Jak jste se srovnali s loňským rokem, který přál všemu jinému, jen ne burzovním trhům?
Náš brokerský byznys je charakteristický tím, že když se ekonomikám daří, tak nám se daří taky. A když se ekonomikám nedaří, nám se daří ještě víc.
Čím to je?
Jak se spustí výprodeje, aktivnější investoři začnou obchodovat víc, což nám pak obecně přináší víc obchodů, a tedy případných poplatků. Proto jsme měli loňský rok z hlediska hospodářských výsledků rekordní. Jinými slovy, neneseme rizika výkyvů na trzích.
Podle téhle logiky by musel být každý broker za vodou. V čem jste tedy jiní?
Řada brokerských společností jede ještě stále podle starého modelu, že každému klientovi musí po telefonu doporučit investici, což je často na hraně zákonem povolených praktik. My se snažíme nedávat rybu, ale naučit rybařit, jak praví jedno staré čínské přísloví.
Co to znamená?
Třeba to, že děláme spoustu online konferencí či seminářů. Většinu své edukační činnosti se snažíme soustředit do svého YouTube kanálu. To je forma, která je v současnosti asi nejvíc trendy. Hodně se tedy zaměřujeme na osvětu.
Osvětu finanční gramotnosti, nebo argumentujete, proč investovat přes XTB?
Odpovím jinak. Služby, které se snažíme veřejnosti poskytovat, rozdělujeme do tří kategorií. První je brokerský byznys neboli zprostředkování obchodů. Z toho nám plynou příjmy, to nás živí. Další dvě naše činnosti – edukace a analýzy – byly, jsou a pravděpodobně i budou vždy zdarma. Edukace říká, jak chápat trhy, jak se v nich orientovat, v rámci analytického servisu už konkrétně ukazujeme: tady se něco stalo, může to mít tato rizika a tyto příležitosti.
Jak bych jako potenciální klient mohl takových analýz využít?
Jedná se o směs zpráv, komentářů a hlubších analýz. Představte si něco jako neustálý tok krátkých zpráv, obsahující širší množství témat. Víme, že naši klienti nemají čas pročítat denně desítky podrobných analytických reportů, ale chtějí mít přehled o tom, co se děje. Proto jsou naše zprávy z finančního trhu spíš kratší, údernější.
Máte určitý nadhled nad tím, jak se investoři chovají, investují přes vás vyšší stovky tisíc lidí na celém světě. Bylo to loni jiné než předchozí roky relativního blahobytu?
Jakmile začala válka na Ukrajině, trhy začaly téměř kolabovat, ale řada investorů to brala jako příležitost. Zájem narostl nejvíc o komoditní instrumenty, jako jsou ropa nebo zemní plyn. Na finančních trzích platí obecné pravidlo, že kde se něco hýbe, tam se investoři seběhnou. Jinak podle naší zkušenosti nejvíc nových investorů směřuje do akcií. O spekulativnější obchody, jako jsou forex, pákové komodity nebo kryptoměny, jsme taky evidovali zvýšený zájem. Většinu u nás stále tvoří akciová složka a spekulativní obchodování na kratší horizont využívá méně lidí, ale mají zase vyšší frekvence obchodů.
Pokud by hypoteticky XTB zkrachovala, co bude s penězi investorů?
Klient o své peníze nepřijde, to je jisté. Říká nám to i regulace. V zásadě platí jedna hlavní věc, a to že prostředky klientů musí být odděleny od prostředků brokera na provozní činnost. Takže kdybychom dnes zavřeli krám, tak na druhých, oddělených účtech klienti budou mít stále své prostředky.
Co by se tedy stalo reálně?
Aktiv klientů by se s největší pravděpodobností chopil jiný broker. Nebo si klient sám řekne, že chce převést své akcie k někomu jinému. Určitě ale platí, že když broker nebude mít na svůj provoz, nesmí to ovlivnit oddělené prostředky klientů. Navíc každý broker musí být ze zákona členem garančního fondu, který by měl takovéhle situace vykrývat.
Kolik vám investor za zprostředkování služeb zaplatí?
Když přes nás někdo nakupuje akcie a ETF, tak tam žádný poplatek není, ani skrytě. Někteří brokeři to skrývají do spreadu, to znamená, že upravují nákupní a prodejní ceny. To my neděláme. Naše politika je taková, že dotujeme obchody na akciích a ETF, abychom mohli oslovit víc klientů.
Z čeho tedy žijete?
Základ našeho byznysu jsou krátkodobé obchody na měnovém trhu, s komoditami a podobně. Tam jsou pak poplatky v nízkých desetinách, někdy i setinách procent z provedeného obchodu. Nejsme fond, takže si neúčtujeme poplatky za správu a podobné věci.
Kdo je váš typický klient? Mění se jejich skladba?
Naši klienti pocházejí ze dvou hlavních kategorií. Klient-investor a klient-trader. Ten první investuje primárně na dlouhodobý horizont, na svůj důchod a podobně. Dřív to byli hlavně třicátníci, dnes to jde věkově níž a níž. Může to být i tím, že si mladí uvědomují, že na důchod od státu se nemůžou spolehnout, a ceny nemovitostí rostou na čím dál hůře dosažitelnou mez, takže určitou alternativou, jak si budovat majetek, je právě investování. Náš klient-investor je člověk mezi 20 a 35 lety, zajímá se o technologie, je počítačově gramotný, má chuť se vzdělávat a učit novým věcem, odkládá si peníze na investice pravidelně, systematicky. A jak investoři z této skupiny poznávají trhy a nabalují postupně zkušenosti, tak čím dál častěji hledají příležitosti, kde by mohli jít do většího rizika. Právě z nich se pak rekrutuje klient-trader. To je člověk, který má větší apetit riskovat, musí mít ale i víc času a musí se neustále vzdělávat. Mezi ty patří taky spíš mladí lidé, řekněme od 25 do 40 let, kteří už mají vyšší kapitál.
Která z těch skupin u vás převažuje?
Aktivní trading není pro každého, převažují určitě klienti-investoři. Hodně lidí trading zkusí a pak to vzdá. Úspěšnost není vysoká. Ze statistik, které musíme zveřejňovat, vyplývá, že zhruba 80 procent klientů, kteří se pustí do spekulativních obchodů, je ztrátových. Mezi ně ale počítáme i ty, kteří přijdou, vyzkouší si to a po měsíci odejdou. Ti, kteří mají čas a energii na to, aby se to naučili, mají pravděpodobnost úspěchu výrazně vyšší. Řada z našich investorů se rekrutuje na tradery.
Máte u XTB zainvestováno?
Mám.
A jste spíš investor, nebo trader?
Jsem ve firmě od roku 2010, kdy bylo XTB primárně určené pro tradery. Akcie a ETF jsme implementovali až později, někdy v roce 2018. Takže já jsem vyrostl jako trader, je mi bližší dívat se na trh z krátkodobého pohledu. Svůj kapitál mám ale pochopitelně diverzifikovaný na investiční a spekulativnější část. Každému radím, aby si ohledně investic vytvořil princip pyramidy.
Princip pyramidy?
Široká základna by měla být tvořena něčím stabilním, méně rizikovým. Třeba ETF, aktivně řízeným fondem, penzijním pojištěním. Další úroveň by měla být už rizikovější, ale měla by obsáhnout menší část. Špička pyramidy už může být velmi riziková, třeba pákové obchody nebo kryptoměny, ale když na těchto ultra spekulativních obchodech tratíte, neměl by se vám finančně zhroutit celý svět.
Sdílejte článek, než ho smažem