Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

„Chceme, aby lidé při nakupování na internetu nemysleli jen na sebe. Náš start-up pomáhá financovat neziskové organizace, malé sportovní kluby nebo třeba divadelní soubory, které by jinak na peníze dosáhly jen ztěžka,“ popisuje Peter Páluš jednu z myšlenek, na které stojí jeho internetový projekt GIVT.
GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

Hrajete okresní přebor a potřebujete vymalovat šatny? Dobrovolničí vaše děti v neziskovce, která na malém městě pomáhá seniorům, a nemá dost peněz na provoz bezbariérového centra? Peter Páluš by pro vás mohl mít řešení. Místo populární nabídky „nakupujte a my vám část peněz vrátíme“ přichází s modelem „nakupujte a my část peněz pošleme na dobrou věc, kterou si vyberete“. Jeho web GIVT.cz propojující neziskový sektor s internetovými obchody a jejich zákazníky je sice teprve v plenkách, myšlenka cílené podpory projektů, klubů nebo spolků, si ale pozornost zaslouží už teď. Konečně – zákazníky nic nestojí. Peníze na konta plynou z marží internetových obchodníků.


Bylo by krásné, kdyby se internetové obchody dobrovolně vzdávaly části své marže, pro dobrou věc. Ve vysoce konkurenčním prostředí to je ale spíš pohádka. Nebo ne? Jak motivujete e-shopy, aby se do projektu zapojily?

Fungujeme na bázi affiliate programů – přivádíme obchodům zákazníky a z jejich nákupu potom putují peníze organizacím, které se do programu zapojily. Provozovatelé e-shopů jsou rádi, že jim vodíme klienty, proto jsou ochotní vzdát se části své marže ve prospěch dobré věci. Každý, kdo běžně nakupuje přes internet, může díky GIVTu podpořit někoho, komu drží palce, aniž by vydával vlastní peníze.

Jak to funguje

Pro zákazníka: Když jde na internetu nakupovat, vybere si na webu GIVTu obchod, kam běžně za nákupy chodí, třeba Kasa.cz, a organizaci, kterou chce podpořit. GIVT ho přesměruje na web obchodu, kde už se zákazník pohybuje, jak je zvyklý.

Pro obchodníka: Jeho systém rozpozná, že zákazníka mu posílá GIVT. Ze své marže po skončení nákupu odesílá domluvenou část GIVTu.

Pro GIVT: GIVT si z příchozích peněz část ponechá, část přeposílá na konto organizace vybrané zákazníkem.

Peter Páluš

Peter Páluš

Vystudoval teorii a dějiny dramatických umění na Univerzitě Palackého v Olomouci, vedl studentské divadlo K3, byl spoluzakladatelem Mezinárodního divadelního festivalu Labyrinty herectví. Profesní kariéru odstartoval jako copywriter na volné noze, poté se dostal k obchodu. Působil jako obchodní ředitel portálu Vykupto.cz. Momentálně je CEO projektu GIVT a firmy noIT, která se věnuje on-line marketingu. Je ženatý, má dvě děti, psa a spousty akvarijních rybiček.

Jak vás napadlo pustit se do takového projektu?

Inspirovali jsme se ve Švédsku, kde podobný projekt běží, pomáhá ale jenom sportovním klubům. Začali jsme pátrat, jestli něco podobného funguje i jinde v zahraniční. Například v Americe nebo Anglii je všechno zase víc orientované na charitu. Řekli jsme si, že by bylo dobré spojit oba koncepty dohromady – sport i charitu. Přesto jsme dlouho zvažovali, jestli do toho máme jít, v Česku je obecně chuť přispívat na charitu a neziskové projekty mnohem menší než v ostatních evropských zemích. Nakonec jsme se do toho pustili. Myslím, že GIVT má skvělou karmu, hodně mu věřím.

Internetové obchody oslovujete sami?

Existuje řada affiliate sítí, které internetové obchody sdružují. Takže si jednoduše e-shopy přidáme, ony jenom odsouhlasí, že náš web neporušuje jejich politiku. Takto to funguje u klasických e-shopů, s těmi většími samozřejmě o připojení jednáme.

