Nový test zimních pneumatik: Šestina zcela propadla

dTest | rubrika: Aktuality | 29. 10. 2019 | 13 komentářů

Jezdit v zimním období bez zimních pneumatik je zbytečný hazard. Ať už vozovky budou mokré, zasněžené nebo zledovatělé, je dobré se na ně patřičně připravit. Spotřebitelská organizace dTest ve spolupráci s německým autoklubem ADAC přinesla výsledky nového testu zimních pneumatik pro osobní i dodávková auta. Šestina testovaných pneumatik zcela propadla – nezvládla jízdu na sněhu nebo mokré vozovce.

Zákon ukládá povinnost mít obuté zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo by se takové podmínky mohly předpokládat. Pokud se venku teploty udrží vysoko nad nulou, nemusí mít čeští řidiči přezuto hned 1. listopadu.

Náročným zkouškám dTest podrobil celkem 30 nových modelů zimních gum – polovina z nich je určena pro běžné osobní vozy (rozměr 185/65 R15) a druhá polovina pro dodávky a velké rodinné vozy (rozměr 205/65 R16C).

„Testujeme chování pneumatik na různých površích při různých klimatických podmínkách. Kromě toho také sledujeme, kolik pneumatika vydrží, jak ovlivňuje spotřebu pohonných hmot, jestli není příliš hlučná a jestli skutečně vydrží jízdu při rychlosti, pro kterou byla konstruovaná. Propadlíci nejnovějších testů jsou hlavně v kategorii dodávkových pneumatik,“ říká Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest .

I ty nejlepší gumy pro dodávky dopadly v celkovém hodnocení dTestu pouze uspokojivě. Ve srovnání s pneumatikami pro běžná menší osobní auta se totiž dodávkové obutí musí vypořádat s mnohem vyšší hmotností vozu. Tento fakt přispívá k dilematu vývojářů, na co se při designu nové 16palcové pneumatiky zaměřit – musejí brát v potaz jak vysokou hmotnost, tak i fakt, že pokud příliš úsilí věnují vlastnostem na suchu, může to negativně ovlivnit jízdu na mokru, na sněhu a naopak.

Nejběžnější výzvu pro řidiče v české kotlině představuje mokrá vozovka, z jízdních zkoušek se proto do celkového hodnocení promítá nejvíce. Za nezvládnutí pohybu na mokré vozovce udělil dTest „pětku“ jednomu modelu, a to šestnáctipalcovým pneumatikám BFGoodrich Activan Winter.

Sníh dělal problémy více výrobkům; celkem čtyři zimní pneumatiky měly potíže na zasněžené vozovce – jak s ovladatelností, tak s rozjezdem do kopce. „Řidiči, kteří se s autem vydávají v zimě do hor, by se při výběru nového obutí měli vyhnout pneumatikám, které nezvládly jízdu na zasněženém uhlazeném povrchu. Šlo konkrétně o tři šestnáctky: Maxxis Vansmart Snow WL2, Goodride SW612, Sava Trenta M+S a jednu patnáctku Toyo Snowprox S943,“ radí Hana Hoffmannová.

Které pneumatiky tedy zvolit? Z 15palcových pneumatik si pochvalu zaslouží gumy Dunlop Winter Response 2, které dopadly dobře na všech testovaných površích. Pneu Kleber Krisalp HP3 si také vedly obstojně. Vydrží déle než Dunlop, na druhou stranu se o něco hůře ovládají na mokru a na sněhu. Třetím a zároveň posledním modelem s celkovou dobrou známkou jsou gumy Pirelli Cinturato Winter, které získaly stejné celkové hodnocení jako Kleber. Zatímco model Pirelli měl navrch na mokru, sucho více svědčilo Kleberu.

Dodávkové 16palcové pneumatiky nepříjemně překvapily špatnou výdrží – žádná z nich si neodnesla v celkovém hodnocení lepší než uspokojivou známku.

Testy zimních pneumatik patří k těm časově nejnáročnějším. „Spotřebitelé se nás často ptají, kde sháníme sníh a led pro testy zimních pneumatik. Zatímco zkoušky na sněhu probíhají venku na severu Evropy, pro zkoušky na náledí využíváme klimatizované haly s umělým ledovým povrchem. První zkoušky probíhaly již na jaře v nejsevernější oblasti Finska, která leží za severním polárním kruhem a kde ani v jarních měsících není o pořádné závěje nouze,“ prozrazuje Hana Hoffmannová.

Kompletní výsledky testu zimních pneumatik vyšly v říjnovém vydání časopisu dTest. Přehled testovaných modelů je na webu dTestu.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-240
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 13 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 10. 2019 20:21, Martin

dtest se jenom přifařil a zkopíroval výsledky ADAC které vyšli asi před dvěma měsíci

+33
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (13 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Pošta znovu zdražuje: dopisy, poukázky i datové zprávy

24. 11. 2022 | Petr Kučera | 1 komentář

Pošta znovu zdražuje: dopisy, poukázky i datové zprávy

Zhodnocení o 21 procent – kdo z vás to má? Známky na dopis jste ještě v říjnu mohli koupit za 19 korun, od února to bude 23 korun.

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

20. 11. 2022 | Petr Kučera

Odškodnění za zpoždění vlaku dostanete snadněji. České dráhy mírní pravidla

Cestující, kteří si koupili jízdenku Českých drah elektronicky a jejich spoj má větší než hodinové zpoždění, nově dostanou odškodnění automaticky. O vrácení peněz už tedy nemusí žádat. celý článek

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

16. 11. 2022 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin, naftu nebo LPG? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

Povinná autosedačka pro dítě. Kdy stačí podsedák? Předpisy v Česku a v cizině

12. 11. 2022 | Jana Divinová

Povinná autosedačka pro dítě. Kdy stačí podsedák? Předpisy v Česku a v cizině

Pro dospělé jsou v autě povinné bezpečnostní pásy, pro děti autosedačka nebo podsedák. Věk dítěte přitom není podstatný, rozhodující je výška a váha. A samozřejmě bezpečí. Tady je přehled. celý článek

Kombík, nebo SUV? Na Tucsonovi vysvětlíme, co vzít pro rodinu

23. 10. 2022 | Vojtěch Dobeš | 2 komentáře

Kombík, nebo SUV? Na Tucsonovi vysvětlíme, co vzít pro rodinu

Po vozech SUV sahá stále víc motoristů. Už dávno si je nekupují kvůli tomu, že by byla „terénní“. Hlavní motivací je praktičnost, ať už reálná nebo vnímaná, a samozřejmě styl. SUV se... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.