Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jaká výbušná směs žene cenu ropy stále vzhůru?

Jaká výbušná směs žene cenu ropy stále vzhůru?
Barel kvalitní lehké ropy stál minulý týden již 67 dolarů. Ceny benzínu na čerpacích stanicích se povážlivě přibližují 30 korunám. Co tato historická maxima způsobuje? Co určuje cenu benzínu v ČR? A proč je tak důležitý OPEC, když pokrývá jen 35,2 % světové produkce ropy?

Cena ropy v minulém týdnu opět překonala další historické maximum. Hlavní důvody jsou stále totožné: rostoucí poptávka po ropě a ropných produktech spojená s výrazným celosvětovým ekonomickým růstem zejména v USA a Číně, limity těžby, zpracování a v neposlední řadě i napjatá situace nejen na Blízkém východě - myšleno útoky na ropné terminály a stávky nespokojených zaměstnanců, potažmo i problémy s dodávkami. Tyto informace nejsou žádnou novinkou.

Na počátku růstu však bylo výrazné podhodnocení očekávané celosvětové spotřeby černého zlata od nejvýznamnějších výzkumných organizací. Dlouhodobě se totiž spotřeba ropy zvyšuje o více než 1 % ročně, ovšem v posledních dvou letech se jednalo o výrazný, více než 2% růst. Ve spolupráci s agresivními spekulanty se namíchala výbušná směs, která žene ceny ropy stále vzhůru.

Jak jsme na tom se zásobami?

Existuje plno protichůdných teorií. Lehce dostupných zásob je opravdu málo, ale existuje plno míst, která právě díky razantním růstům cen ropy dostanou šanci pro těžbu. Ať už jde o kanadské písky, kde by se měl nalézat až 1 bilión barelů ropy, o nová naleziště v Africe (Nigérie, Angola) či místa v oceánu v hloubkách více než 2 000 m pod hladinou. Jedno je jasné, vyšší cena ropy dává prostor pro těžbu i těchto zdrojů.

Náklady na vytěžení jednoho barelu ropy v Saudské Arábii, kde ropa sama tryská ze země, činí maximálně 5 dolarů za barel. Naopak těžební náklady v kanadských píscích či ve velkých hloubkách oceánu se pohybují v rozmezí 15-30 dolarů, což při současných hodnotách na komoditních burzách není neadekvátní částka. Firmy však na tuto těžbu nebyly připraveny a právě proto investují do nových kapacit až nyní a nárazově.
Investiční aktivita některých významným firem se dokonce zdvojnásobila, čemuž významně pomohl i americký Senát, který v poslední verzi energetického zákona prosadil daňové pobídky ve výši téměř 20 miliard dolarů. Očekává se, že světová těžba by se mohla již v příštím roce mohla zvednout o 2,5 - 3 milióny barelů denně. To znamená 3,5% meziroční nárůst, který by měl dát i prostor pro pravidelné úpravy plošin a rafinérií, které dlouhodobě pracují blízko maxim.

Co na to OPEC, proč je tak důležitý?

Na význam Organizace zemí vyvážejících ropu se dá dívat ze dvou stran. OPEC podle dat z prvního kvartálu tohoto roku pokrývá 35,2% celosvětové produkce ropy (měřeno poptávkově), což se může zdát relativně málo, ale podle mého názoru průkaznější měřítkem jsou prokázané celosvětové zásoby ropy a těch má OPEC 78,3%. Je tedy vidět, jak ohromný rozsah ropného trhu OPEC organizačně zastřešuje, a proto je každá zmínka o něm silnou kurzotvornou informací na komoditních trzích.

Ropa jako "samočistitel"?

Velice zjednodušeně se dá dokonce říci, že stoupající cena ropy má "samočisticí" schopnost (z ekonomického pohledu ale dost bolestivou). Samotná těžba blízko maxim dává prostor k vyšším investicím do výzkumu (nových ropných polí, ale zejména alternativních zdrojů). Navíc růst ekonomiky bude touto vyšší cenou základního makroekonomického vstupu brzděn. Postupně tak sama cena ropy způsobí pokles ekonomického výstupu, a de facto tak sníží poptávku po této komoditě. Většina odhadů renomovaných firem pracuje s obdobnými hodnotami - v roce 2004 rostla celosvětová ekonomika 5,1%, letos by to mělo být "jen" 4,3%, a pokud zůstane ropa na těchto hodnotám zpomalí ekonomiku o 0,8 procentního bodu (loni to bylo -0,5%).

