Kalendářní rok se překlopil do měsíce května a tak nelze nevzpomenout jednoho notoricky známého pořekadla – „Sell in May and go away“. Do češtiny by se toto přísloví dalo přeložit jako „Prodat v květnu a vykašlat se na to“, ale jde o opravdu hodně otrocký překlad.
Báze tohoto úsloví nicméně tkví ve víře, že výnosy akciových trhů v období od listopadu do dubna výrazně přesahují výnosy ve zbytku roku. Investoři spekulující v intencích této strategie prodávají své akciové pozice na počátku měsíce května a pro období do Halloweenu (tj. 31. 10.) zůstávají zainvestovaní v dluhopisech resp. své finanční prostředky ukládají na termínová depozita. Do akciového trhu se vrací zpět na počátku měsíce listopadu.
I když na trhu je toto přísloví slyšet v podstatě každý rok, oficální akademické kruhy se studiu tohoto jevu příliš nezabývají. Nicméně, studie pánů Boumana a Jacobsena z roku 2002 ukázala, že tento jev opravdu nastal ve 36 ze 37 zkoumaných zemí. Od roku 1694 se např. ve Velké Británii tento jev vyskytuje pravidelně, velmi silně se projevuje také v celé kontinentální Evropě. Nejzajímavější na celém jevu je, že výnosy z akciových trhů mnoha zkoumaných zemí v období květen-říjen opravdu jsou systematicky nižší, než krátkodobé úrokové sazby – to je však v prudkém kontrastu s hypotézou „efektivních trhů“. Ta de facto vylučuje, že by výnosy z akciových trhů měly být s vysokou mírou předpověditelnosti nižší, než „bezriziková úroková sazba“.
Na akciovém trhu obvykle platí, že „všechno bude jinak“. Spoléhat bezhlavě na tu či onu strategii jen málokdy vede k očekávanému výsledku – přesto se vyplatí minimálně naslouchat a teprvé poté si udělat vlastní názor. V roce 2010 zatím vše vypadá velmi pozitivně, ale pamatujte, že květen právě začal.
Další sloupky autora naleznete na stránkách www.patria.cz
Sdílejte článek, než ho smažem