Jak je to s příjemci finančních darů, vybíráte je sami?

Příjemce aktivně oslovujeme, někteří se dokonce sami přidávají. Nijak si ale nevybíráme, nechceme se stavět do pozice soudců a říkat, komu by peníze měly jít a komu ne. Dáváme prostor všem neziskovým subjektům a o konkrétních příjemcích už rozhodují sami zákazníci. V tom je právě to kouzlo, velké sportovní kluby nebo neziskové organizace často dosáhnou na granty, mají peníze od firem. Malé nemají šanci, proto chceme, aby lidé mohli přispět někomu, koho mají kolem sebe a koho mají rádi. I malý lokální projekt nebo třeba vesnický tým tak může získat nějaké finance.

V rámci spolupráce je také učíme, jak funguje on-line marketing, jak můžou oslovit fanoušky a říct jim, že existuje možnost je podpořit prostřednictvím GIVTu.

Kdo v tom jede?

V první půlce dubna splupracuje s GIVTem na 150 e-shopů a 130 neziskovek. „Rosteme každý den, první měsíc jsme přidávali jednu dvě neziskovky denně, teď je to minimálně pětkrát tolik. Rychle roste i návštěvnost stránek, momentálně jsme v řádu stovek unikátů v běžný pracovní den, říká Peter Páluš.

Z neziskovek si přes GIVT nechá přispívat například:

  • Arcidiecézní charita Praha
  • Člověk v tísni
  • Helppes
  • HESTIA
  • Liga lidských práv
  • Nadace Jedličkova ústavu
  • Nadace Taťány Kuchařové Krása pomoci
  • Nekupuj. Adoptuj!
  • Projekt Šance, o. s.
  • ROZKOŠ bez RIZIKA
  • Hokejový club ZUBR Přerov

Na dobrou věc ze svých zisků přispívají třeba:

  • Booking.com
  • Bata.cz
  • Kasa.cz
  • Tescoma.cz
  • Rohlík.cz
  • Zoohit.cz
  • Tchibo.cz
  • Zoot.cz
  • Skypicker.com
  • Damejidlo.cz

Jaké organizace jsou nejčastějšími příjemci?

Máme šest oblastí, do kterých se příjemci peněz sami přiřazují – charita, sport, kultura, vzdělání, zájmové organizace a ochrana přírody. Nejvíc je asi obecně prospěšných charitativních společností. Naším cílem je mít spektrum co nejširší.

Nemůže dojít ke zneužití – někdo se bude vydávat za neziskovku a peníze mu budou chodit na vlastní účet? Jak tomu chcete zamezit?

Předně organizace se nemůžou přidávat samy, musíme je nejdřív schválit. Každá organizace musí mít IČO, které ověřujeme, zároveň před odesláním peněz kontrolujeme, jestli opravdu odcházejí na účet daného subjektu. Pokud by se ukázalo, že obranné mechanismy, které máme teď, nefungují dostatečně, určitě bychom zavedli lepší.

Nevyřešily by to transparentní účty?

Transparentní účty jsme zvažovali, ještě jsme je úplně nesmetli ze stolu…Teď se spíš věnujeme tomu, aby služba fungovala jako taková. Hodně energie věnujeme webovým stránkám, není lehké udělat web, který tohle umí, uživatel se na něm snadno orientuje a na dva kliky udělá, co potřebuje.

O jak vysoké částky jde?

Výše částky závisí na dohodě s konkrétním internetovým obchodem, jeho marži a cenové politice. Například u e-shopů s módou jde o osm až deset procent z každé transakce, u obchodů s elektronikou je to třeba jen půl procenta. U každého e-shopu je vždycky napsáno, kolik přesně jde příjemcům.

Příjemcům jde celá odměna, nebo si něco necháváte jako zprostředkovatelé?

Zatím se dělíme půl na půl. Příjemci dostávají padesát procent, druhou polovinu si necháváme na pokrytí vlastních nákladů. Do budoucna plánujeme odevzdávat větší část koláče, musíme ale nejdřív zvýšit počet transakcí. Teprve začínáme a neumíme odhadnout, jak bude celý projekt fungovat.

