Řídit stát jako bavlníkovou plantáž

Michal Kašpárek | rubrika: Komentář | 25. 8. 2017 | 37 komentářů
Sociální demokraté poslali nezaměstnané brigádničit za 61 korun za hodinu – a zároveň kritizují podnikatele, kteří platí víc.

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 8. 2017 13:32

1) Mzdy rostou pomaleji, než ceny konečných produktů. To znamená, že se podniky pakují na úkor životní úrovně svých zaměstnanců. Byznys sice není charita, ale morální odpovědnost za odpovídající mzdové ohodnocení svých zaměstnanců má pořád. To žádný pravičák neokecá.
2) Kašpárek perlí. Srovnávat mzdy v nejnižších platových třídách veřejného sektoru s mzdami v soukromém sektoru, neočištěnými od mezd na manažerských pozicích, je napřesdržku (viz průměrná mzda vysokoškoláků v soukromém sektoru vs. učitelský plat). Proč nesrovnává učitelský plat třeba s platem operátorů na callcentru? Rozhodně by to bylo relevantnější srovnání, ale určitě by mu to tolik nehrálo do té jeho dementní populistické demagogie.
3) Páně Kašpárek dále zřejmě nechápe koncept minimální mzdy a to, v jakých případech a za jakých podmínek je uplatnitelná. Jinak by ho nepřekvapilo, že za dvacet hodin veřejně prospěšných prací se na vás nevztahuje minimální mzda, která je podmíněná kolektivním vyjednáváním a minimálně polovičním úvazkem.
4) Celý ten článek je o ničem, stejně jako jakékoliv jiné srovnávání efektivity státu a soukromého sektoru. Jak chcete srovnávat efektivitu dvou útvarů, když nemají rovnocenné nástroje a podmínky jak té efektivity dosahovat? Každé takové srovnání je tedy nevyhnutelně akorát dalším demagogickým výšplechtem, ve kterých se specializují především svobodní a pravičáci.

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 8. 2017 19:15

Ano, Kalousek resp. jeho tým skutečně vymyslel superhrubou mzdu. Ta byla totiž zavedena v roce 2008 jako součást reforem Topolánkovy vlády, kdy byl Kalousek ministrem financí. A ne, superhrubá mzda není o rozdělení zdravotního a sociálního pojištění na zaměstnaneckou a zaměstnavatelskou část. To tady bylo, jak správně píšete, dávno předtím. Součástí reforem bylo mimojiné i postupné snižování sazby daně z příjmu právnických osob, nějaké změny se týkaly i příjmu fyzických osob, ale sazba daně se neměnila. A teď odpověď na původní otázku - jeden z důvodů, proč je obojí pojistné rozděleno, je ten, že ze sociální a zdravotní politiky státu, na kterou toto pojistné odchází, těžíte nejen vy jako zaměstnanec, ale také váš zaměstnavatel, a není tedy správné, abyste celý náklad táhl sám. Zaměstnavatelův podíl na pojistném tedy technicky vzato není součástí vaší mzdy a není ani nákladem, který by byl spojený konkrétně s vámi. Superhrubá mzda, která vás nutí platit daň z této části zaměstnavatelových výdajů, je tedy logicky vztato nespravedlivý nesmysl.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 37 komentářů)

31. 8. 2017 11:53 | Chytrý Honza

Tak Gabrieli jsem měl pravdu, včera zveřejnili, že HDP eurozóny roste o 50% pomaleji než v USA. V eurozóně roste jen o 2% ale v USA o 3% ! Takže proto ted koruny se premistuji do posilujiciho dolar.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 8. 2017 9:49

Místo jednoho detektiva si živime tři.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 8. 2017 9:47 | NZ

Lumpy a zloděje a dlužníky vždycky podporovala ODS a jejich koaliční partner Kalousek.Vzpomente na zatykani U holubu! A státu se z dlužníků nikdy nedařilo vymoci peníze-takze zadna další vládu si to netroufla dát na jednu hromadu, protože šance ze ze tři aspoň něco vymuze zpet je vyšší. Mistr jednoho detektiva si zivime tři.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

27. 8. 2017 9:22

"To jste mi moc nepomohl. Tak blbej nejsem, abych nevěděl, že 15% ze superhrubého základu je víc než 15% z hrubého (před Kalouskem - a spíš před Tlustým - daňová sazba byla víc procent z hrubého). Mně se jedná o to, proč se vůbec rozlišuje hrubá a superhrubá mzda, proč se sociální a zdravotní pojistné nezapočítává vcelku. Náklad na mou pracovní sílu přece tvoří celé částky tohoto pojistného, ne jen jejich "zaměstnanecká" část. " ++++++ Náklad na Vaši pracovní sílu ani omylem netvoří celé částky tohoto pojistného. Tvoří ji jen a pouze zaměstnanecká část. Zaměstnavatelská část se sice v důsledku zákonné (a makroekonomické) definice tohoto pojistného vypočítává podle hodnoty Vaší práce (tedy z Vaší mzdy), ale jinak s Vámi nemá nic společného. Je to zaměstnavatelův odvodový příspěvek do zdravotního a sociálního fondu státu, ze kterého se financuje zdravotní a sociální státní politika, ze které nečerpáte potenciálně pouze vy (např. ve formě nemocenské apod), ale také zaměstnavatel. Proto je zcela logicky také to zdravotní a sociální pojištění rozdělené na zaměstnaneckou a zaměstnavatelskou část - abyste jako zaměstnanec nedoplácel na zaměstnavatelovy výhody. Srozumitelné? ++++++ A po stomilionté osmé - zavedení superhrubé mzdy nemá nic společného s tím, proč se obojí pojistné rozděluje na dva části!
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 21:58 | Jarda

Breberusko nemate pravdu, to by vláda pro ty lidi neměla dělat nic, takhle jim přidá aspoň 8 stovek čistého na dražší potraviny, ja bych každý rok jim přidával 2000. Cca před 3-4 lety ve Švýcarsku snad jen o 1,4% neprošla minimální mzda 90 000 ! A aby lidi mohli mit deti, tak je potřebna aspoň 24 hrubého.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

26. 8. 2017 20:34

Sociální a zdravotní pojištění placené zaměstnavatelem NEJSOU náklady na konkrétního zaměstnance. Je to odvodový příspěvek na sociální a zdravotní politiku státu. NENÍ to součást ani Vaší mzdy, ani Vašeho pojistného, s Vámi to totiž nemá společného vůbec nic, reálně ani papírově, dokonce ani účetně. To jen Kalousek z toho udělal Váš problém, když Vás donutil z toho platit daň.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 19:15

Ano, Kalousek resp. jeho tým skutečně vymyslel superhrubou mzdu. Ta byla totiž zavedena v roce 2008 jako součást reforem Topolánkovy vlády, kdy byl Kalousek ministrem financí. A ne, superhrubá mzda není o rozdělení zdravotního a sociálního pojištění na zaměstnaneckou a zaměstnavatelskou část. To tady bylo, jak správně píšete, dávno předtím. Součástí reforem bylo mimojiné i postupné snižování sazby daně z příjmu právnických osob, nějaké změny se týkaly i příjmu fyzických osob, ale sazba daně se neměnila. A teď odpověď na původní otázku - jeden z důvodů, proč je obojí pojistné rozděleno, je ten, že ze sociální a zdravotní politiky státu, na kterou toto pojistné odchází, těžíte nejen vy jako zaměstnanec, ale také váš zaměstnavatel, a není tedy správné, abyste celý náklad táhl sám. Zaměstnavatelův podíl na pojistném tedy technicky vzato není součástí vaší mzdy a není ani nákladem, který by byl spojený konkrétně s vámi. Superhrubá mzda, která vás nutí platit daň z této části zaměstnavatelových výdajů, je tedy logicky vztato nespravedlivý nesmysl.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 18:37 | Jirka

Nevysvětlil jste důvod, ale potvrzujete můj dojem, že dělení pojistného do dvou částí nemá hlubší opodstatnění a že vypovídací hodnotu má superhrubá mzda. Nevím, jestli by minimální mzda musela být jiná v každém místě. Životní minimum je taky stejné pro celou republiku (možná nespravedlivě?).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 18:15 | Jirka

Kalousek přece nevymyslel superhrubou mzdu. Dělení pojistného do zaměstnanecké a zaměstnavatelské části tu bylo předtím také. Kalousek změnil způsob výpočtu daně: změnil (rozšířil) daňový základ, ale změnil (sjednotil - pro někoho snížil, pro jiného zvýšil) i procentní sazbu daně. Pořád ale nevidím odpověď na svou otázku, proč je potřeba dělit zaměstnancovo pojistné do dvou částek. Superhrubá mzda odráží úplněji, kolik si stát a pojišťovny (v našem pojetí pouze správci daně) z ceny mé práce nechává.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 17:57 | Jirka

