Na návštěvě u Vrchního Pokladního

Leoš Bárta | 6. 12. 2002
Na návštěvě u Vrchního Pokladního
Je prosinec, blíží se konec roku a to bývá čas pro bilancování. Pojďme se tentokrát podívat na zoubek finančním subjektům par excellence. V první části nesoutěžního dodatku soutěže Best Web 2002 neujde naší pozornosti www prezentace Ministerstva financí ČR.

Best Web 2002

Cestopis po serverech na českém internetu, ve kterém jsme postupně navštívili vždy pět nejvýznamnějších firem daného finančního oboru (banky, stavební spořitelny, investiční společnosti...), skončil. Výsledky hodnocení poroty a čtenářů najdete na hlavní rozcestníku.

Jako bonus vám nabízíme krátký exkurz na stránky státních institucí. Podíváme se, jak s elektronickou pavučinou zápasí Ministerstvo financí ČR, Česká národní banka a Komise pro cenné papíry. Průvodcem vám bude Leoš Bárta, ředitel agentury eMARKET.

Adresa dnes hodnocených stránek:
www.mfcr.cz

Hodnocení - výsledky
Kreativní rovina: 4 Marketingová rovina: 1 Informační rovina: 2 Grafická rovina: 3- Jazyková rovina: 2 Navigační rovina: 3- Technická rovina: 3-
Výsledná známka: 2,78



Kreativní rovina:
Zapřísáhlý finančník by řekl: "Neotravuj s kreativou, to si nech pro web kokakoly…". Chápu, důstojnost nejvyšších bankovních sfér, nemožnost tvářit se neškrobeně a kdovíjaké ještě nutnosti. Při svém hodnocení to vážně beru na vědomí. Pokud ale kreativita znamená také schopnost vytvořit něco uživatelsky přitažlivého, tak takovou "přidanou hodnotu" na webu MF ČR bohužel nenajdete.

Už jen ta podivná struktura informací a uspořádání úvodní stránky. Být tohle obalem knihy, otevřeli byste ji?

Výsledná známka (jako ve škole): 4



Marketingová rovina:
Mluvit v oblasti státního finančnictví o marketingovém nebo nemarketingovém přístupu ke klientovi, když jím je dobrovolně či povinně každý občan dané země, je sám o sobě jistý nonsens. Transformujme pro toto i následující dvě hodnocení slovo "marketing" na termíny typu "postoj a vztah k uživateli" nebo třeba "schopnost nepodcenit vztah mezi mnou a uživatelem". Chci tím říci, že podle mého názoru i v této oblasti lze vysledovat jisté "marketingové" postoje hodnoceného subjektu, že i zde má zmíněná rovina hodnocení svůj opodstatněný význam.

Být Ministerstvo financí podnikajícím subjektem, řekl bych, že v oblasti "marketingu" neponechalo nic náhodě. Ostatně i ocenění Zlatý zavináč (nechci a nebudu rozvíjet diskusi, jakou má obecně vnímanou či objektivně-odbornou hodnotu) svědčí o značné míře ochoty a schopnosti přinést uživateli jakýsi nadstavbový bonus, např. ve formě registrů plátců DPH a spotřební daně. Co znamená "aktivita" a "koncepční přístup", za které prý byly stránky také oceněny, nevím. Osobně bych si však představoval www prezentaci, ve které se pro obsah nezapomíná také na formu…

Co ale považuji za úžasné? Třeba to, že o jednotlivé tiskopisy týkající se např. daňových povinností nemusím žebrat na finančním úřadě, ale mohu si je vytisknout ve formátu PDF přímo na stránkách ministerstva. Já vím, chválím, co by mělo být samozřejmostí… Další dobrou službou uživateli je elektronická podatelna (sekce Elektronické zpracování písemností), která umožňuje "vytváření písemností v elektronické podobě tak, aby mohly být přijaty v daňové správě MF ČR".

Výsledná známka: 1



Informační rovina:
Rád bych pochválil poměrně rozsáhle pojatou sekci FAQ, i když ve většině tematických podcelků, na které se tato sekce dělí, budete nejspíš zklamáni. Nejde totiž (výjimkou je např. téma ceny tabákových výrobků) o klasickou metodu "dotaz-odpověď", ale spíš o prostor pro tematickou komunikaci směrem k veřejnosti, něco jako vývěsní tabuli s informacemi typu "množí se dotazy typu…, tak hele, není to tak, jak si myslíte…".

