Kde mají i papíry svou cenu…

Kde mají i papíry svou cenu…
Koncem minulého roku jsme vám slíbili 3 mimosoutěžní hodnocení webových stránek státních finančních institucí. Posvítili jsme si na ČNB, Ministerstvo financí ČR a nyní přichází čas pro novou prezentaci Komise pro cenné papíry. Je NOVÉ synonymem pro DOBRÉ?

Best Web 2002

Cestopis po serverech na českém internetu, ve kterém jsme postupně navštívili vždy pět nejvýznamnějších firem daného finančního oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), skončil. Výsledky hodnocení poroty a čtenářů najdete na hlavní rozcestníku.

Jako bonus vám nabízíme krátký exkurz na stránky státních institucí. Podíváme se, jak s elektronickou pavučinou zápasí Ministerstvo financí ČR, Česká národní banka a Komise pro cenné papíry. Průvodcem vám bude Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET.

Adresa dnes hodnocených stránek:
www.sec.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 3- Marketingová rovina: 1- Informační rovina: 2 Grafická rovina: 3- Jazyková rovina: 2 Navigační rovina: 2 Technická rovina: 3
Výsledná známka: 2,50



Kreativní rovina:
Jsou-li jednoduchost a jistá míra přehlednosti kladnými atributy domovské stránky prezentace Komise pro cenné papíry, potom je možné najít i jistá negativa v neobjevnosti nebo nechuti experimentovat, v bohapusté konvenčnosti a klasice uspořádání. Dělení homepage na dvě vizuálně nezávisle působící plochy – jednu s hlavní navigační úlohou, druhou vyhrazenou pro textovou komunikaci – tak tohle už jsme někde viděli, ne?

Nechci opakovat svůj zarytý názor, že KAŽDÉ webové stránky by měly ctít jistou povinnost být originální, zajímavě strukturované nebo prostě jen vizuálně "neokoukané". Tolik dluh hodnoceného webu vůči kreativitě. Ta je totiž nulová, a to je škoda nejen pro ni, ale hlavně pro nás…

Strach vytvořit něco kvalitativně nového bych tvůrcům hodnoceného webu snad i odpustil, co je ale opravdovým kazem na tváři homepage, je dominantní růžová plocha s přežitým a dnes již hloupě působícím nápisem Vítejte na stránkách…

Díky za uvítání, příště bych raději chléb a sůl.

Výsledná známka (jako ve škole): 3-



Marketingová rovina:
Poměrně zajímavým způsobem se lidé z Komise vypořádali s věčným problémem komunikace s různými (a tedy i odlišnými) cílovými skupinami. V úvodu k zajímavě řešenému Průvodci stránkou doslova stojí, že je určen "pro snadnou a efektivní orientaci návštěvníků". Dočtete se zde základní informace o obsahu jednotlivých hlavních sekcí prezentace a také o uspořádání informací uvnitř podsekcí.

Rádce pro uživatele (nezkušeného nebo středně zkušeného investora), to je pomůcka, která nejen potěší, ale možná i vydělá nějaké ty penízky těm z nás, kteří to v téhle oblasti neumíme zrovna na jedničku. Obecně řečeno, největší marketingová síla hodnocených stránek je právě v diferencovaném přístupu k několika skupinám uživatelů, resp. v tom, že autoři nezapomněli uznat za hodné zájmu také potenciální, dosud opomíjené cílové segmenty.

Dalším velkým kladem hodným chvály je snaha využít interaktivity internetu jako komunikačního média. Za zmínku stojí především anketa uživatelského hodnocení stránek, možnost podání stížností a podnětů, aplikace umožňující přihlášení zájemce k makléřským zkouškám apod. Inu, zkusím se přihlásit a kapitálový trhu, těš se…:-)

Jistou mírou nepřehlednosti působí sekce Kapitálový trh podle témat, a přitom je toto téma do jisté míry dominantní. Možná bych si měl lépe přečíst informace v Průvodci…

Logika základní segmentace komunikovaných témat, jak je k dispozici v levém navigačním pásmu, trochu pokulhává. V takových případech se vždycky rozsvítí příslovečná varovná kontrolka – byla komunikační strategie dostatečně jasně definována?

Výsledná známka: 1-



Informační rovina:
Kapitálový trh je oblastí nad jiné dynamickou, a právě internet je ideálním médiem rychlé a aktuální komunikace (v tuto chvíli víc než kdy jindy platí ono okřídlené, že čas jsou peníze). Stránky Komise poskytují cenné informace a je jich poměrně velké množství. Desítky tematických celků jsou k dispozici jen ke stažení ve formátu pdf. Otázkou je, jestli tuto praxi označit za vhodnou? Navíc u některých takových dokumentů není komunikován popisek týkající se obsahu nabízeného souboru.

V sekci Slovník pojmů bych uvítal rozšíření počtu nabízených termínů, jejich současný počet, myslím, poskytuje jen nezbytné úvodní minimum a k vážnějšímu exkurzu do problematiky nemůže stačit.

Otázkou zůstává, proč sekce Kalendář neobsahuje žádné informace z ledna či února (další měsíce už mě ani nenapadlo zkoušet). Nic se nedělo a neděje?

Sekce Veřejná diskuse také neplní kdovíjak dobře svou funkci, téměř jako kdyby dublovala Novinky, u uplynutých diskusí není znám průběh či výsledek.

Přinejmenším podivným dojmem působí sekce Otázky a odpovědi. Možná by pomohlo zamyslet se nad koncepcí této sekce a zveřejnit vždy celou otázku…

Výsledná známka: 2



Grafická rovina:
Barevné provedení layoutu stránek směle nazývám decentním, možná by bylo přesnější říci, že působí tímto dojmem. Volba barev je ucházející, snad také odpovídá korporátní vizualizaci (pokud jsou taková pravidla vůbec nastavena). Ale absence jakéhokoli grafického vizuálu je křivda vůči uživateli a ta by neměla zůstat nepotrestána. Nejde o obrázky ani malůvky, ale tady se asi zapomnělo na to, že každá www prezentace je určena pro člověka, ne robota. Království za kus grafiky, volám s klasiky…

Výsledná známka: 3-



Jazyková rovina:
Stylistická výstavba textů je podle očekávání bezpříznaková. Souvětná skladba je různorodá – poměrně stručné větné a krátké souvětné celky v sekcích a-priori určených pro začátečníky (např. Rádce investora/Pro začínajícího investora), překvapivě dlouhá a místy poněkud šroubovaná složitá souvětí (např. O komisi pro cenné papíry/Poslání Komise). Je poměrně zvláštní, že v oněch jednodušších místech se objevují chyby v interpunkci (až dvě chybějící čárky v jednom souvětí), ve složitých pasážích se naopak chyby nevyskytují. V některých místech chybí velká písmena na začátku vět. Prostě a jasně, texty by měly projít finální jazykovou korekturou, což se alespoň u části hodnoceného webu určitě nestalo.

Výsledná známka: 2



Navigační rovina:
Standardní levé navigační pásmo poskytuje základní možnost cestování po tematických celcích prezentace. Tento generální rozcestník je doplněn o dolní navigační lištu, která nabízí některé nezařazené konvenční informační celky typu Kontakt nebo Zaměstnání a navíc plní zčásti druhotnou navigační funkci – Home, Mapa stránek.

Když už jsme u té navigace, postrádám možnost běžného pohybu tam a zpět, opět jsou jedinou pomůckou šipečky prohlížeče. Navigační popisek v záhlaví jednotlivých sekcí je naopak kladem, který umožňuje uživateli být informován o jeho aktuálním umístění uvnitř struktury stránek.

Nepochopil jsem ale, proč jsou u zvolené položky v rámci boční navigační lišty v režimu on-mouse-over zobrazovány ještě duplicitní popisky hesel?

Výsledná známka: 2



Technická rovina:

Výsledná známka: 3



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • byla provedena optimalizace kódu, zřejmě nebylo vytvořeno WYSIWYG editorem
  • optimalizováno pro různé prohlížeče
  • definice DTD
(-)
  • prázdné atributy align
  • u definice JavaScriptu chybí atribut TYPE pro dané DTD
  • není optimalizováno pro rozlišení 800x600
  • na úvodní stránce uvnitř HTML dokumentu vložen další HTML dokument!
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • použití externího stylesheetu
(-)
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • vyhledávání
  • DHTML navigace
  • novinky emailem
(-)


Závěr:
Úvodní otázka, zda nové věci musí nutně splňovat kritéria očekávané kvality, zůstává, jako každá řečnická otázka, nezodpovězena i tentokrát. Webové stránky Komise pro cenné papíry nepřinášejí po kreativní a obecně vizuální stránce nic, co by stálo za zvláštní rozbor. Průměrnost technické části, informační a navigační část "chvalitebná", což nemá znít jako "zvláště hodna chvály", spíše "poměrně dobrá". Nejsilnější místo celého webu je v jeho marketingové rovině, v nepodcenění možností přístupu k potenciálnímu klientovi. Pokud je tato nová komunikační platforma Komise jen první generací, jen jakýmsi odrazovým můstkem pro další úpravy a zdokonalování, pak dobrá, je to možná vykročení pomalé, ale směr je správný. Tak tedy šťastnou cestu!

Doufám, že k tomuto hodnocení máte co říci a přidáte svůj názor.

  • Chcete vědět, jak v hodnocení obstály stránky Ministerstva financí ČR a České národní banky?

  • Podívejte se, jak dopadnul letošní ročník soutěže Best Web v kategorii bank, stavebních spořitelen, investičních společností, nákupních úvěrových karet, penzijních fondů a pojišťoven.
  • K jednotlivým článkům hodnocení se dostanete také přes hlavní rozcestník.

  • Pokud jste navštívili inovované stránky Komise pro cenné papíry - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.

    Dlouhodobý investiční produkt

    Dlouhodobý investiční produkt

    Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

    Sdílejte článek, než ho smažem

    Líbil se vám článek?

    -3
    AnoNe
    Vstoupit do diskuze
    V diskuzi je celkem 3 komentářů

    Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

    DníHodinMinutVteřin
    Slevový kód: PENIZE1O
    Vyplnit přiznání

    Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

    A tohle už jste četli?

    Povídání o Bance Bank

    13. 12. 2002 | Leoš Bárta

    Povídání o Bance Bank

    Druhým dílem se dnes dostává do své poloviny nesoutěžní putování po internetových aktivitách státních finančních institucí. Připravte se, čeká vás exkurze po kladech a záporech prostředí,... celý článek

    Na návštěvě u Vrchního Pokladního

    6. 12. 2002 | Leoš Bárta

    Na návštěvě u Vrchního Pokladního

    Je prosinec, blíží se konec roku a to bývá čas pro bilancování. Pojďme se tentokrát podívat na zoubek finančním subjektům par excellence. V první části nesoutěžního dodatku soutěže... celý článek

    Partners Financial Services