Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Informace o odběratelích lze koupit

Informace o odběratelích lze koupit
Pokud si firma nemůže shánět informace o odběratelích sama, může si analýzu jejich bonity koupit od specializovaných agentur. Tu pak může doplňovat o vlastní údaje o partnerovi a vyhodnocovat případná rizika jeho platební neschopnosti.

Podoba systému pro řízení rizik splácení pohledávek se liší podle velikosti firmy i počtu odběratelů. Pokud má firma jen několik velkých odběratelů, může se jí vyplatit investovat desítky tisíc korun do analyzování každého z nich. Může si dovolit zaměstnat kvalitní analytiky a dát jim dostatečný časový prostor na hloubkové analýzy jednotlivých odběratelů. Má-li ale firma stovky nebo tisíce drobných odběratelů, jsou pro ni rozsáhlé analýzy každého z nich nákladově neúnosné. Další problém s efektivitou vlastních analýz může nastat, pokud je portfolio odběratelů složené z firem z různých zemích. Vedle jazykové bariéry platí, že v různých zemích se liší způsoby přístupu k veřejným a placeným zdrojům informací vypovídajících o bonitě firem.

Efektivním řešením při analýze většího počtu odběratelů (někdy již od desítek odběratelů) může být nákup kreditních informací od skóringových agentur. Kreditní informace je mezinárodně standardizovaná forma analýzy zaměřené na ohodnocení schopnosti podnikatelského subjektu splácet závazky. Je cenově dostupná (stovky korun, maximálně jednotky tisíc korun) a rychlá (dodací lhůta 6 dnů a kratší). Vedle řady detailních informací o oboru podnikání, vlastnických poměrech, kontaktních údajích, historii, platební morálce a finančních výkazech, poskytuje dva klíčové souhrnné hodnotící parametry: bonitu a maximální kredit. Jednou z klíčových součástí tvorby kreditní informace je strukturovaný pohovor analytiků s analyzovaným subjektem. Při něm se nezřídka získají informace, které jinak nejsou dostupné a pomohou k vysvětlení specifik analyzované společnosti. Ta jsou v kreditní informaci popsána formou doplňujících komentářů.

Kreditní informace jsou cenově dostupné, protože skóringové agentury mají vyvinuté specifické postupy a informační systémy pro zpracování informací ze škály veřejně dostupných zdrojů, jako jsou obchodní rejstřík, sbírka listin, seznamy dlužníků zdravotních pojišťoven. Jelikož v České republice je stále ještě většina dokumentů uložených ve sbírce listin dostupná pouze v papírové formě, mají agentury pracovníky v jednotlivých městech, kde rejstříkové soudy sbírku listin vedou. Vedle veřejně dostupných zdrojů využívají i placené zdroje informací, jako například údaje Českého statistického úřadu, monitoring tisku a další informační databáze. Vzhledem k dlouhodobému působení na trhu mají i řadu informací z dřívějších analýz.

Vedle úspory nákladů na vlastní shromažďování a analýzu veřejně dostupných informací mohou kreditní informace vést i k dodatečným přínosům v kvalitě analýzy. Specializovaní analytici díky zkušenostem ve finanční analýze a v komunikaci s představiteli analyzovaných společností bývají schopni při pohovorech ověřit a doplnit klíčové údaje a získat jedinečné informace podstatně ovlivňující hodnocení bonity. Dalším přínosem je přesnější vyhodnocení dopadu jednotlivých veřejně dostupných informací na pravděpodobnost budoucích problémů s platební schopností analyzované firmy. Jelikož skóringové agentury mají k dispozici tisíce analýz ročně a u stovek nebo tisíců z analyzovaných společností dojde k následné platební neschopnosti, mohou mnohem přesněji určit vliv jednotlivých faktorů na budoucí insolvenci.

Rozhodně to ale neznamená, že vlastními dodatečnými informacemi nedokážete ve svém systému řízení rizik ještě zlepšit předvídání platební morálky odběratelů. Zvláště doplnění závěrů kreditní informace o platební historii odběratele vůči vaší firmě pravděpodobně povede k zefektivnění systému řízení rizik. Účelné také bude ponechat možnost ručního zásahu vašeho analytika do hodnocení platební schopnosti odběratelů, pokud získá důležitou informaci, kterou standardně v systému řízení rizik neberete v úvahu.

Na českém trhu dlouhodobě působí tři nadnárodní skóringové agentury. Francouzská skupina Coface, americká firma Dun&Bradstreet a německá Creditreform.

Článek vznikl ve spolupráci s Článek připraven ve spolupráci s Coface Czech Credit Management Services spol. s r.o.

Využívá vaše firma služby skoringových agentur?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-3
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Manko, Býčí trh, Kompromis, daň z příjmů, petr dvořák, psd2, andrej babiš, fintech, COMEX, členský příspěvek, Radim Juchelka, DDT, Andorra, Ministerstvo zahraničních věcí, a karta, délka praxe, 183/2006 Sb., Výzkumný ústav práce

1AL0293, MINKA001, 5AC3307, 2M42777, 4M00544

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK