Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Sladké mílování

| 8. 4. 2003
Sladké mílování
Láká vás vidina volné letenky kamkoliv na světě? Myslíte si, že její získání ve frequent flyer programu některé letecké společnosti je pro vás nereálné, protože nelétáte příliš často? Pak se nenechte mýlit: cesta k vysněnému cíli je snadnější než se na první pohled zdá.
Jak programy fungují?

Jako první s jednoduchým nápadem odměňovat své věrné cestující přišly v roce 1981 American Airlines. Během osmdesátých let podobné systémy rozvinuly i všichni jejich hlavní konkurenti. Na počátku devadesátých let dorazil v podobě OK Plus programu také do ČSA. Za jednotlivé lety se vám na mílové konto načítají míle popř. body odpovídající vzdálenostem mezi destinacemi. Pokud letíte v ekonomické třídě, odpovídají míle obvykle skutečně proletěné vzdálenosti, při cestě v business a první třídě jsou míle vynásobeny stanoveným koeficientem. Pokud uletíte během jednoho roku určitý počet mil, nebo uskutečníte stanovený počet letů, dosáhnete tzv. elitního statutu. Jako elitní členové získáte oproti běžným členům řadu výhod - máte nárok na přednostní odbavení na letišti, vyšší váhový limit zavazadel, prioritu na čekací listině, vstup do letištních salonků, přednostní nástup do letadel nebo bezplatné přeřazení do vyšší třídy.

Míle lze sbírat nejen na linkách mateřské společnosti, ale i na spojích dalších partnerských aerolinií. Letecké společnosti sdružené v globálních aliancích své frequent flyer programy vzájemně propojily a unifikovaly, takže můžete sbírat míle na letech aliančních společností stejným způsobem, jako by se jednalo o vaši mateřskou aerolinii. Míle však lze také sbírat aniž se odlepíte od země, na programech participuje řada dalších společností - autopůjčovny, banky, hotely, časté je i zapojení luxusních restaurací a obchodů. Hlavní odměnou za nasbírané míle je bonusová letenka, potřebná výše mil závisí na zvolené destinaci.

Věnovat trochu času výběru toho nejlepšího frequent flyer programu se určitě vyplatí. Vždyť například za let z Prahy do 637 leteckým mil vzdáleného Londýna, můžete dostat jako odměnu 1000 mil, ale klidně i dvojnásobek. Princip programů "častého cestovatele" je u všech leteckých společností stejný, jejich nabídky se liší jen v detailech, kterými se odlišují od konkurence.

V praxi většinou o volbě programu rozhoduje to, zda letecká společnost či její partner létá do zvolených destinací. Příležitostní cestující většinou zakoupí letenku na základě zvýhodněné nabídky letecké společnosti a teprve následně se zapojí do jejího programu. Při dalších letech již berou v úvahu své členství. Obchodní cestující často létají pravidelně na jedné trase, takže jejich výběr je omezen na společnosti, které na jejich trase létají. Logicky největší výhodu mají u nás ČSA, které jsou dominujícím dopravcem na ruzyňském letišti. Čeští cestující mohou samozřejmě využívat výhod programů dalších významných společností létajících do Prahy – jedná se zejména o Lufthansu s programem Miles & More, British Airways s Executive Club, Air France s Frequence Plus, KLM s Flying Dutchman či Swiss se Swiss TravelClub. Všechny tyto společnosti jsou atraktivní volbou zejména díky rozvinuté síti dálkových linek a velkému množství partnerských společností zapojených do programu.

Strategie občasného cestujícího

Asi vás nepřekvapí konstatování, že i při sbírání mil je důležité stanovit si předem cíl. Pokud jste příležitostný cestující, který podnikne jeden až dva lety ročně, nemáte šanci získat dostatečný počet mil pro kvalifikování se do elitního statusu a tím i možnost čerpat další výhody. Vaším cílem proto v takovém případě musí být nasbírání potřebného množství mil k získání bonusové letenky.

Při výběru programu byste měli především porovnat způsob připisování mil. Většina společností připisuje na konta minimálně 500 mil i když je skutečná proletěná vzdálenost kratší. Výjimkou je program Miles & More od Lufthansy, ve kterém vám připíší za každý let minimálně 1000 mil. Řadu linek, většinou těch nových či s nižší obsazeností letů, aerolinie dočasně zvýhodňují různými promo bonusy. Některé společnosti nabízejí trvalé také bonusy – například British Airways přičítají ke každému úseku cesty tzv. sektorový bonus ve výši 500 mil (u zlevněných letenek 250 mil).

Jako občasný cestující musíte kromě otázky kolik věnovat pozornost také údaji na jak dlouho, aby vám nastřádané míle nepropadly. U většiny společností dochází ke zrušení členství v programu v případě, že během tří let ani jednou nikam neletíte. O trochu příznivěji má podmínky nastavené ČSA - v programu OK Plus stačí, aby během tří let došlo k pohybu na vašem mílovém účtu. Pokud se tedy nechystáte nikam letět, stačí získat míle od některé z partnerských společností, třeba předplacením týdeníku Euro, nebo vyplněním ankety, kterou letecké společnosti pravidelně zjišťují spokojenost svých klientů.

Odlišnosti jsou i v mílích potřebných k získání bonusové letenky. To ve spojení s rozdíly v množství připsaných mil způsobuje, že cesta k vysněné volné letence může být u jednotlivých programů různě rychlá. Letecké společnosti obvykle stanovují limity pro jednotlivé kontinenty, v rámci aliancí bývají tyto limity sjednoceny.

Dostat se mezi elitu

Globální letecké aliance:
One World - Aer Lingus, American Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Finnair, Iberia, LanChile, Qantas
SkyTeam - Aeromexico, Air France, Alitalia, ČSA, Delta Air Lines, Korean Air
Star Alliance - Air Canada, Air New Zealand, All Nippon Airways, Asiana Airlines, Austrian Airlines, bmi british midland, Lufthansa, Mexicana Airlines, SAS Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, Thai Airways, United Airlines, VARIG

Pokud létáte častěji, zejména za obchodem, mělo by být vaším hlavním cílem získání elitního statusu a z něj plynoucích výhod. Je výhodnější zvolit program, ve kterém máte naději na elitní status než program, kde byste byli pouze řadovými členy. Mezi jednotlivými společnostmi jsou rozdíly v počtu mil či letů nutných k získání stututu. Podle množství proletěných mil či počtu letů v jednom roce můžete získat "stříbrnou" či "zlatou" kartu. Na stříbrnou kartu musíte obvykle proletět 25 000 mil, za dvojnásobek získáte zlatou kartu. Některé programy mají stanoveny potřebné hranice o něco výše – například v programu Miles & More potřebujete na stříbrnou úroveň 35 000 a na zlatou 50 000 mil, u Swiss Travel Club je to ještě více. Některé aerolinie rozšiřují stupně členství ještě o "platinovou" kartu – např. v programu Flying Dutchman nizozemské společnosti KLM je na ní potřeba 75 000 mil. Dalším důležitým faktorem, který musíte posoudit než si vyberete "tu správnou" letecko společnost, je výše elitního bonusu, kterým se násobí míle. I zde se jednotlivé frequent flyer programy liší – standardem je 25 % bonus u stříbrného stupně, u zlatého stupně bývají rozdíly značné – od 25 % až po 100 % bonus. U platinového členství je bonus ještě vyšší, společnost KLM například připisuje svým členům 125 % bonus.

Věrnostní programy má s výjimkou nízkonákladových aerolinií dnes již každá letecká společnost a práce se "sběrači mil" je jedním z jejich základních marketingových nástrojů. Konkurence v letecké dopravě neustále roste a aerolinie své věrnostní programy neustále rozšiřují a zapojují do nich další a další partnery. Vypadá to, že za pár let už pomalu jinak než se slevou nebo za míle prostě nakoupit nepůjde. Je to úsměvná, ale pro klienta určitě pozitivní zpráva.

Míle připsané cestujícímu economy class při zpátečním letu z Prahy do vybraných destinací:

EXECUTIVE CLUB
(BRITISH AIRWAYS)
FLYING DUTCHMAN
(KLM)
MILES & MORE (LUFTHANSA) OK PLUS
(ČSA)
SWISS TRAVELCLUB (SWISS)
Bangkok 15 112 12 406 13 150 - 13 210
Dubaj 10 080 7 420 8 016 5 544 7 928
Londýn (Heathrow) 2 274 2 000 4 000 2 274 4 000
Káhira 7 648 5 084 5 630 3 284 5 408
Los Angeles 14 158 12 118 13 572 13 070 13 844
New York (JFK) 10190 8 278 9 702 8 452 9 838

Míle potřebné k získání zpáteční bonusové letenky z Prahy do vybrané destinace:

EXECUTIVE CLUB
(BRITISH AIRWAYS)
FLYING DUTCHMAN
(KLM)
MILES & MORE (LUFTHANSA) OK PLUS
(ČSA)
SWISS TRAVELCLUB (SWISS)
Bangkok 70 000 100 000 90 000 80 000 90 000
Dubaj 50 000 50 000 50 000 40 000 90 000
Londýn (Heathrow) 22 000 25 000 30 000 30 000 20 000
Káhira 40 000 50 000 50 000 30 000 50 000
Los Angeles 50 000 50 000 70 000 50 000 60 000
New York (JFK) 50 000 50 000 70 000 50 000 60 000

Sbíráte míle? S kterou leteckou aliancí? Je vaším cílem letenka nebo zlatá karta? Sbíráte míle i jinak (kreditní kartou, pronájmy automobilů, předplatným, návštěvou restaurací...)? Připojte svůj názor!

Psáno pro časopis E8, společenskou přílohu týdeníku Euro.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+1
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Oblíbená témata

bonus, cestování, letenky, mílování, svět

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

OPEC, Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Faktoring, daňové odpočty, příspěvek zaměstnavatele, aleš poklop, doplňkové penzijní spoření, penzijní fondy, kampelička, mastercard standard, marcela střelcová, výběrová řízení, zákonné pojištění odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání, svatopluk němeček, letecké zájezdy, náhrada platu, mkreditka, personál

4E92435, 1SB4436, 3E92435, ZRI0479, 6B96967

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK