Čas na daňové přiznání končí. Návody, změny a časté chyby
30. 4. 2024 | Petr Kučera
Co je letos jinak? Jaké slevy se dají využít? Do kdy je potřeba odevzdat přehledy OSVČ? Poradíme.
Zdroj: Unsplash, Jan Kopřiva
Komerční spolupráce
Malé a střední firmy sice povinnost ESG reportingu nemají, jejich odběratelé (typicky banky, pojišťovny nebo nadnárodní korporace) však v rámci vlastního reportingu tyto informace mohou vyžadovat. „Pracují s nimi pak v rámci vlastního vykazování. A pokud jim jejich dodavatel nedokáže data dodat, nebudou s ním moci spolupracovat,“ varuje Viktor Třebický, jednatel společnosti CI3, která se věnuje konzultacím k výpočtu uhlíkové stopy a jejímu reportingu pro firmy, veřejné instituce a municipality.
Problém firmám vyřeší nová automatizovaná webová kalkulačka CarbonFix, na jejímž vývoji pracovali odborníci z CI3. „Nástroj jsme vyvíjeli téměř čtyři roky. Našim cílem bylo nabídnout zejména malým a středním firmám jednoduchou, rychlou a finančně nenáročnou možnost komplexního výpočtu jejich uhlíkové stopy, kterou můžou dále předložit svým odběratelům, jichž se povinnost ESG reportingu přímo týká,“ popisuje spoluzakladatel CI3 a jeden z autorů kalkulačky Josef Novák.
Kalkulačka uhlíkové stopy funguje jednoduše. Stačí vyplnit základní údaje o spotřebě energií, pohonných hmot, služebních cestách zaměstnanců nebo například materiálu, který firma zpracovává. Na základě zadaných dat CarbonFix vygeneruje výsledky ve srozumitelné grafické a tabulkové podobě.
V základní verzi je možné využít CarbonFix zdarma, za komplexnější verze reportingu si něco málo připlatí. „I tak jde o několikanásobně nižší částky, než kdyby se firmy rozhodly využít klasického auditu uhlíkové stopy a individuálního výpočtu poradenské firmy. Pro malé a střední firmy jde o naprosto dostačující nástroj, který pokryje jejich veškeré potřeby,“ dodává Josef Novák.
Údaje vzniklé výpočtem uhlíkové stopy ale nemusí sloužit jen pro ESG reporting. Lze s nimi pracovat i nad rámec reportingu. „Informace by měla sloužit vedoucím pracovníkům k tomu, aby se zamysleli, jak lze každodenní fungování firmy zefektivnit a jak lze snížit její negativní vliv na životní prostředí,“ popisuje Viktor Třebický.
Důraz na udržitelné podnikání a snižování uhlíkové stopy je pro zákazníky jedním z klíčových faktorů, který zvažují při nákupu nebo využívání služeb. „Pokud zákazník či klient uvidí, že firma nebere udržitelnost na lehkou váhu a že se aktivně snaží zlepšit své působení na životní prostředí, může to pro firmu znamenat jasnou konkurenční výhodu,“ uzavírá Viktor Třebický.
Sdílejte článek, než ho smažem