Ale "zaměstnavatelská" část mého pojistného je mé pojistné, co si tím pojišťuje podnik? Pro podnik to jsou jen náklady na zaměstnance, peníze, na které nesmí sáhnout, které musí vložit na účet ČSSZ a zdravotní pojišťovny jen proto, že mě zaměstnává.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 17:45 | Jirka

To jste mi moc nepomohl. Tak blbej nejsem, abych nevěděl, že 15% ze superhrubého základu je víc než 15% z hrubého (před Kalouskem - a spíš před Tlustým - daňová sazba byla víc procent z hrubého). Mně se jedná o to, proč se vůbec rozlišuje hrubá a superhrubá mzda, proč se sociální a zdravotní pojistné nezapočítává vcelku. Náklad na mou pracovní sílu přece tvoří celé částky tohoto pojistného, ne jen jejich "zaměstnanecká" část.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 15:53

Co vlastně víte o tom Matlabu? O Excelu? A matematice? Když už jste o tom začal mluvit, dostal jste se v něčem z toho dál, než za titulní stranu nějaké knihy? Tipl bych si, že ne, když Excel srovnáváte s Matlabem. Múza logiky Vás asi také nepolíbila, když trváte na tom, že jsem levičák, protože se trefuju do Kalouska a Svobodných. O ekonomii a matematice očividně nevíte už vůbec nic, protože nechápete superhrubou mzdu, která je předmětem první hodiny ekonomie v prváku někde na střední podnikatelské, a to ani z pohledu ekonomie ani matematiky (to, co píšete o těch procentech, to jsou vyloženě kraviny). Slovní zásoba taky pokulhává, podle toho, jak jste slovíčkařil kolem toho konceptu. Chlape, umíte vy vůbec něco jiného, než dokola urážet? Ale vážně, existuje vůbec nějaká aspoň jedna jediná dobrá konstruktivní činnost, ve které jste dobrej? Nebo jste jen tlučhuba, kterej umí akorát tak dokazovat, na co všechno je levej?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 15:36 | Hunter

Ano, jste poněkud pomalejší, toho jsem si už všiml, nemusíte nám to pořád připomínat.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 15:28

:D :D :D ... Teď teprve mi docvakla ta nechtěná ironie Vašeho příspěvku. Člověk, který si neumí ani spočítat vlastní mzdu předstírá, že ví něco o Excelu nebo Matlabu. :D :D ... Pardon, vím o svém slibu, že s Vámi už nebudu diskutovat, ale nemohl jsem si odpustit koment nad způsobem, jakým jste ze sebe udělal totálního blba :D
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 15:22 | Hunter

Snad se nikdy nepotkáme. Nazdar.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 14:41

Na rozloučenou - superhrubá mzda je součet výdajů zaměstnavatele, potud máte pravdu. Problém však přichází v té části, kterou pro svou prostotu vytrvale ignorujete - tyto výdaje musí zaměstnavatel zaplatit ze svých příjmů, z nichž zaměstnancovi připadne jako mzda (hrubí i čistá) JEN ČÁST, přestože je poplatníkem daně Z CELKOVÉ VÝŠE. Třeba Vám to jednou dojde, ale nevsadil bych si na to...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 14:24

Očividně jsem Vás přecenil, když nechápete ani význam slova "koncept". Nicméně od takového člověka zní Vaše urážky skoro jako pochvala. Nemá cenu se Vám potřetí pokoušet něco vysvětlovat, protože zbytek Vašeho komentáře je jen donekonečna omílané slovíčkaření, prolínané urážkami a mylnými představami, že pokud nevynáším Kalouska do nebe, musím nevyhnutelně být levicově zaměřený. V tom, co píšete není jediný náznak nějaké smysluplné reakce na mé komentáře, natožpak toho, že byste se je obtěžoval vůbec číst. S Vámi proto nemá cenu bavit se o čemkoliv - půjdu raději dělat cokoliv užitečnějšího, třeba házet perly sviním. Přeji Vám příjemný život s představou, že je přece fajn, že platíte daně z cizích příjmů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 13:54 | Hunter

Nebudu se s vámi hádat, vy levicoví teoretikové máte speciální verzi matematiky, která se na školách neučí, proto ji plně nechápu, ale zato milujete Excel, cože je pro vás lepší verze Maplu nebo Matlabu.
"Supehrubá mzda" není koncept, ale výdaj zaměstnavatele. Pak se tam udělá nějaké "šolichání" (odečte pár konstant a pár desítek procent) a zaměstnanci přistane na účtě "čistá mzda". To taky není žádný "koncept", to jsou korunky. Když už něco tak "koncept" je "hrubá mzda" - to je naprosto nesmyslné číslo a zbytečný mezivýpočet.
No a k tomu, jestli se superhurbá mzda nejdřív zdaní a pak z ní odečte pojištění, nebo se nejřív odečte pojištění a pak se zdaní je prakticky úplně jedno, protož stát z toho potřebuje složit cca 50 % odvod (respektive nějakou progresi 30-60 %).
A jediné, o čem má smysl se bavit je, jestli je ten složený odvod vysoký nebo nízký a na co se používá.
Diskutovat o tom, jak a proč se vypočítává (což tak rád děláte vy a politici) je zbytečné a nesmyslné. Klidně se tam může napálit jedna progresivní daň z příjmu místo všech divných "salámových" odvodů a vyjde to nastejno.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 12:35

K tomu dělení na zaměstnaneckou a zaměstnavatelskou část - na to se lze dívat několika způsoby. První, asi ten nejjednodušší je, že stát má nějakou zdravotní a sociální politiku a chce, aby se na ní svými platbami podílely všechny hospodářské subjekty, tedy nejen zaměstnanci, ale také zaměstnavatelé. Když z ní totiž mohou potenciálně těžit všichni, tedy domácnosti i podniky, nebylo by správné, aby na ni doplácely jenom domácnosti. Tím se ale dá vysvětlit jen samotná existence dělení. Nevysvětluje to, kde stát přišel na poměr, kterým se mají podílet domácností a podniky. Pokud se z tohoto pohledu podíváme na zde tolik omílanou superhrubou mzdu, jejím praktickým dopadem na tuto otázku je navýšení podílu domácností na těchto státních politikách.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 8. 2017 12:05

Vůbec nechápete koncept superhrubé mzdy. 1) Nejde o pouhou papírovou machinaci s čísly, ale o reálný nárůst prostředků ve státní pokladně (o jejímž fungování máte dosti naivní představy), který vychází z většího daňového zatížení zaměstnanců zvýšením základu DPFO. 2) Na způsobu získání dodatečných prostředků záleží ministrům financí naopak V PRVNÍ ŘADĚ. Kalousek byl pravicový ministr, a proto mu velmi záleželo na tom, aby nikdo nemohl říct, že ty dodatečné prachy získal na úkor podnikatelů nebo zvýšením sazby daně z příjmu (to je pro pravičáky tabu). Proto vymyslel tu sprostu se superhrubou mzdou (svinstvo pro pravičáky tabu není). 3) Vy se neslyšíte, když si říkáte "zaměstnanec by měl platit daň z příjmů zaměstnavatele"? To, co ze superhrubé mzdy dělá to největší finanční svinstvo na světě, je fakt, že zaměstnanec platí daň z příjmů z něčeho, co nikdy nebylo a ani nikdy nebude jeho příjmem. Vám to připadne normální?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  11 055 092 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2019

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Články na Heroine.cz

Vít Samek představuje: Primář z Bulovky

Vít Samek představuje: Primář z Bulovky

V zatím posledním díle seriálu o obyčejných hrdinech, kteří vám mohli zachránit – a třeba...více

Advokátka Hrdá: Jak dál neubližovat obětem znásilnění

Advokátka Hrdá: Jak dál neubližovat obětem znásilnění

„Ani po patnácti letech praxe mě nepřestává překvapovat, jak moc lidé podceňují traumata...více

23. Ji.hlava je tady: 277 filmů, od Sobojleva k Havlovi

23. Ji.hlava je tady: 277 filmů, od Sobojleva k Havlovi

Třiadvacátá Ji.hlava je za dveřmi. Mezinárodní festival dokumentárních filmů nabídne premiéry...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Helena Fibingerová

koulařka a podnikatelka

Senta Čermáková

manažerka

Helena Fibingerová
ÚSPĚŠNOST
54,39 %

z 57 duelů
×
Senta Čermáková
ÚSPĚŠNOST
70,18 %

z 57 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.