Velká, bílá, vysoká: vážně chtějí ženy taková auta?

Mělo by být hodně sexy: ostře řezané a v bílém perleťovém laku. Taky hodně bezpečné, tedy SUV. Jaké vozy automobilky přímo pro ženy vybírají do svých reklam? A co je pravda o ženských požadavcích na auta a co z předsudků o jejich stylu řízení není předsudek?
Velká, bílá, vysoká: vážně chtějí ženy taková auta?

Maličkou kabelku do města? Kombík? MPV? Teréňák? Po kterém druhu vozu dnes nejvíc ženy pasou? Podívali jsme se na český trh aut dívčíma očima a vybrali jsme desítku nej aut pro ženy.

Ženský soud: beze snů a bez koníčků

Ty se rozhodně dívají na nabídky automobilek jinak než muži. Stará pravda říká, že zatímco chlapi si své auto užívají, ženy ho používají. Klidně tak dají přednost slabšímu vozu s jednoduchou obsluhou, kam se vejde nákup a děti. „Muž si koupí auta plní sen. Ženám jde spíš o rychlý a bezpečný přesun na nákupy nebo pro děti do školy,“ srovnává Michal Kozub, analytik Home Creditu, který se zabývá financováním aut. „Pro chlapa je totiž řízení auta koníčkem, u něhož si čistí hlavu. To pro ženy neplatí,“ dodává Karolína Topolová z AAA Auto.

Barva: uč se u Versaceho!

Jedním z nejdůležitějších „ženských požadavků“ na nové auto bývá barva. A výrobci to dobře vědí. Hrají si s odstíny tak oblíbené bílé, ale inspiraci hledají i tam, kde byste to neřekli. Třeba jedna z hlavních novinek letošního roku Ford B-Max na módních molech. „I když se to třeba nezdá, paleta barev aut je inspirována světem módy. Jenže na rozdíl od módních designérů nemůžete představit nový model auta každých šest měsíců. Můžete se ale postarat o to, aby vozy dokonale ladily s aktuálním vkusem a aby jim to vydrželo i v následujících letech,“ říká Serife Celebiová, vedoucí designu barev a materiálů Fordu.

Co byste možná neřekli o ženách v autě?

Že téměř pro polovinu z nich je řízení stresující.

To bych si myslel(a)

+63
+
-

Že si častěji než muži v autě hlasitě zpívají.

To bych si myslel(a)

+20
+
-

Že v něm na rozdíl od mužů málokdy jedí.

To bych si myslel(a)

+26
+
-

Že se častěji než muži přiznávají k nadávání za volantem.

To bych si myslel(a)

-9
+
-

To vše vyplývá z velkého průzkumu GE Money Auto, který se uskutečnil v Česku, Německu, Polsku a Maďarsku.

Ten u B-Maxu představil takové odstíny jako tektonickou stříbrnou nebo námořnickou modrou. „Ženy se rády cítí a vypadají dobře, ať už jdou po ulici ve svém oblíbeném oblečení, nebo sedí za volantem auta. Zmíněná tektonická stříbrná třeba míchá stříbrnou s hřejivým náznakem zlata. Je to luxusní barva toho druhu, jaký můžete vidět na předváděcích molech v kolekcích Versaceho nebo Miu Miu. Námořnickou modrou zase najdeme u plátěných kalhot a italské pánské módy od návrhářů jako Armani,” vysvětluje Celebiová.

Uspořit: mini a malá auta

Ženy si je pořizují hlavně jako druhé vozy do rodiny. Ve městě se s nimi skvěle manévruje, navíc automobilové značky u nich hodně sázejí na milý design. Do našeho žebříčku se vešel hned půltucet zástupců: Citroën C3/DS3, Fiat 500, Ford Ka, Renault Twingo, Suzuki Alto a Škoda Citigo. Mluví pro ně zkušenost z mnoha průzkumů, že ženy přemýšlejí při koupi vozu ekonomičtěji a volí malé auto s nižší spotřebou.

Převézt hodně: kombík či MPV

Hlavní mužský směr praktického uvažování skončí většinou u kombíků. Jsou nižší, tudíž lépe a úsporněji jezdí, a do kufru se vejde vybavení na dva týdny dovolené. Dost žen ale nadává na nízkou polohu za volantem, a když jim dáte vybrat, vsaďte se, že se mnohem lépe budou cítit v takzvaných velkoprostorových vozech – čili MPV. Mají vyšší karoserii a pojmou objemnější předměty, jako třeba bicykl. Velkorysá (ale z mužského pohledu marnotratná) výška se zase projevuje při lepším nastupování. Není divu, že v našem výběru vyhrály velkoprostorové vozy (Citroën C3 Picasso, Mercedes-Benz B) nad kombíky (BMW 3 Touring) 2:1.

Cítit se bezpečně: SUV

Mezi ženami jsou ale tak jako tak pořád nejoblíbenější terénní vozy, přestože s nimi v terénu vlastně vůbec nejezdí. Jenže jsou designově „in“ navenek, a ženy se navíc cítí dobře i uvnitř – sedí v nich vysoko a považují je zkrátka za nejbezpečnější možnost života na silnici. Co na tom, že jsou ze všech druhů aut nejtěžší, mají tak třikrát vyšší spotřebu než malé vozy, i když kromě místa nad hlavou si s nimi nezadají. Moc zavazadel do nich také nepřibalíte, mají skoro vždy menší kufr než kombíky. Do našeho žebříčku se jich vešlo hned sedm!

Náš žebříček top 10 běžných aut pro ženy:

► Audi Q7

I když stojí přes 1,3 milionu korun, u nás v redakci to čtyři kruhy vyhrály. Jde o největší kus z už docela rozrostlé terénní rodiny (Q3, Q5, Q7). V základní výbavě najdeme dost: dynamickým podvozkem a kovanými hliníkovými koly počínaje a barevným displejem rádia s dvojitým tunerem konče. Hodně se ale musí připlácet: potahy sedadel v kůži Verano stojí skoro čtyřicet tisíc, dřevěná obložení přes deset. A tak bychom mohli pokračovat.

► Range Rover Evoque

Ženská autohvězda posledních měsíců a podle věhlasné ankety Women’s Car of the Year, které se účastní motoristické novinářky z celého světa od Nového Zélandu přes Evropu po Ameriku, jde podle něžného pohlaví o vůbec nejlepší auto v roce 2012. U nás Evoque na těsné stříbro řadí jen fakt, že se ho letos v Česku prodalo o dvě desítky méně než Q7. Jinak ukázka typického ženského přístupu: líbivý design, robustní karoserie, vysoký posaz. Vedle bílé letí také v zelenkavé metalíze. Auto můžete mít klasicky pětidveřové (854 040 Kč) nebo i jako dokonalý úlet: terénní vůz s jedním párem dveří – jmenuje se Evoque Coupé a stojí 880 440 Kč. Padesát tisíc navíc znamená pohon všech kol, dalších zhruba šedesát tisíc automatickou převodovku. Když na to přijde, stojí fešák do města se vším zmíněným a v plné výbavě Prestige něco přes jeden a čtvrt milionu.

► Citroën C3/Picasso/DS3

Ženy a řidičáky: má ho každá druhá Češka

Řidičský průkaz vlastní v České republice dvě třetiny dospělých ve věku 18–60 let. Zatímco řidičák ale mají více než tři čtvrtiny českých mužů, v případě žen smí za volant zasednout jen každá druhá. Mladíci také začínají jezdit v průměru o rok dříve než dívky.

Francouzi to se ženami vždycky uměli a mířili na ně hlavně malými modely. Jeptišky se v Četnících proháněli známou kachnou, dnes ženy pošilhávají hlavně po citroënech s trojkou v názvu. Líbivá klasika C3 stojí jen těsně nad 200 000 Kč, malá, ale co se týče prostoru dokonale obestavěná C3 Picasso o třicet tisíc víc. Mezi řadou DS se nám také pro dívky nejvíc zamlouvá nejmenší DS3 – 374 900 Kč zní dobře, ale asi každá žena bude chtít tohohle fešáka vyšperkovat barevnými kombinacemi či keramickými koly, to jsme pak hned nad půlmilionem. Svezení stojí za to a neurazí ani chlapa, když si volant občas půjčí. Pod kapotou motor vyvinutý společně s BMW – a jízdně? Žádný jiný z citroënů nefrčí lépe než DS3.

