Povinné ručení zdražuje. Škody jsou rekordní, hlásí pojišťovny

pk | rubrika: Aktuality | 24. 10. 2019 | 1 komentář

Průměrná cena povinného ručení na českém trhu stoupla za poslední rok o čtyři procenta na 2969 korun. Vyplývá to z čerstvě zveřejněných statistik České asociace pojišťoven a České kanceláře pojistitelů, vycházejících ze všech platných smluv – tedy nejenom nově sjednaných a nejenom na nová auta.

„Svou roli ve zvyšování ceny hraje především navyšování finanční náročnosti škod. Průměrná škoda na majetku narůstá o 6,9 procenta. A růst nároků újmy na zdraví při indexaci průměrnou mzdou představuje téměř osm procent,“ říká Petr Jedlička, pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.

Škody tedy rostou výrazněji, zdůrazňují pojišťovny. Ceny povinného ručení zůstávají relativně nízko hlavně díky velké konkurenci. O chystaném zvyšování cen mluví pojišťovny už řadu let, v praxi ale bylo jenom mírné, výrazněji postihlo rizikovější klienty.

Průměrná škoda na majetku teď podle Jedličky dosahuje 45 tisíc korun, průměrná újma na zdraví 420 tisíc korun.

Kdo srovnává, ten jede

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

„Počet řešených škod z povinného ručení má už od roku 2014 vzestupnou tendenci. Letos za období od ledna do srpna vzniklo zatím historicky nejvíce škod,“ zdůrazňuje Jedlička. Rekordní je i jejich finanční objem: za letošní leden až srpen šlo o 10,32 miliardy korun, což je o 49 procent víc než před pěti lety.

Podle průběžného stavu Jedlička předpokládá, že za celý letošní rok budou pojišťovny řešit 285 tisíc případů škod z pojištění odpovědnosti vozidla v celkovém objemu 15,9 miliardy korun.

Nejvíce nárůst pocítí rizikoví klienti, kteří už v minulosti způsobili opakovaně škody. U osobních automobilů způsobí ročně škodu průměrně 36 klientů na každých 1000 pojištěných vozidel, škodní frekvence je tedy v letošním roce 3,6 procenta. Ovšem u rizikových klientů je výrazně vyšší: například každý pátý motorista ve věku 18 let způsobí nehodu,“ upřesňuje Exnerová.

Pojišťovny odhadují, že v Česku zůstává nepojištěných 140 tisíc vozidel. Nejvíc škod s nimi způsobí majitelé z Karlovarského a Ústeckého kraje, naopak relativně málo nepojištěných škod vzniká na jihu Čech, v Pardubickém kraji a ve všech moravských krajích.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

A tohle už jste četli?

Povinné ručení je levnější než před třemi lety

19. 10. 2022 | redakce Peníze.CZ

Povinné ručení je levnější než před třemi lety

Průměrná cena typického povinného ručení v Česku byla v září 6617 korun ročně, což je o přibližně o 1100 korun méně než před třemi lety. Ukazuje to index, který sestavuje společnost... celý článek

Silné koloběžky musí mít nově povinné ručení

23. 7. 2022 | Jana Divinová | 44 komentářů

Silné koloběžky musí mít nově povinné ručení

Provozovatele elektrických koloběžek a segwayů čeká nová povinnost: pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Naopak elektrokol se unijní směrnice netýká.

Kdo vlastní pojišťovny a které jsou české. Přehled

28. 3. 2022 | Jana Divinová | 11 komentářů

Kdo vlastní pojišťovny a které jsou české. Přehled

Komu patří pojišťovny v Česku? Projděte si přehled vlastníků a jejich stručnou historii.

Prodáváte auto? Na tohle si dejte pozor

28. 1. 2022 | Lukáš Chytil | 5 komentářů

Prodáváte auto? Na tohle si dejte pozor

Nezbavujte se odpovědnosti tím, že novému majiteli předáte vozidlo, doklady a plnou moc s tím, že on všechno zařídí.

Zelená karta stačí v mobilu. Úřad zrušil pokutu

4. 1. 2022 | Jana Divinová | 5 komentářů

Zelená karta stačí v mobilu. Úřad zrušil pokutu

Ministerstvo: Ze zákona nevyplývá, že by řidič při silniční kontrole musel předložit doklad o povinném ručení na papíře. Může být i v elektronické podobě – pokud ji má u sebe.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.