Nespravedlnost při zvýšení důchodu skončí. Změní se termín

Důchody se pravidelně nezvyšují přesně od 1. ledna, ale až od termínu výplaty konkrétnímu člověku. Část seniorů tak nikdy nedožene ty, kteří dostávají přidáno dřív. Od roku 2022 se to změní, rozhodli poslanci.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 11. 2020 9:49, občan

Pro Vladimír, samozřejmě nemáte pravdu, termín si nemůžete vybírat, jen manžel nebo manželka mohou pokud partner už důchod pobírá. Ale jen ve stejném termínu. A s tou valorizací od 1.1 má pirát samozřejmě také pravdu.

Zobrazit celé vlákno

+72
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 11. 2020 9:14, Vladimír

Je to pitomost. Je sice pravda, že důchod je ve skutečnosti vyplacen na období ode dne výplaty do dne předcházejícího v následujícím měsíci.
Ale fakticky je to důchod za kalendářní měsíc, ve kterém byl vyplacen.
Je to obdobné, jako u zaměstnanců. Ti dostanou výplatu dokonce až ve výplatním termínu v následujícím kalendářním měsíci, ale nejsou o nic ukráceni, jen úvěrují zaměstnavatele. Proto se v některých zemích vyplácí častěji, třeba týdně. Pokud dostanou přidáno do 1.1., výplata jim přijde až v únoru a samozřejmě s tím zvýšením. Důchodci by přišli o peníze pouze tehdy, kdyby dostali navýšení až ode dne výplaty, ale to tak není, dostanou už od prvního.
Ostatně termín si může každý při podání žádosti určit.

-72
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 134 komentářů)

19. 11. 2020 12:04 | Antonín Špelec

A ti důchodci co dostávají důchod např 6.ledna dostanou také zpětně valorizaci za 5 dnů ?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 11. 2020 10:16 | JJ

@debil: Ve vašem případě platí "Nomen omen"
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

7. 11. 2020 20:13

A o tom to je: valorizace důchodů má být přiznána od 1.1. každého kalendářního roku a ne až od lednové výplaty důchodu! Je třeba změnit v tomto smyslu zákon. A ještě dovolte připomenout, že zákonná valorizace odvíjející se od růstu inflace a růstu mezd se vypočítává podle jejich výše v r.2019, takže naprosto nezohledňuje letošní nárůst cen spotřebního koše důchodce o 3,9% ! Platy rostou podstatně rychleji a to vždy na rok dopředu! Proto se stále více rozevírají nůžky mezi průměrnou mzdou a průměrným důchodem, na který ovšem většina důchodců vůbec nedosáhne.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

5. 11. 2020 18:59 | 1

ZVYŠOVÁNÍ DŮCHODŮ § 67
(1) Vyplácené důchody se zvyšují v závislosti na růstu indexu spotřebitelských cen (dále jen „růst cen“) a na růstu mezd. Vyplácenými důchody se rozumí důchody přiznané ode dne, který spadá do období před kalendářním měsícem, do něhož spadá den, od něhož se důchody zvyšují.
(2) Základní výměry a procentní výměry vyplácených důchodů se zvyšují od splátky důchodu splatné v lednu (dále jen „pravidelný termín“).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 11. 2020 12:30 | Petr

Důchody jsou vyřešeny tak můžeme řešit zaměstnance,kteří ačkoliv pracují tak jsou pracující žebrota a jejich plat je akorát na zaplacení jídla+inkasa.....Hlavně tady v pohraničí s čobolem je to docela akutní.Jenže,PRAHA JE DALEKO a SYTÝ HLADOVÉMU NEVĚŘÍ!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 11. 2020 9:42

Pro debila : Vy jste pořád ještě nepochopil, že část zákonné! valorizace, větší či menší podle data lednové výplaty důchodu, zůstala důchodcům trvale nevyplacena? Těm, co mají výplatní termín hned 2.1., 1/31, těm, co mají smůlu a mají poslední výplatní termín tj.24.1. tak celých 23/31 příslušné měsíční valorizace na daný rok? Že tímto fíglem letos stát ušetřil na důchodcich zhruba celou miliardu Kč? Zamyslete se prosím hlavou! Ale myšlení bolí, že.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 11. 2020 21:56 | debil

Tak mne napadlo, ale ještě jsem to nerozebíral přesně matematicky, když tady probíhá taková hrozná nespravedlnost tím, že jsou částky důchodů vypláceny v měsíci v různých termínech, nenastala by tím přidáním poměrné části valorizace v měsíci naopak nespravedlnost pro ty co dostávají důchod v prvních dnech měsíce? Protože by měli částku menší? Nechtěli by všichni nakonec, aby jim byl důchod vyplácen 28. dne v měsíci? Myslím si, že někdo má pomatené pojmy a zaměňuje pojem s průjmen? Je pravda, že pozdějším vyplacením stát ušetří peníze k stanovenému datu, protože od 1. ledna do první výplaty stát hospodaří s důchodovými penězi, které má pořád na účtu. Ale tím neokrádá důchodce, pouze tím vzniká asi v rozpočtu jakýsi přebytek mimo evidenci. Jinak nemám nic proti matematikům jako takovým, hodně toho už od začátku lidstva vypočítali, ale taky se mnohokrát mýlili!!!
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 11. 2020 12:36 | Táňa

Paní Věro, odkazy si neukládám, takže vám je nemohu zaslat. A nemám čas je hledat. To si je můžete vyhledat sama. Ale stačí pouhá matematika a sdělení, že příspěvek 5000 Kč má být vyplacen ke VŠEM typům důchodů. Těch je o něco méně než 3 milióny. V rozpočtu se počítá s nákladem 15 miliard. Také si můžete pustit z archivu projev paní ministryně Maláčové v parlamentu k tomuto tématu. Zaznělo tam, že ČSSZ NEVÍ, kolik děti vychovala která žena. Přitom při podání žádosti o důchod musíte předložit rodné listy dětí! Takže se ptám: VÍ ČSSZ, u koho jde o souběh dvou typů důchodů, nebo to vezme PLOŠNĚ? Co myslíte?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 11. 2020 12:19

Pro debila: příslušný zákon ještě není schválen. Momentálně se k němu vyjadřuje Senát.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 11. 2020 20:29 | debil

Ti co stále melou svoji úchylnou myšlenku, že někteří důchodci se souběhem dalšího důchodu ( např. vdoveckého) dostanou 2x 5000,-Kč, tak ať si hodí na hlavu mokrý hadr, protože spějí k totální demenci. V zákoně je napsáno -- mimořádný příspěvek při souběhu důchodů se vyplácí k tomu vyššímu( logicky 1x), ale vyplácí se ke všem typům důchodů ( starobní, invalidní, vdovecký, sirotčí), tož tedy tak. Je zajímavé sledovat výplody tydýtů co ovládají klávesnici!
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 11. 2020 16:23 | Věra

Paní Táňo, můžete poslat odkaz, kde jste četla výklad k vyplácení jednorázového příspěvku důchodcům? Nemůžu ten výklad najít. A v jaké televizní debatě to vysvětlovali? Děkuji
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 11. 2020 9:50 | Karel Zítek

jo on je tu již několikrát - tedy můj e-mail Karel.Zitek@Seznam.cz Tedy kdo si přečetl vše na www.mesec.cz/autori/karel-zitek a ještě mu to není jasné, kdo chce "grafy víceletého období" , které jsou součástí znaleckého posudku co na věc mám, ten mi může na ten mail napsat a když budu stíhat, tak rád pošlu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 11. 2020 9:42 | Jana

Pro Gabriel Pleska : Pravdu sice máte, ale buďte ubezpečen, že občané, co nemají nárok na starobní důchod, si na své přijdou prostřednictvím sociálních dávek, takže ve výsledku mohou mít vyšší příjem než člověk, který celý život poctivě pracoval a pro stát něco udělal, ne že jen ždímal státní kasu a žil na úkor ostatních.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 11. 2020 9:04 | Jana

ti kteří mají důchod nad 20000 Kč těm bych přidala poté 100 Kč nebo bych jim nedala nic. ------------------------ Správně, soudružko. To máte z vlastní duté hlavy nebo jste to probírali na uličním výboru KSČ? Jestli jste se nevšimla, doby, kdy měl solvíňák 3x větší plat než VŠ konstruktér, už naštěstí skončila, a projevuje se to i na důchodech. ------------------------------ ------ Souhlasím s paní Kyselovou. V tom smyslu byly podány i některé pozměňovací návrhy. Přidávat PLOŠNĚ 5000 Kč ke všem typům důchodů a hlavně k těm vysokým, je nesmysl! Např. vdovec se starobnim důchodem 30 000 Kč dostane na přilepšení 2x 5000Kč. A na straně samoživitelka s malým dítětem/dětmi, co musela zůstat doma za 80% příjmu, nedostane při podstatně nižším příjmu a zvýšených nákladech na živobytí nic?
-5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 11. 2020 8:47

Pro ViR: Vaše paní sestřenice musela mít velmi dobře placené a ne příliš namáhavé zaměstnání, když jí byl přiznán starobní důchod i s přihlédnutím k navýšení díky přesluhování zhruba o 5500 Kč vyšší než byl v té době průměrný starobní důchod žen. Zřejmě si mohla dovolit přesluhovat, neb nebyla sedřená zaměstnáním a péčí o rodinu. To si mohou dovolit ženy rozvedené, popř. vdovy, které již nepečují o děti (některé ženy mají tu smůlu, že mají děti např. invalidní), vnoučata buď nemají, nebo o ně pečuje druhá babička, většinou matka matky, že. Nemají ani staré rodiče, kteří potřebují jejich péči a starostlivost. Tímto se muži většinou vůbec nezabývají, to si přiznejme. Naopak očekávají doma servis a péči ze strany manželky. Takže prosím nesrovnávejme nesrovnatelné. Kdyby ženy měly dobře placené, fyzicky nenáročné zaměstnání a nebyly by na ně kladeny požadavky na péči ze strany rodiny, jistě by mnohá setrvala nadále v celkem pohodlném zaměstnání např. dobře placené bankovní úřednice při dosažení důchodového věku a odpracovaných let s cílem navýšit si starobní důchod. Mnohým ženám však ta štvanice při nízkém platu a tudíž výhledově nízkém přilepšení si do budoucna za postupně ničené zdraví nestojí. Pokud již sama v té době nebojuje např. s nějakým druhem rakoviny či jinou vážnou nemocí. Dokud nebude ohodnocena práce ženy při péči o rodinu alespoň průměrným příjmem muže ze zaměstnání, budou ženy i nadále diskriminovány.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 11. 2020 8:39 | Tomáš Marný