► Mercedes-Benz A a B

Vybírají si je lékařky („Mohu si to dovolit“) a mladší dívky („Táta je doktor“). Dříve se třída A a B lehko pletly. To už neplatí. Zatímco první generace áčka byla skoro ukázkovým MPV, jeho nástupce z loňska (599 000 Kč) je spíše křížencem kombíku s nabobtnalým hatchbackem. Sama automobilka o něm mluví jako o opravdovém Mercedesu – a přesto tak rozdílném. Pro výraznější individualizaci třídy A si mohou ženy vybrat ze tří linií výbav a tří designových sad zdůrazňujícími odlišné stránky designu – a tak vytvořit vlastní, zcela individuální model. Béčko si podrželo pojetí MPV, je větší, a přitom levnější než A. Startuje na 558 000 korunách se zážehovou šestnáctistovkou (označovanou 180 BlueEfficiency) a výkonem 90 kW. S dieselovou osmnáctistovkou (označovanou 180 CDI) o výkonu 80 kW stojí 586 800 korun. Až na litá kola a metalízu má ale všechno, včetně kolenního airbagu.

► Volvo XC60

Mezi terénními vozy si v Česku drží postavení v desítce nejprodávanějších – a není sporu, že za to mohou hlavně ženy. Logicky ale ty dobře situované: v ceníku Volva se to totiž hemží sedmimístnými částkami. I základ za 894 000 korun řidiče hýčká, jak může. A tak i v nejnižší výbavě Kinetic najdeme bez příplatků prvky typu automatického zastavení vozu při nižších rychlostech City Safety a podobně. Ve vyšších už je automatických pomocníků, které ženám pomáhají při řízení a parkování, víc. Auto letí v bílé barvě, ale líbí se i speciální designová verze Ocean Blue.

► Fiat 500

Anketa

Anketa pro pány: Vážně chtějí ženy hlavně bílou a růžovou?

Anketa

Anketa pro dámy: Řídí chlapi líp?

Pro maminy, pro studentky – pětistovka je absolutní automobilová klasika. Základní ceny od čtvrtmilionu po 409 000 Kč podle výbav berte s rezervou. Fiat 500 totiž nenabízí jen dvě verze a tři motory, jak by se mohlo zdát z ceníku, ale přidává nespočet stylových doplňků: celkem více než 500 000 různých kombinací. Tahákem září je speciální edice 500 Color Therapy s retro lakem exteriéru zdarma, hitem blízké budoucnosti pak model 500L, kde označení L znamená large, tedy velký. Jedná se o nový přírůstek do rodiny pětistovek, která po verzích Abarth 500 a Fiat 500C pokračuje ve strategii značky rozšířit nabídku o modely, jež dokážou uspokojit nejrozmanitější spektrum zákazníků a zákaznic.

► Kia Sportage

Typická ukázka všech pravd zmíněných v článku: ostře řezaný líbivý design, robustní karoserie, vysoký posaz, přitom malá skla a kufr – Sportage je asi vážně spíš ženské auto do města než tvrďačka do bahna a kamení. Přitom ale má z vozů SUV téměř nejmenší cenový rozdíl mezi pohonem jen předních a všech kol. Rozdíl třiceti tisíc je ale relativní – platí jen pro dvoulitrové motory: coby dvoukolka přijde na 524 980 Kč, ve verzi 4×4 na 554 980 korun. Jinak ale model startuje podstatně níž – to díky slabšímu motoru 1.6 GDI, základní výbavě Active a slevě 35 000 korun na skladové vozy. Pak auto máte za 384 980 Kč – a to už se dá obhájit i jako druhé auto do rodiny.

► BMW 3

Ve zmíněném světovém hlasování Women’s Car of the Year 2012 druhý nejlepší ženský vůz letošního roku. V Česku se prodává hned ve čtyřech karosářských verzích. Nejlevněji vyjde sedan (787 500 Kč), jenže to je vyloženě mužská káva. Ženy se spíš zakoukají do kupátka BMW 3 Coupé (890 000 Kč) a dívky do kabrioletu BMW 3 Cabrio – jenže na to už nestačí milion na kontě (1 100 000 Kč). Co tedy sáhnout po skvělém kombíku Touring za 932 500 Kč? Spokojený bude muž i žena – auto požene jak ďábel, s obřím kufrem odveze rodinnou výbavu na letní i zimní dovolenou, a přitom s dvoulitrovým dieselem 320d za zmíněných 932 500 Kč si bere jen 4,7 litru nafty na sto kilometrů.