Jak to ovlivní ČR?

Velké petrochemické firmy v našem teritoriu (Unipetrol, maďarský MOL či polské PKN Orlen) minulý týden sdělily svým akcionářům rekordní hodnoty svého hospodaření. Ve všech zprávách se objevilo, že za růstem zisků jsou růsty cen ropy a nesnížená hodnota ziskových marží. Rafinérie i při stoupajících cenách vstupů nejsou tlačeny ke snížení cen za rafinaci. S postupným snižováním tohoto řetězce směrem ke konečnému spotřebiteli se však výrazně zvyšuje konkurence, a tak prodejci pohonných hmot jsou, jakožto poslední článek, nuceni k výraznému snižování svých marží.

Navíc v ČR je tento stav způsoben silným konkurenčním bojem, který vypukl na konci roku 2004 akcí rakouské OMV, které své marže výrazně minimalizovala. Průměrná hodnota těchto "přidaných hodnot" podniku většinou činí 1,50 - 3,0 Kč na litr. Nyní se ovšem ukazuje, že poptávka po benzínu s postupným růstem cen neklesá, a na prodejce tak neexistuje větší tlak. Proto si nyní některé firmy přidají i více než 3 Kč na litru benzínu.

Autor působí ve společnosti Cyrrus.

Kam až cena ropy vystoupá? Kolik budeme platit za měsíc a za půl roku za litr benzínu? Omezuje vás cena benzínu v jeho spotřebě?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

26. 8. 2005 11:00, Jirka

O tom jsem někde četl. Několik řidičů se tam chlubilo tím, jak jejich diesel jezdí na friťák, který kupují v supermarketu ve velkých baleních. Dokonce někdo jezdil i na použitý olej po fritování. Nějaký mechanik ale varoval, že ten olej dělá v motoru takové zatvrdlé nánosy a po nějaké (ne dlouhé) době je třeba motor kompletně rozebrat a od toho sajrajtu vyčistit. Na měření emisí taky neuspějete. Osobně bych to neriskoval. Hledat alternativní paliva a pohony je třeba, ale tyhle amatérské pokusy nebudou tou nejlepší cestou. Nemyslím, že v současné době je třeba takové průkopnictví. Na světě je určitě spousta dobře vybavených laboratoří, které nové možnosti hledají. Důkazem je třeba bionafta. Ale pokud si vzpomínám, i s tou měly moderní diesely nějaké potíže.

Reagovat

 

+53
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Tom 25. 08. 2005 18:16)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

22. 1. 2008 18:22, froberg

zlaté doby to bývaly, když jsme byli mladí

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (6 komentářů)

22. 1. 2008 | 18:22 | froberg

zlaté doby to bývaly, když jsme byli mladí více

26. 8. 2005 | 11:00 | Jirka

O tom jsem někde četl. Několik řidičů se tam chlubilo tím, jak jejich diesel jezdí na friťák, který kupují v supermarketu ve velkých baleních. Dokonce někdo jezdil i na použitý olej po fritování. Nějaký mechanik ale varoval,...více

25. 8. 2005 | 18:16 | Tom

Cenu ropy to asi neovlivní ale i tak jsou alternativy. Co takhle jezdit na rostlinný olej? Podívejte na rapidoil.cz !! Já jsem spokojen. více

24. 8. 2005 | 13:57 | Tomáš Marný

Přibližují se 30,- Kč? To jo, ale už z druhé strany - spousta čerpadel v Praze a v dojemné shodě všechny na D1 (s výjimkou Jetu) za 30,90 - to bude asi tím konkurenčním prostředím... více

24. 8. 2005 | 13:11 | Honzajs

Protože 2 obecně nejsledovanější typy ropy je Brent + Texaská ropa.
Je ale pravda, že ceny více sirnatějších druhů ropy je nižší a odstup jejich ceny od Brentu za poslední rok docela narostl. Problém je ale v tom, že...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Liberalizace, Pákové produkty, Výnos, operátoři, tarify, mobilní operátoři, architektura, brno, konsolidace půjčky, léčivo, impost, správa vozového parku, odměna, GE Capital Leasing, dluhopisy pro občany, sunday times, spolky, papírový sáček

5AB2568, 3B78807, 8A35107, 3AP9787, 2J57559

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK