Stejný základní důchod pro všechny? Experti spočítali náklady

| rubrika: Aktuality | 3. 12. 2019 10:45

Zavedení minimálního (základního) důchodu by přineslo dodatečné výdaje ze státního rozpočtu v řádech miliard až desítek miliard korun ročně. Konkrétní simulace pro různou výši minimálního důchodu zveřejnil Úřad Národní rozpočtové rady.

Reaguje tím na úvahy takzvané důchodové komise o možném rozdělení prvního pilíře penzijního systému na solidární a zásluhovou část.

Například pro minimální důchod na úrovni 10 000 Kč měsíčně by dodatečné fiskální náklady na jeho zavedení dosáhly 3,6 miliardy korun ročně. Pokud by minimální důchod činil 12 000 korun měsíčně, šlo by už o 12,3 miliardy korun ročně. Při základu 15 000 korun by dodatečné náklady stouply na víc než 50 miliard.

„Nad úrovní zhruba sedmi tisíc korun rostou náklady nelineárně, protože by se minimální důchod týkal již většího procenta důchodců,“ vysvětluje Janis Aliapulios, mluvčí Národní rozpočtové rady.

Dodatečné fiskální náklady zavedení minimálního důchodu

Výše minimálního důchoduDodatečné náklady na penzePenze očištěné o snížení sociálních dávek
5 000 Kč0,1 mld. Kč0,1 mld. Kč
5 500 Kč0,2 mld. Kč0,2 mld. Kč
6 000 Kč0,3 mld. Kč0,3 mld. Kč
6 500 Kč0,4 mld. Kč0,4 mld. Kč
7 000 Kč0,6 mld. Kč0,6 mld. Kč
7 500 Kč0,8 mld. Kč0,8 mld. Kč
8 000 Kč1,1 mld. Kč1 mld. Kč
8 500 Kč1,5 mld. Kč1,4 mld. Kč
9 000 Kč2 mld. Kč1,9 mld. Kč
9 500 Kč2,7 mld. Kč2,5 mld. Kč
10 000 Kč3,6 mld. Kč3,4 mld. Kč
10 500 Kč4,9 mld. Kč4,6 mld. Kč
11 000 Kč6,7 mld. Kč6,4 mld. Kč
11 500 Kč9,1 mld. Kč8,7 mld. Kč
12 000 Kč12,3 mld. Kč11,9 mld. Kč
12 500 Kč16,4 mld. Kč15,8 mld. Kč
13 000 Kč21,4 mld. Kč20,8 mld. Kč
13 500 Kč27,5 mld. Kč26,7 mld. Kč
14 000 Kč34,7 mld. Kč33,9 mld. Kč
14 500 Kč43,2 mld. Kč42,3 mld. Kč
15 000 Kč52,6 mld. Kč51,7 mld. Kč
Zdroj: Vlastní výpočtyÚNRR podle dat ČSSZ a vlastní výpočty simulované s pomocí EUROMODU podle dat EU-SILC

„V simulaci vycházíme ze současné distribuce starobních důchodů napříč populací. Předpokládáme, že důchody nižší, než je minimální důchod, budou dorovnány na jeho úroveň, důchody nad úrovní minimálního důchodu zůstanou stejné, jako je tomu nyní,“ upřesňuje mluvčí.

Víme víc

Jaký je průměrný důchod v Česku? O kolik berou muži víc než ženy? A věděli jste, že lidé stráví v penzi víc jak dvojnásobek času oproti roku 1970? Projděte si čerstvou statistiku.

Nová čísla o důchodech: Tři lidé berou přes 80 tisíc měsíčně


Výpočet důchodů má být srozumitelnější díky tomu, že se státní systém rozdělí na dvě části. Potřebujeme však i reformu daní, říkají odborníci.

Změny v důchodech: Vznikne nultý pilíř, stejný pro všechny


Státní příspěvek na penzijní spoření může stoupnout. Daňové výhody by se rozšířily i na podobné spořicí a investiční produkty. A vznikne nový penzijní fond, odvážnější než dynamický. Ministerstvo financí zveřejnilo plány, jak podpořit úspory na důchod.

Nová podpora spoření: Stát chce zvýhodnit nejen penzijko

Výpočet počítá i s tím, že po případném zavedení minimálního důchodu by některé osoby ztratily nárok na sociální dávky. Tento efekt je ale relativně nízký, ukazuje tabulka.

„Ze simulace je zřejmé, že izolované zavedení minimálního důchodu by v dlouhém časovém horizontu narušilo stabilitu veřejných financí. Pokud by tedy měl být minimální důchod zaveden, bylo by pro zachování stability veřejných financí nutné zavést spolu s ním také další opatření, jež by zajistila vyšší celkové příjmy důchodového systému a/nebo snížila náklady v jiné části systému,“ říká Aliapulios.

Upozorňuje, že data z analýzy neukazují celkové dodatečné fiskální náklady na rozdělení prvního pilíře důchodového systému na solidární a zásluhovou část, což je varianta úpravy penzijního systému, kterou nyní rozpracovává Komise pro spravedlivé důchody.

„Naše analýza pokrývá pouze vyčíslení fiskálních dopadů takzvaného technického rozdělení – jde tedy o modelovou situaci, kdy by stávající důchody nedosahující úrovně hypotetického minimálního důchodu byly dorovnány na jeho výši, zatímco důchody nad úrovní minimálního důchodu by zůstaly stejné, jako je tomu nyní,“ vysvětluje mluvčí rozpočtové rady.

„Analýzu celkových fiskálních dopadů rozdělení prvního pilíře na solidární a zásluhovou část není v tuto chvíli na základě veřejně dostupných dat možné provést, protože zatím nebyly zveřejněny žádné podrobnější informace k zvažované budoucí podobě zásluhové části ani k tomu, jak by byla navázána na nově vytvořený nultý solidární pilíř,“ dodává.

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.