Citace - Bohumila Kyselová / 03.11.2020 08:23

ti kteří mají důchod nad 20000 Kč těm bych přidala poté 100 Kč nebo bych jim nedala nic.
Správně, soudružko. To máte z vlastní duté hlavy nebo jste to probírali na uličním výboru KSČ? Jestli jste se nevšimla, doby, kdy měl solvíňák 3x větší plat než VŠ konstruktér, už naštěstí skončila, a projevuje se to i na důchodech.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 11. 2020 8:37 | Gabriel Pleska

Pravdu samozřejmě mám.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 11. 2020 8:35 | Tomáš Marný

Citace - Pag / 02.11.2020 22:51

a pak bere důchod z průměru.
Důchod z průměru... Tak to jo. To je asi nějaký tajný zákon z péra ANO, že?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 11. 2020 8:23 | Bohumila Kyselová

Přidala, bych důchodcům, kteří mají velice malé důchody, a valorizována, bych jim důchod aspoň o 1500 Kč a ti kteří mají důchod nad 20000 Kč těm bych přidala poté 100 Kč nebo bych jim nedala nic. Aby se zvedl důchod těm, kteří ho mají pod průměrem. Protože se zdražují nejen potraviny, ale i ostatní výrobky atd... Není možné se z takto malých důchodů uživit.Hlavně se to týká lidí, kteří nemají manžela/ku.A jsou sami.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 11. 2020 1:52 | ViR

Ono je to politicky nekorektní, ale většina současných důchodkyň měla vzhledem k dřívějšímu nároku na důchod (ale nikoli povinnosti do něj odejít!) o 3 - 5 let kratší dobu pojištění, neb o tuto dobu odešly do důchodu mladší, než muži stejného ročníku. Takže s ohledem na to mají o 4,5 - 7,5 % nižší procentní výměru, než jakou by měli jejich vrstevníci (muži) při stejném výdělku. Jinak, pokud vezmete současnou mediánovou mzdu mužů a žen, mají ženy příjem o necelých 16 % nižší. Pokud však z těchto příjmů vypočtete důchod pro stejnou dobu pojištění, je důchod žen (díky redukční hranici) jen o cca 5,5 % nižší. Jenže vtip je v tom, že např. u ročníku 1957 "dvoudětné" ženy mohly odejít do důchodu již v r. 2017 - 2018, zatímco důchodoý věk jejich vrstevníků je přesně o tři roky vyšší. A teď ten bombónek :-), pokud by ty "holky" pracovaly bez pobírání důchodu dalších 18 měsíců (a odešly do důchodu namísto o 3 roky dříve než muži jen o rok a půl, zvýšila by se jim prací "nad nárok" procentní výměra důchodu o 6 %, čili dosáhly by, přes oddpracování kratší doby, na stejný důchod jako muži. Udalala to jen málokterá Osobně znám jen jednu, a to mojí sestřenici. Odešla do důchodu minulý rok v prosinci, tedy poněkud později, než její vrstevnice. A byl jí vyměřen důchod ve výši cca 18500 Kč. Valorizován byl letos na cca 19660 Kč a v r. 2021 se jí zvedne na 20870 Kč. Takže tak.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Stránka 1/7

Předchozí

1

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  13 173 369 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2020

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Články na Heroine.cz

Fascinace privilegiem. Proč se (ne)dívat na seriál Koruna

Fascinace privilegiem. Proč se (ne)dívat na seriál Koruna

Seriál The Crown je v anglosaském světě masivním fenoménem. Televizní sága pokrývající...více

Uzel zahradníkem 2: „Polovina ohlášených případů obtěžování je vymyšlená.“

Uzel zahradníkem 2: „Polovina ohlášených případů obtěžování je vymyšlená.“

Každý může občas něco plácnout. V mluveném projevu se nám to může stát snadno, v psaném...více

Když superženy nestíhají. Zvládnout všechno není normální

Když superženy nestíhají. Zvládnout všechno není normální

V novém čísle časopisu Heroine se věnujeme vyhoření, přetížení a přepracování - stavům,...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vladimír Pikora

ekonom

Jiří Pospíšil

politik

Vladimír Pikora
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Jiří Pospíšil
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.