Jaká je průměrná částka, která odchází za jeden nákup?

Zatím se nám potvrzuje, že sumy za nákup odpovídají obecnému e-commerce trhu, průměrná objednávka je v rozmezí od tisíce do dvou tisíc korun. Nejvyšší evidovaná byla v řádu desítek tisíc, ale máme i nákupy za stokorunu.

Kolik obchodů přes vás za měsíc projde?

Každý den rosteme, jsme ale opravdu na začátku. Na obrat proto zatím nehledíme. Teď se snažíme, aby měl GIVT podobu, jakou chceme. Pořád nemáme přidané některé obchody, vyladit potřebuje i web. Teď se od jednotek nákupů denně pomalu dostáváme k desítkám denně.

Nebyl by proces jednoduší, pokud by šlo přispět přímo ze stránek prodejce? Takhle musí nakupující nejdřív k vám, a pak až dojde k přesměrování na stránky obchodníka…

Jednoduší určitě, jenže to by byl prodejce sám proti sobě. E-shopy s námi spolupracují, protože jim vodíme zákazníky. U těch klientů, kteří přijdou přímo na web obchodníka, není motivace se o zisky dělit. Chystáme se ale zavést některé nástroje, které proces usnadní – pokud zákazník navštíví e-shop napojený na GIVT, prohlížeč ho upozorní, že je možné přispět, když se na GIVT přihlásí. Každopádně základní princip je v tom, že e-shop pozná, že zákazník přichází od nás, a za to, že jsme mu zákazníka přivedli je ochoten se podělit o část svého zisku.

Vycházející hvězdy byznysu

  • Podnikat začal v devatenácti. Sestavuje výkonné počítače na míru. Čtyřikrát to dotáhl do finále Živnostníka roku, jednou se stal nejlepším živnostníkem Prahy. (Což mimochodem není podstatné.)
    Jan Prušák: Jméno mojí firmy bude synonymem pro počítač
  • Při studiích žurnalistiky na Karlově univerzitě založila v roce 2005 firmu na zážitky Allegria. Se svým nápadem zprostředkovávat lidem dárky v podobě zážitků vyhrála v roce 2006 prestižní ocenění Živnostník roku.
    Linda Vavříková: Mám podnikání v krvi
  • „Chtěla bych dělat boty, ve kterých člověk může chodit každý den po městě, a přitom ho nebudou bolet nohy. Musí být pěkné i pohodlné. To se tak často nevidí,“ říká Eliška Kuchtová, jedna z nejnadějnějších designérek své generace.
    Češi a móda? Bohužel vítězí uniformnost
  • Uznání odborníků sklidila už za projekt Tramvaj pro Prahu. Mediálně známá ale začala být až po vítězství v Národní ceně za studentský design s kolekcí erotických pomůcek. Mohla jít pracovat do zahraničí, ale zůstala v Česku a rozjela podnikání, které se netočí jen kolem Venušiných kuliček a vibrátorů.
    Od tramvaje k vibrátoru: Cesta designerky Anny Marešové 
  • Můžou se 3D tiskárny brzy objevit v běžných českých domácnostech? Nalezne tato nová technologie praktické využití? A nejsou řeči o technické revoluci, kterou by měl prý 3D tisk přinést, zatím jen science fiction? Ptáme se jejich propagátora a prodejce Davida Miklase.
    David Miklas: 3D tisk otvírá neuvěřitelné možnosti. Časem ho budeme využívat všichni

Chystáte nějakou propagační kampaň?

Jakmile bude GIVT stoprocentně vyladěný, jsme připravení investovat i do marketingu. Půjdeme spíš cestou on-line kampaní. Chceme ale aktivně pracovat i na PR projektu. Prodat partnerům přidanou hodnotu GIVTu. Pro obchody je skvělé podporovat nějakou dobrou věc. To je taky jeden z důvodů, proč jsme do toho šli. Na trhu je spousta firem a start-upů, ale jen málo z nich umí efektivně přispět na dobrou věc. Myslíme si, že známe on-line svět a dokážeme v něm věci propojit, abychom opravdu pomáhali.