Pokud bych měl hodnotit samotnou strukturalizaci tematických celků www prezentace, musel bych říci, že není rozhodně ideální. Proti položce typu O ministerstvu asi není možné najít zásadnější výhrady, co si ale představit pod tematickým celkem Informace? To ostatní jsou hry nebo obrázky?

Horní "portálová" lišta umožňuje přístup k různým doplňkovým informačním zdrojům, žel mnohdy se zase dostanete do zcela jiných, neministerských on-line prostředí.

V sekci Organizační struktura bylo v C. V. jednotlivých šéfů resortu nalezeno několik podivností, např. jednotlivé povinné položky nemají sjednocenu formu; u jednoho z náměstků životopis chybí úplně (že by neměl minulost?). Podobné informační disproporce lze nalézt ještě v sekci Oddělení pro styk s veřejností. Ani zde nejsou informace týkající se jednotlivých osob úplné.

A na závěr něco o čerstvosti informací. Telefonní a faxová čísla v podsekci Finanční ředitelství neberou dodnes v úvahu přečíslování, v sekci Ústřední finanční a daňové ředitelství se vyskytuje neúplná adresa (chybí směrovací číslo).

Výsledná známka: 2



Grafická rovina:
Nezdá se Vám, že ten WordArtově vyhlížející nápis "Ministerstvo financí" v záhlaví vypadá přinejmenším lacině? Kdyby tam nebyl státní znak, mohl bych si myslet, že jde o web nějaké studentské partičky…

Podsekce Ústřední finanční a daňové ředitelství existuje v úplně jiném grafickém i strukturním layoutu, jakoby nezávisle na prezentaci MF ČR, Celní správa, Devizové předpisy, Ochrana investic, Dvojí zdanění, Střednědobý fiskální výhled atd. jsou na tom úplně stejně. Pokud mají stránky ministerstva opravdu ambice stát se jakýmsi portálovým rozcestníkem, zvolil bych jinou formu komunikace "dceřiných" nebo tematicky "sesterských" prezentací a ne prosté zařazení nezávisle existujících stránek do běžné struktury menu…

Charakterizovat samotný grafický layout homepage i jednotlivých sekcí vlastního prostředí MF ČR, musel bych užít slov jako dokonale nijaký nebo chladně úřední. Že by v tomto případě přece jen někdo spoléhal na obranné heslo o tom, že kdo nic nedělá, nic nezkazí…?

Výsledná známka: 3-



Jazyková rovina:
Základem úspěšné komunikace je jazyk a jeho správné užití. Pojďme se tedy namátkově porozhlédnout, jak s mateřštinou naložili v MF ČR.

Drobnosti, řekli bychom, ale dětem ve škole za ně dávají špatné známky… V sekci Bilaterální programy pro českou republiku je navíc mezera před čárkou v odstavci "Zahraniční pomoc je poskytována…", ve stejném řádku je naopak jedna čárka navíc, a to před závorkou. Ve stejné sekci dále najdete nejednotnost při psaní velkých počátečních písmen na začátku větných a polovětných konstrukcí v odrážkách. Nechápu, proč se uprostřed této sekce znovu objevuje jeden a tentýž nadpis, ale pod tímto "dvojníkem" ve druhé souvětné konstrukci chybí čárka před spojkou ("…a to formou hospodářské…pomoci").

V dalších sledovaných sekcích jsem žádné prohřešky proti školní gramatice či stylistice nenašel. Doufám, že tam opravdu nejsou, a děkuji za zodpovědný přístup k rodnému jazyku. "Danke," říkám s televizní reklamou…

Výsledná známka: 2



Navigační rovina:
Kdybych chtěl přehánět, mohl bych říci, že "kolikrát klikneš, tolik webů navštívíš". O jistém přídechu komunikační neprofesionality (nemluvě o grafické a strukturální – koneckonců i komunikační různorodosti) jsem již hovořil, nyní je čas upozornit na odlišnosti navigačních systémů (pokud jsou vůbec přítomny). V horní navigační liště dejte pozor na exkurzi do sekce Státní neziskové organizace, odtud byste se třeba už nemuseli dostat zpět k "rodnému" ministerstvu.

Obecně řečeno - struktura prezentace má mnoho úrovní, přičemž navigace v hlubších rovinách není dořešena a uživatel musí ke svému pohybu tam a zpět prostě použít navigační prvky příslušného internetového prohlížeče. Díky, Bille, že jsi alespoň Ty nezapomněl…

Výsledná známka: 3-



Technická rovina:

Výsledná známka: 3-



Klady a zápory z technického hlediska - HTML kód
(+)
  • byla provedena optimalizace kódu, zřejmě nebylo vytvořeno WYSIWYG editorem
  • optimalizováno pro různé prohlížeče
  • definice DTD, bohužel chybná (alespoň neodpovídá HTML kódu)
(-)
  • vynechávání ALT textů
  • vynechávaní uvozovek u nečíselných atributů
Použití CSS (kaskádové styly)
(+)
  • použití externího stylesheetu
(-)
  • definice moha stylů uvedena přímo ve stránce a ne v externím stylesheetu – obtížná údržba stránek
Použití pokročilých technologií (Java, Flash, VRML, plugins)
(+)
  • vyhledávání
  • elektronické zpracování písemností
(-)


Závěr:
Není nic, co bychom si za své peníze nemohli pořídit. Není nic, co by nám mělo být dost dobré. A pokud se spokojíme s málem, budeme dostávat málo.

Stručně řečeno – stránky tak významné státní instituce mohly, bohužel nebo bohudík, vypadat mnohem hůř. V jistých ohledech jsou poměrně kvalitní (marketingová hodnota, informační obsah, jazykové hledisko), v některých rovinách jsou až podprůměrné (segmentace tematických celků, grafické pojetí). Mohli bychom dlouho diskutovat, jestli jde spíš o "informace" nebo o "barvičky". Chci toho příliš, když toužím po obojím?

Doufám, že k tomuto hodnocení máte co říci a přidáte svůj názor.

Příští týden se můžete těšit na recenzi webových stránek České národní banky.

  • Podívejte se, jak dopadnul letošní ročník soutěže Best Web v kategorii bank, stavebních spořitelen, investičních společností, nákupních úvěrových karet, penzijních fondů a pojišťoven.
  • K jednotlivým článkům hodnocení se dostanete také přes hlavní rozcestník.

  • Pokud jste navštívili stránky Ministerstva financí České republiky - jak se vám líbily, co jste na nich našli? Napište nám své zkušenosti a názory.

    Dlouhodobý investiční produkt

    Dlouhodobý investiční produkt

    Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

    Sdílejte článek, než ho smažem

    Líbil se vám článek?

    +6
    AnoNe
    Vstoupit do diskuze
    V diskuzi je celkem 0 komentářů

    Oblíbená témata

    Cenný papír, Internet

    Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

    DníHodinMinutVteřin
    Slevový kód: PENIZE1O
    Vyplnit přiznání

    Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

    A tohle už jste četli?

    Když modrá není dobrá

    29. 11. 2002 | Dušan Hradil

    Když modrá není dobrá

    Sázka na klasický design v modrých odstínech znamená utopit se v moři. Základem jsou informace a online služby. To jsou hlavní závěry našeho hodnocení webů pojišťoven. Chcete vědět,... celý článek

    Jednooký mezi slepými

    18. 10. 2002 | Dušan Hradil

    Jednooký mezi slepými

    V minulém týdnu skončilo šesté kolo naší soutěže Best web 2002, zaměřené na internetové prezentace penzijních fondů. Neslo se v duchu nevyužití potenciálu internetu a celkově slabé... celý článek

    Dvě ceny pro jednoho

    30. 8. 2002 | Petr Vykoukal

    Dvě ceny pro jednoho

    Nejlepší web mezi nákupními úvěrovými kartami byl vybrán. Milým překvapením pro vítěze může být, že není jen favoritem odborné poroty, ale odnáší si i čtenářskou cenu.

    Boj o investiční jedničku ...

    19. 7. 2002 | Dušan Hradil

    Boj o investiční jedničku ...

    ... skončil a my známe vítěze. Ve finále je totiž třetí kolo soutěže Best Web 2002 věnované investičním společnostem a jejich internetovým prezentacím. Kdo si nakonec odnese vavříny... celý článek

    Nejlepší stavební spořitelna

    31. 5. 2002 | Dušan Hradil

    Nejlepší stavební spořitelna

    Včera skončila druhá etapa naší soutěže Best Web 2002, neboli hodnocení webových stránek finančních institucí, tentokráte stavebních spořitelen. Chcete vědět, kdo má nejlepší web a... celý článek

    Partners Financial Services