► Škoda Citigo

Je-li Mercedes A pro doktorky, Citigo bychom doporučili třeba učitelkám. S cenovkou 179 900 Kč patří mezi desítku nejlevnějších aut vůbec. Přitom dřív Škoda hřešila na dominantní postavení a mohla si dovolit nadsadit ceny – platilo to třeba o Fabii. Chlap se sice v miniškodovce asi nikdy neodváže, když ale do manželčina Citigo občas sedne, musí souhlasit s odborníky, kteří auto chválí za jistou jízdu, hbitý motor, a dokonce víc místa uvnitř než ve větší Fabii.

► Mitsubishi ASX

Tohle auto dostalo v naší soukromé anketě mezi ženami překvapivě hodně bodů. Pokud kývneme na ženské emoce, můžeme tento už pátý rádobyteréňák našeho žebříčku odkývat díky současným slevám, když ze skoro půlmilionu spadl už pod 400 000 Kč. Platí to pro dvoukolku s motorem 1.6, ale taky s docela bohatou výbavou. Zahrnuje sedm airbagů, stabilizační systém, klimatizaci, palubní počítač, litá kola, tempomat.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 21 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 9. 2012 9:15, Honza

Píšete: "Muž si koupí auta plní sen. Ženám jde spíš o rychlý a bezpečný přesun na nákupy nebo pro děti do školy", ale hned v dalším odstavci se rozepisujete, jak je pro ženu důležitá módní barva. To si trochu odporuje, ne?

+12
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

auto, auto-moto, benzin, diesel, nákup auta

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Levné nové auto? Pod dvě stě tisíc ho prodává 17 značek!

21. 8. 2012 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Levné nové auto? Pod dvě stě tisíc ho prodává 17 značek!

Sedmnáct automobilek a šestadvacet modelů. Toužíte-li po levném novém autě, máte přehršel možností. Vybrali jsme všechny osobní vozy, které jsou koncem srpna k mání pod dvě stě tisíc... celý článek

Luxusní tanky na silnici: kolik stojí prémiová SUV?

17. 7. 2012 | Jindřich Hradecký | 4 komentáře

Luxusní tanky na silnici: kolik stojí prémiová SUV?

Týdny jsme srovnávali ceny a výbavy nejžádanějších aut na českém trhu. Třídu po třídě, od malých městských prcků až po terénní vozy. Dnes se s naším seriálem loučíme, a to opravdu stylově:... celý článek

Za kolik peněz do terénu? Srovnáváme ceny malých SUV

27. 6. 2012 | Jindřich Hradecký | 2 komentáře

Za kolik peněz do terénu? Srovnáváme ceny malých SUV

Dává to smysl? Kombíky – s nimiž pak jezdí hlavně po D1 – si nezanedbatelná část Čechů pořizuje ve verzích 4×4, SUV kupují spíš s pohonem jedné nápravy a využívají je nejvíc – ve městě.... celý článek

Amerika, sportovec, německá klasika? Rodina velkých MPV nabízí od všeho!

30. 5. 2012 | Jindřich Hradecký | 1 komentář

Amerika, sportovec, německá klasika? Rodina velkých MPV nabízí od všeho!

Několik týdnů jste s námi mohli sledovat nabídku – včetně novinek a akčních slev – českých prodejců automobilů. Vybírali jsme horké tipy na výhodnou koupi. Seriál dnes téměř končí dílem... celý článek

Roomster, ix, Picasso: stačí na ně 300 000 Kč

9. 5. 2012 | Jindřich Hradecký

Roomster, ix, Picasso: stačí na ně 300 000 Kč

Češi je mají evidentně čím dál raději. Zatímco před pěti lety tvořila auta kategorie MPV jen šest procent registrací, za minulý rok to bylo už 14 procent. Hodně oblíbená jsou už ta... celý článek

Partners Financial Services