Noví hráči na poli zákonného pojištění vozidel
Cena povinného ručení 2008 – 2014, Zdroj: PFP s. r. o.
Začněme tedy popořádku. Ještě v roce 2008 pojišťovny na povinném ručení vydělávaly okolo 6 %. Od roku 2009 se začala situace měnit a cena za povinné ručení pozvolna klesala. Cenový pokles dosáhl dna o tři roky později v roce 2012, jak je vidět v grafu. Cenu povinného ručení začali tlačit dolů noví hráči. Nástup některých menších pojišťoven provázel obrovský tlak na snižování cen, protože se snažily získat nové klienty nižšími sazbami pojistného. Cenová válka srazila zisky pojišťoven až do záporných čísel a reálná ztráta se pohybovala okolo 3 %. Aby měly pojišťovny z čeho krýt zvyšující se náklady svého podnikání, přistoupily k navýšení cen pojistného za povinné ručení, což pocítila většina českých řidičů ve svých peněženkách již v roce 2013, a je pravděpodobné, že se ceny povinného ručení budou šplhat i nadále směrem nahoru.
Z povinného ručení nově platíme také hasiče
V loňském roce pojišťovny navíc začaly přispívat hasičskému záchrannému sboru 5 600 korun za každou hodinu zásahu. Paradoxní na tom je, že stát sice zdaňuje pojišťovny, ale nejvíce na to opět doplatíme my, občané.
Poškozeným řidičům se začalo vyplácet vyšší odškodné
Největší nárůst ceny za povinné ručení přišel začátkem letošního roku. Od 1. ledna vstoupil v platnost nový občanský zákoník, který s sebou přinesl vyšší náhrady škod pro poškozené klienty. A v neposlední řadě musí nově pojišťovny odvádět nejméně tři procenta z přijatého povinného ručení do fondu zábrany škod.
Mladí řidiči si za povinné ručení připlatí
Růst cen povinného ručení by měl především zasáhnout rizikovější řidiče, a to až o několik desítek procent, dále pak mladé řidiče bez bonusu a řidiče z velkých měst. To je tvrzení pojišťoven, ale je jasné, že zdražení se dotkne všech řidičů, bez ohledu na to, zda bourají nebo nebourají.
Kdo tedy může za zdražení povinného ručení?
V první řadě tu máme stát. Stát potřebuje peníze na hasiče, tak proč nezdanit pojišťovny. Vždyť je to celkem logické, velká část práce hasičů spočívá ve výjezdech k nehodám a ty způsobují vozidla. K zamyšlení je i to, že kdyby pojišťovny mezi sebou nevedly boj, kdo bude levnější, a od začátku zaujaly tvrdší postoj k bourajícím řidičům, dnes by na povinném ručení neprodělávaly. Ať už nese větší vinu na zdražení stát, nebo pojišťovny, vždy se to nejvíce dotkne koncového zákazníka.
Jak získat nejlevnější povinné ručení?
Na českém trhu v současné době nabízí povinné ručení 12 pojišťoven. Jak si tedy vybrat to nejvýhodnější? Dříve řidiči sjednávali povinné ručení zásadně v kamenných pobočkách, dnes upřednostňují různé online kalkulačky. Například ve službě Srovnátor si můžete porovnat nabídky všech pojišťoven a jednoduše si spočítat nejlevnější povinné ručení na míru pro váš vůz. Je to mnohem pohodlnější než obcházet jednotlivé pobočky pojišťoven a zjišťovat, kde je cena přijatelnější.
Sdílejte článek, než ho smažem