspíš cena těchto vozů vzrostla.

Podle Komise však zdražení aut vyváží přínosy z vyšší bezpečnosti. Každý rok by díky tomuto opatření zemřelo na silnicích o čtyři tisíce osob méně než dnes. V celé Evropě by se zabránilo zhruba sto tisícům nehod. Pro srovnání v Česku se loni stalo podle statistik české policie celkem 188 tisíc havárií.

Těmito dvěma novinkami ovšem výčet evropských plánů nekončí. Brusel hodlá příští rok zveřejnit plán, jak snížit množství oxidu uhličitého vypouštěného z výfuků aut. Investovat by se mělo jak do vylepšování motorů, tak do zlepšování dopravní infrastruktury a plynulosti provozu. Ústřední roli budou hrát moderní komunikační technologie.

Komise už dříve přišla s návrhem, aby se v roce 2012 nevypouštělo z nových automobilů více oxidu uhličitého, než 120 gramů na ujetý kilometr. Dnes se toto číslo pohybuje kolem 160 gramů na kilometr, přičemž výhodu mají malé úsporné vozy. Evropská asociace výrobců automobilů odhaduje, že takto dramatické vynucené snížení emisí by mohlo zdražit nová auta v průměru o 2 500 eur, tedy zhruba 70 tisíc korun.

Byli byste ochotni platit za auto více, když bude mít zmíněné bezpečnostní prvky?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-1
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 9. 2007 14:41, Eric

Jak je tedy z tohoto titulu ošetřen dovoz čínských zabíjecích vozů do EU, potažmo k nám? Auta jsou sice hezky vybavená, ale smrtelně nebezpečná. Nebude to zase tak, že Číňané (nebo jejich evropští obhájci) předloží k homologaci model, který bude udělán tak, aby splnil požadavky a do prodeje pak půjdou sračky sešité horkou jehlou kdesi v Činchaji? Hm, asi tak nějak... Nebo dodají kompletně padělané homologační dokumenty. Hm, asi taky tak nějak...Když ta auta jsou tááááák levná!

Reagovat

 

+68
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 9. 2007 18:47, jezevec

To je ale dneska taky, ne? V tomto úhlu pohledu je možná lepší čínský sajrajt, než dvacet let stará schade, polopanceřovaná ministerská A8 řízená namyšleným beztrestným frajírkem, nebo třítunový teréňák řízený ožralým cikánem bez řidičáku.
Ostatně auto které vás zabije na chodníku, protože řidič nečuměl kudy pokračuje silnice, může být třeba šlapací, a při vhodné smůle stačí. A nebo myslíte že u favoritů neodpadávaj za jízdy zadní nápravy?

Reagovat

 

-10
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Eric 19. 09. 2007 17:17)

Další příspěvky v diskuzi (13 komentářů)

22. 9. 2007 | 22:43 | kubat.rada

Vize to je hezká, realita je taková, že v ČR (taky člen EU) jezdí běžně auta 15 i více let stará.
Myslím, že systém kontroly stability umožňuje jezdit do zatáček rychleji, ve výsledku tedy bezpečnost zas o tolik větší...
více

21. 9. 2007 | 8:41 | Seko

Mnohem víc by prospěl důrazný systém postihů za dopravní přestupky, doživotní zabavení řidičáku pitomcům, řízení bez řidičáku = basa, pokus o ujíždění dopravní policii = basa, žádné fintičky s "já auto neřídil, byl to rodinný...více

20. 9. 2007 | 16:02

Když čtu všechny ty bláboly, co si soudruzi Špidlové (nejen Česko si tam ulévá své exoty) v té (zakopané) Bruseli vymýšlejí, aby nám zpříjemnili život, ani minutu nelituji svého NE v tom kašpárkovském referendu. Nedávno to...více

19. 9. 2007 | 18:47 | jezevec

To je ale dneska taky, ne? V tomto úhlu pohledu je možná lepší čínský sajrajt, než dvacet let stará schade, polopanceřovaná ministerská A8 řízená namyšleným beztrestným frajírkem, nebo třítunový teréňák řízený ožralým cikánem...více

19. 9. 2007 | 17:17 | Eric

Nejvíce mě, ale sejří, že to odnese spousta nevinných účastníků silničního provozu až na ně odněkud rozesraný čínský křáp přilítne. Nebo jeho utržená součástka. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Vstupní cena, Kurz prodej, Pevná úroková sazba (fixní), evropská unie, itálie, unicredit, euro, referendum, plný důchod, tropická níže, parcela, část dovolené, levná pracovní síla, konvergenční program, tisková zpráva, Tejkal, Connectitut, liběna rochová

7C04183, 6C85379, 7A41001, 3M79321, 3M79317

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK