Na rozdíl od jiných tříd vévodí tomuto žebříčku velká německá čtyřka Audi, BMW, Mercedes a VW. Ale dojde i na Porsche, Toyotu, Volvo či Land Rover.
Než jsme se ale v našem seriálu dostali k velkým SUV, museli jsme se přebrodit mnohem menšími typy aut. Která to byla?
► Volkswagen Touareg (999 900 Kč)
Pod milion se 4795 milimetrů dlouhý Touareg vejde díky speciální edici Nomad. Tu pohání třílitrový turbodiesel s automatickou osmistupňovou převodovkou Tiptronic s možností sekvenčního ručního řazení, pohon všech kol funguje jako stálý nebo přiřaditelný. Ve výbavě má auto spoustu systémů. Některé v základu – jako třeba sledování únavy řidiče, další za příplatky. Na vrcholu trůní paket Asistentní systémy řidiče (adaptivní tempomat, sledování vyjetí z jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu, kamery v předním nárazníku a vnějších zpětných zrcátkách monitorují okolí vozu a nabízejí pohled z ptačí perspektivy) za 77 400 korun.
► BMW X5 (1 447 500 Kč)
Spolu s Mercedesem třídy M/ML a Range Roverem jde o jakýsi etalon prémiových SUV. Z této trojky BMW nabízí asi nejsportovnější svezení. Za startovací cenu 1 447 500 Kč žene auto třílitrový dieselový šestiválec (180 kW), ten benzinový (225 kW) stojí o sedm a půl tisíce víc. Podobně jako ostatní vozy v našem výběru disponuje X5 automatickou převodovkou (osmistupňový Steptronic). Vzhledem k pojetí vozu se zmiňme o příplatkovém sportovním paketu, který za 55 450 až 93 275 Kč (podle toho, k jaké výbavě ho přikupujete) obsahuje třeba pneumatické odpružení zadní nápravy (pro xDrive50i), sportovní podvozek, 19palcová kola z lehké slitiny s kombinovanými pneumatikami, sportovní sedadla řidiče i spolujezdce a pár designových doplňků. Za 35 520 Kč si můžete pořídit satelitní vyhledávání vozu, pravidelný roční poplatek za hlídání auta činí 6686 Kč.
► BMW X6 (1 607 500 Kč)
O sto šedesát víc dávají movití Češi za avantgardnější, ale stále hodně oblíbenou X6. Od X5 se odlišuje hlavně designem, vlastnosti SUV totiž kombinuje s kupé. Interiér a prvky výbavy se ale od ostatních BMW nijak zvlášť neliší, což dokládá porovnání prvků s X5 v našich tabulkách. Upozorňujeme na edici M Sport za 136 125 až 148 780 Kč (stejně jako u X5 – podle toho, k jaké výbavě ho přikupujete). Obsahuje 20palcová kola z lehké slitiny s kombinovanými pneumatikami, elektrické nastavení sportovních sedadel s pamětí, hliníkové obložení interiéru, adaptivní LED světlomety a mnoho dezénových prvků ve vysoce lesklé černé barvě.
► Audi Q7 (1 359 400 Kč)
Sedmička v názvu neodkazuje jen na fakt, že jde o největší kus z audí terénní rodiny (Q3, Q5, Q7), ale třeba i na sedm míst, jež auto nabízí. Tak, jak to u luxusních SUV většinou bývá, diesel je levnější než benzin, a to výrazně: o víc než sto tisíc (s motorem 3.0 TFSI stojí Q7 1 461 600 Kč). V základní výbavě najdeme dost: dynamickým podvozkem a kovanými hliníkovými koly počínaje a barevným displejem radia s dvojitým tunerem konče. Z příplatků jmenujme potahy sedadel v kůži Verano (38 280 Kč) a různá dřevěná obložení – ořech, jasan či tamo (10 629 Kč).
► Volvo XC90 (1 130 000 Kč)
I loni pátý nejprodávanější kousek našeho výběru uveze až sedm lidí. Zajímavé je, že na rozdíl od ostatních se prodává i jako dvoukolka, za pohon všech kol (a silnější motor D5 147 kW) se připlácí sto tisíc (1 230 000 Kč). Základní výbava Kinetic má třeba LED světla či systém WHIPS pro ochranu krční páteře. Za další vychytávky se připlácí, třeba systém sledování mrtvého úhlu stojí 15 200 Kč. Spíš ale musíte sáhnout po dalších stupních ceníku, které stojí vždy zhruba o sto tisíc víc: Momentum 1 219 000 Kč, Summum 1 317 000 Kč, Executive už jen jako čtyřkolka AWD 1 512 000 Kč. Na startu léta Volvo v souvislosti s modelem XC90 oznamovalo cenový bonus v hodnotě až 200 000 Kč v případě, že se ho rozhodnete využít na nákup originálního příslušenství nebo 150 000 Kč v podobě libovolných opcí výbavy zdarma.
► Hyundai ix55 (1 169 990 Kč)
Největší model Hyundaie (délka 4,84 metru) se v Česku prodává tři roky. Sedne si do něj sedm lidí, prostorností patří v našem srovnání k tomu nejlepšímu. Auto se nabízí s jediným motorem: naftovým šestiválcem CRDi o třílitrovém objemu, výkonu 184 kW a s výhradně automatickou šestistupňovou převodovkou s možností sekvenčního ručního řazení. Pohon všech kol se přiřazuje sám nebo jde navolit napevno. Výbava Premium hýčká vším možným od třízónové klimatizace po kožené čalounění. Připlácí se jen za střešní ližiny (5000 Kč), metalízu (16 000 Kč), elektricky ovládané střešní okno (20 000 Kč) a navigaci (běžná 33 300 Kč, s parkovací kamerou 39 000 Kč).
► Mercedes-Benz ML (1 434 000 Kč)
Za 1,4 milionu máte 4,8 metru velké pětimístné auto se vznětovým čtyřválcem 250BlueTEC 4Matic (150 kW), automatickou převodovkou a stálým nebo přiřaditelným pohonem všech kol. Jednu korunu (1 434 001) připlatíte za výbavu Look, která obsahuje metalický lak, zadní boční tmavá netermální skla, devatenáctipalcová kola z lehké slitiny. Stejně jako základ má sedm airbagů, asistent rozjezdu do kopce, stabilizaci, dvouzónovou klimatizaci, tempomat a podobně. Z příplatků nám nejlépe zní sada asistentů jízdy v pruzích (monitorování mrtvého úhlu, sledování vyjetí z jízdního pruhu) za 63 202 korun, která obsahuje i navigaci. Dokonalou rozmařilostí je pak TV tuner za 109 167 korun.
► Toyota Land Cruiser (994 900 Kč)
Druhý kousek v naší desítce, který se vejde pod milion. Jenže za tuto cenu jde o třídveřový model. Pětidveřová verze stojí 1 064 900 Kč – obojí platí pro dieselový třílitrový motor D-4D (140 kW) a základní výbavu Terra. Land Cruiser může být i sedmimístný, a to ve třetím stupni výbavy Lux za 1 424 900 korun. Do luxusní rodiny zapadne model v akční verzi Connect se zvýhodněním devadesát tisíc. Coby Land Cruiser 3,0l D-4D Connect stojí 1 374 900 Kč a ve výbavě má nadstandardní prvky jako navigační systém s HDD, kamery pro sledování okolí vozu a podobně. Za 1 559 900 korun pak dostanete Land Cruiser 3,0 l D-4D Connect+. Ten už má sedm sedadel, adaptivní tempomat, interiér v kombinaci kůže a dřeva, elektricky ovládané střešní okno či přednárazový bezpečnostní systém Pre-Crash.
► Porsche Cayenne (1 551 000 Kč)
Pětimístný 4846 milimetrů velký crossover, který pozměnil vnímání značky Porsche, slaví deset let na trhu. Cayenne má zajímavá rodiště: továrny v Lipsku a v Bratislavě. Jde o první automobil s vidlicovým osmiválcem automobilky od roku 1995, kdy se přestal vyrábět model 928. To se ale bavíme o dvoumilionovém Cayenne S. Základní model za 1 551 000 korun pohání šestiválec o objemu 3,6 litru. Za 1 625 000 korun je s automatickou převodovkou Tiptronic. Sériová výbava zahrnuje mimo jiné (částečné) kožené čalounění sedadel, samozřejmě klimatizaci, audiosystém s dotykovým displejem, tempomat či asistent světlometů, který je zapíná automaticky za snížené viditelnosti. Dieselový Cayenne stojí 1 638 000 Kč, hybridní varianta 2 149 000 Kč.
► Range Rover Sport (1 422 600 Kč)
I poslední vůz našeho přehledu ukazuje, co je prémiová klasika: třílitrový dieselový šestiválec, pohon všech kol a automatická převodovka – v případě Range Roveru osmistupňový automat Rotary Shift. A v základní výbavě šest airbagů, stabilizační systém, asistent při jízdě do svahu či z něj a velká litá kola. Range přidává bez příplatků třeba i čalounění ze dřeva nebo audiosystém o výkonu 380 wattů s jedenácti reproduktory a sedmipalcovým dotykovým displejem. Kdo chce víc, musí jít po vyšších výbavách nebo cestou příplatků. Zaujala nás třeba aktivní uzávěrka zadního diferenciálu (21 840 Kč), adaptivní tempomat (57 600 Kč), hybridní TV (23 400 Kč) či rovnou DVD systém pro celé auto (94 080 Kč), kdy děti vzadu sledují filmy na vlastních obrazovkách s bezdrátovými sluchátky.
Sdílejte článek, než ho smažem