Kolik lidí na projektu vlastně pracuje a kdy jste začali?

Na GIVTu pracujeme zhruba půl roku a do provozu je v tuhle chvíli zapojených šest lidí. Nejdřív jsme ladili byznysplán, měsíc jsme strávili nad IT. Web jsme spustili před dvěma měsíci.

Kolik transakcí denně potřebujete mít, řekněme v horizontu dvou let?

Transakce pro nás zatím nejsou určující, jde nám spíš o velikost zapojení. Do konce roku bychom chtěli mít tisíc až tisíc pět set zapojených organizací. Denně registrujeme deset až patnáct nových neziskovek – a každý den se plus minus dvě hlásí samy, aniž bychom dělali nějakou reklamu. K tomu teď budujeme tým lidí, který s nimi bude navazovat kontakty a informovat je o možnosti získání peněz touto cestou.

Kolik vás projekt stál, máte investora, nebo ho financujete sami?

Částka se pohybuje v  řádech vyšších stotisíců. Jsou to naše vlastní peníze.

Kdyby vám někdo nabídl investici, šli byste do toho?

Momentálně asi ne. Projekt jsme v současném stavu schopni financovat sami. Časem ale prostor určitě vznikne. Nechceme se pokoušet o sprint, když jsme se právě postavili na nohy. S expanzí do zahraničí, kterou plánujeme, ale investice určitě potřeba budou.

Komu byste vy osobně přispěl?

O tom jsem hodně přemýšlel… Nemám jednoho favorita. Pokouším se svoje příspěvky rozkládat, ale preferuji neziskovky, které se věnují dětem.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+55
Ano
Ne

Diskuze

17. 5. 2015 | 14:55 | To snad ne

Kolumbovo vejce více

Čtenáři také navštívili

16. 5. 2015 |  | 2 komentáře

Oldřich Bajer: Mít spoustu peněz není zodpovědnost, která by mě měla svazovat

„Nesouhlasím s názory, že je trh na internetu nasycený a že se už nebudou opakovat příležitosti, které tu byly před rokem 2000,“ říká v exkluzivním rozhovoru Oldřich Bajer, jeden z nejúspěšnějších podnikatelů...

28. 3. 2015 |  | 4 komentáře

Barbora Rektorová: Nejhorší je dělat, co lidé chtějí

„Člověk se musí soustředit na zákazníka. Ale ne na jakéhokoli zákazníka,“ říká v druhé části našeho rozhovoru Barbora Rektorová. Restauratérům – začínajícím i těm, kteří se potřebujou zvednout ze země...

6. 3. 2015 |  | 11 komentářů

Polykej jako Ovčáček

Prezidentův mluvčí je vzorovým dělníkem ekonomiky založené na službách: vynalézavě mele bulšit, nechává se ponižovat, a ještě při tom drží kamenný obličej.

21. 2. 2015 |  | 6 komentářů

Bude to jízda! Vítěz nad prokrastinací jde dobýt svět

„Byznys pro mě nikdy nebyl na prvním místě. Musím vidět, že to má nějaký smysl. Že naše práce lidem skutečně pomáhá,“ říká v našem rozhovoru zakladatel vzdělávacího institutu GrowJob a autor bestselleru...

14. 2. 2015 |  | 4 komentáře

Už dávno nejsme konzervy, říká alkoholový guru Richard Švéda

„Například u vína jsou Češi stále znalejší a mají chuť poznávat a ochutnávat nové věci. Je dobře, že se tu už nerozlišuje jen mezi bílým a červeným, krabicí a lahví,“ říká v rozhovoru generální ředitel...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

EU, euroskeptik, Nigel Farage, brexit, Václav Klaus, rezervy penzijních fondů, poplatek za správu fondů, andreas treichl, kuriozity, katalog, vytáčené připojení, Richard Murphy, nadační fond inka, iveta kulhánková, nízká, hypotéční kalkulačka, elektřina, plyn, cestovní pojištění, povinné ručení kalkulačka, půjčka bez doložení příjmů

5M56067, 9T29525, 9T29526, 6C14168, 3SE3054

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK