Očima expertů: Progresivní daň

Sociální demokracie vrací do hry progresivní daň. Jde o solidární přerozdělování bohatství mezi bohatými a chudými, nebo předvolební útok na nízké pudy? Zeptali jsme se odborníků.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

3. 3. 2017 9:11, Veto

Pepa a Franta jsou kamarádi od dětství. ZŠ vychodili spolu, pak každý pokračoval dál podle svých vědomostí a schopností ale kamarádství zůstalo. Pepa se docela dobře učil, šel na střední odborní a pak na VŠ, Franta se vyučil a do maturity se mu už moc nechtělo. Pepa i jeho rodiče viděli, že má ještě na víc a druhý stupeň VŠ vzdělání si udělal v zahraničí, 2 roky studia v cizím jazyce a za své peníze, resp. s fin. podporou rodičů na docela prestižní univerzitě. Po návratu ze zahraničí začal Pepa pracovat v Praze za průměrnou mzdu, přece jenom, sice dvě VŠ ale nejdřív je potřeba něco dokázat. Franta v té době už měl za sebou několik let práce za minimální mzdu na papíře. Po cca 7-8 letech, kdy se Pepa ve svém oboru vypracoval, změnil zaměstnavatele, absolvoval další vzdělávání, udělal si náročný kurz a neustále různá školení a byl v práci od rána do večera. Na jeho fin. ohodnocení se to odrazilo a Pepa se vyšvihnul podle statistik mezi údajně 6% nejlépe fin. ohodnocených zaměstnanců v ČR. Franta mezitím pořád dělá číšníka za minimální mzdu na papíře, zbytek dostává na ruku bokem. K tomu tvrdí, že žije v neustálém strachu, že restaurace zkrachuje, protože jeho šéf nesouhlasí se zavedením EET a restauraci prý zavře. Tři měsíce po zavedení EET restaurace zatím nezavřela, ceny se zvýšily ale zákazníků neubylo. Kamarádství pokračuje, Pepa i Franta mají rodiny a když můžou, skočí na pivo, rozeberou extraligu, práci a taky daně. Franta nadšeně vítá návrh, aby stát zvýšil daně těm „nejbohatším“ a rozdal těm chudým. Pepa má hlavu v smutku, protože spadá do kategorie, kde mu stát v případě přijetí toho zákona vezme několik tisíc měsíčně. V konečném důsledku za posledních několik let mají Pepa i Franta stejnou výši čisté mzdy, můžou jezdit na stejnou dovolenou a dopřát se stejné věci. Franta má pořád svoji minimálku na papíře, zbytek bokem, podle zákona je na hranici sociálního případu jakožto rodina a pojmy jako superhrubá mzdy nebo solidární daň jsou pro něho nepochopitelné. Pepa platí daně, platí odvody na zdravotní i sociální přímo úměrné mzdě a aby se neřeklo že nemyslí na stáří, platí sobě i manželce penzijko. Podle statistik patří mezi vyšší střední třídu. (O úvěru na bydlení a půjčce na auto nižší kategorie nemluvíme). Franta chodí pravidelně k lékaři a na rehabilitace hrazené z veřejného zdr. pojištění, přece jenom práce na nohou dá zabrat, záda taky už nic moc, ale proč nevyužít volné dny v průběhu krátkého týdne. Pepa nebyl u lékaře jak je rok dlouhý a o víkendech je rád, že může být s rodinou. Manželka Pepy mu navrhla, že pokud to takhle půjde dál a stát v nich pořád uvidí jenom vyšší střední třídu,(přičemž mzda Pepy v jeho oboru je zhruba 1/3 toho, co berou jeho kolegové za západní hranicí ČR) kterou je potřeba ještě víc zdanit, tak by se měl vykašlat na tu práci, najít se něco za míň nebo na částečný úvazek (o živnosti ať raději ani nepřemýšlí, protože drobní paraziti v této krajině taky nejsou moc oblíbení), tím pádem spadne jako rodina do jiné „kategorie“ a hned se mu bude lépe dýchat, protože víc splyne s "davem". Nevadí, že investoval do vzdělání, čas, peníze i kus mládí, nevadí, že odváděl daně a pojištění v nadprůměrné výši, které se pak „solidárně“ měly rozdělovat mezi státní sféru, jeho rodiče jakožto to důchodce a taky do zdravotnictví aby bylo na rehabilitace, hlavní je, že teď spadne podle statistik tam, kde nebude moc vyčuhovat z průměru a u piva může pak vesele nadávat na bohaté, které je třeba pořádně zdanit.

+83
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

3. 3. 2017 5:46, Petr

Kašpárek lži zesměšnuje-Cssd-ze chce chudým progresivní daní přidat jen 444 Kč, ale ona ještě zvyšuje mzdy a platy dalším jejich zvyšováním nnapř. ze státního rozpočtu. A geniální ekonom Sobotka progresivní zdanění skvěle chce doplnit i korporátní daní, takže hraniční pásma 40 - 50 tisíc lze pak posunout např. na 60-70 či 80 tisíc! Zastavme vymírání ČR za min. mzdu 9 tisíc čistého !

-72
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 89 komentářů)

5. 3. 2017 11:30 | Karlik

Pan nechápe, že rovna daň dllazdi cestu k moci zlodejskym olygarchum, což vedlo k zadlužení a téměř likvidaci Ukrajiny ! ! !
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 3. 2017 10:19

Pane Jihro, proc myslíte, že v Rakousku, Německu či Švédsku mají mnohonasobne vyšší mzdy než u nás, protoze mají progresivní zdanění bohatých!
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

5. 3. 2017 7:16

Jihro- zase -nemáte pravdu. Uvedu jen příklad čísla mohou byt hodně zaokrouhlena. Když před deflacni krizi 2009 v ČR 5 milionů bohatších lidi nakupovalo benzin plus ho kupovaly další 2 miliony chudších, tak ho kupovalo dohromady 7milionu -a benzínkam na slušný zisk stačila marže 15%, ale v krizi 2 miliony chudých ho už kupovat nemohlo, tak nižší obrat 5 mil přinutil benzínky zdrazit-zvysit marže na 20%. Když se podaří vrátit k nákupu těch 2 mil-dohromady-7 mil- tak benzínkam vyšší tržby umožní i snižit ceny-marze zase jen na 15%. Tak na tom vydělají i bohati. A to plati i v dalším obchode. Je třeba zvyšovat tržby -to zvysi zisky a následné-vyssi-dane-naplni-boh atei státní rozpočet.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2017 22:57 | jihra

Souhlasím s tím, že spousta lidí žije na hranici chudoby (jsem taky důchodce), ale progresivní daň nic neřeší. Jak už jsem psal výše - Sobotka někomu sebere, někomu přidá a nula od nuly pojde. Je třeba zrušit polovinu neziskovek, které jsou jak pijavice na státním rozpočtu, je třeba pozavírat miliardové tuneláře a zloděje - na to ovšem chybí politická vůle, kdo by si sral do vlastního hnízda, že ano - a pak by byl ve státním rozpočtu přebytek. Naopak zvýšit daně tzv. střední třídě je krátkozraké a demotivující pro spoustu podnikatelů a živnostníků, ,kteří se snaží uživit se bez pomoci státu a navíc dávají práci i dalším lidem. Takže proč by se živnostník snažil vydělat víc, když mu to stejně Sobotka sebere.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 3. 2017 22:51 | Jiří

S progresivním zdaněním souhlasím, ale určitě ne v té podobě, jak navrhuje ČSSD, to by skutečně odnesli doktoři a další profese, které potřebujeme a jejich nedostatek. Proti tomu lidi s vysokými příjmy, byť si je vydělaly poctivou prací, by měli do společné kasy přispívat více. Mnozí z nás si určitě nedokáží představit kdyby měli brát třeba 150 000,- Kč (pan Čunek prý bere 300 000,- Kč), co by s těmi penězi dělali. A co s těmi penězi dělají bohatí lidé? Kupují si nemovitostí, které ani nepotřebují nebo je ukládají na konta kde vydělávají další peníze a kde se z nich stávají mrtvé peníze, protože dál nekolují a tak podobně. Tak proč by z nich nemohli trochu dát do společné kasy. Daňový systém je opravdu dost složitý. proč tam jsou takové nesmysly jako je superhrubá mzda (stejně je to náklad podnikatele na zaměstnance), další nesmysly jako je soc. a zdr. pojištění atd. Měla by být jen jedna daň, která by obsahovala v sobě soc. i zdr. pojištění a dań ze mzdy (jen by musely být určité odečty z daní podle situace člověka - kolik vychovává dětí, jestli je invalidní apod.). Vše by šlo na jeden účet a ať si to stát rozdělí jak chce, stejně ke svému provozu potřebuje určitou částku a tu z nás musí dostat stůj co stůj a že s ním nakládá neefektivně, to je druhá věc, o to co se prošustruje by mohly být daně taky nižší. Jak by ekonomika rostla, daně by se mohli snižovat, podle potřebných nákladů na chod státu. Měla by vzniknout komise (bohužel další), která by celý daňový systém překopala, zjednodušila a zefektivnila. K minimální mzdě, další nesmysl i když v současné době potřebný. Mzda by měla být zkrátka taková, aby z ní pracující člověk slušně vyžil a aby byla vyšší než soc. podpora, která by měla sloužit k přežití. Myslíte si, že plat 25 000,- čistého je vysoká mzda? Pro člověka, který neplatí hypotéku a neživí jedno nebo dvě děti možná jo, pokud nemá dluhy, dá se z toho slušně vyžít, pro toho druhého je to k přežití a k čemu je dnešní minimální mzda? Asi k smíchu. Trochu jsem se rozepsal, snad to někdo bude číst a projeví svůj názor, rád si ho přečtu. Jen jsem zde napsal můj názor, tak se snad někdo nebude horšit. Díky za trpělivost a pochopení.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2017 22:50 | jihra

Citace / 04.03.2017 18:31

Jihro-spolecne-to-ma-ze --když4 milionů Sobotka progresivním zdanění přidá peníze -tak oni pak více nakoupí -a to umožní zaměstnat více lidi ve službách, a lidé i více zaplatí státu na daních, a z nich mohou více důchodci, invalide, a bude i více penez na zvyšování min. mezd, a taky více penez pro sestřičky!
To je sice pěkné, Sobotka někomu přidá, ale zase jiným Sobotka sebere (budou mít vyšší daně), tudíž co Sobotka jedněm dá, to druhým sebere. Takže Ti, co jim Sobotka sebere, budou mít nižší spotřebu, budou méně nakupovat atd. .... takže je to de-facto fifty-fifty. Vlastně ne, protože z toho, co stát vybere navíc na progresivní daní, z toho část rozkrade ta pakáž nahoře a teprve zbytek půjde těm tzv. potřebným. Kdyby naše vláda a strana měla vůli pochytat a pozavírat miliardové tuneláře, lobbisty a podobnou pakáž, tak máme okamžitě životní úroveň o skok vyšší a Sobotka nemusí vymýšlet pitomosti jako progresivní daň.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 3. 2017 19:11

Takže by se dalo říct, žekdyž Sobotka pomůže 4 milionům, tak i tím pomůže tem živořícim 4 milionům, dohromady 8 milionům, ale musíme odečíst ty co berou od 9 do12 tisíc, takže Sobotka tak pomůže cca 7 milionům. Když se jim to podaří vysvětlit, tak Sobotkova ČSSD opravdu muže získat 51% ve volbách.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2017 18:31

Jihro-spolecne-to-ma-ze--když 4 milionů Sobotka progresivním zdanění přidá peníze -tak oni pak více nakoupí -a to umožní zaměstnat více lidi ve službách, a lidé i více zaplatí státu na daních, a z nich mohou více důchodci, invalide, a bude i více penez na zvyšování min. mezd, a taky více penez pro sestřičky!
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2017 9:03

Živoří skoro 3 miliony důchodců -ke starobnim je třeba připočítat invalidní, pak 380 tisíc nezaměstnaných, plus další jejich rodin. příslušníků, plus další sta tisíce lidi co berou 9,5 tisíc az po cca 12 tisíc, plus tisíce lidi na sociálních dávkach, plus sto tisíc bezdomovců. Me to vychází na 3,8 az 3,9 milionů.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2017 8:28

Když v ČR mají banky o 100% vyšší zisky než v okolních státech-Nemecku-Polsku-Slovens ku,Maďarsku -tak mi připadáte mdleho rozumu, když odmítáte jejich větší zdanění!
-10
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 3. 2017 0:13 | KLM

Tak nevím, co soudruh Sobotka vlastně chce? Jestli vyhnat ze země schopné a stát se montovnou nebo legislativně zakázat stát se montovnou a přikázat firmám zvyšovat průměrné mzdy? Zavést bankovní daň v zemi, kde se bankovní sektor v devadesátých letech očistil a banky generují zisk? A vidí do toho? Zisky byly tvořeny díky nuceným odprodejům díky nové EU regulaci. A jsem rád, že tu jsou a tvoří zisky i když už leckteré nabízejí skoro vše zdarma. Zaměstnávají lidi, kteří pak utrácí u firem a platí daně státu - tedy máme z čeho žít. Chceme banky, které zatěžují státní rozpočet? Jaké firmy chceme - levné montovny nebo prestižní firmy? Británie odchází z EU, kdo převezme její role vedení v mnoha oblastech? Kdo je schopen převzít kompetence oblastí, kde Británie dominovala? Kdo přiláká experty? Montovna s jedním z nejvyšších zdanění to nebude. Abych byl přesný - velice si vážím každého člověka, který aktivně pracuje - od podnikatele vizionáře přes manažera po dělníka. Raději bych ale viděl, aby dělníka posouvali do expertnější práce s výrazně vyšším ohodnocením než podnikatele vizionáře tlačili k pásu, protože si vydělá stejně (nebo jako podnikatel možná víc možná méně).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 3. 2017 21:17 | jihra

Citace / 03.03.2017 18:34

No - jo, ale tam jsou uplnne rozporuplne ? Dle Tebe je spravne, že v ČR téměř 4 miliony lidi živoří?
Tak že by 4 miliony lidí v ČR živořily, tak to slyším poprvé. A co to má co společného s progresivní daní? Vždyť sám Sobotka vy svých vývodech přiznává, že progresivní daň nejméně pomůže těm nejméně vydělávajícím lidem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 3. 2017 19:07 | Ramesse II.

Progresivní daň je elementírním prvkem sociální soudržnosti společnosti, vůbec nerozumím tomu, že se o ní vůbec diskutuje, je to stejně samozřejmá věc jako že voda je mokrá nebo tráva zelená.
Otázkou je pouze její výše a míra progrese - pokud se diskutuje o 32%, tak to je v zásadě rovná daň a celé je to jen bouře ve sklenici vody bez obsahu. Progrese by měla začínat na 10% u nejchudších (roční příjmy do 240.000) a končit u 90% u nejbohatších (roční příjmy nad 12.000.000).
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 3. 2017 18:34

No - jo, ale tam jsou uplnne rozporuplne ? Dle Tebe je spravne, že v ČR téměř 4 miliony lidi živoří?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 3. 2017 18:29 | jihra

Citace / 03.03.2017 16:27

Kdo sám neumí napsat svuj názor je nula, ktera sem taha nesmysly. Napiš aspoň nějaký svuj názor. . .
Já se ztotožňuji s uvedeným článkem - proto jsem na něj dal odkaz.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 3. 2017 16:27

Kdo sám neumí napsat svuj názor je nula, ktera sem taha nesmysly. Napiš aspoň nějaký svuj názor. . .
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 3. 2017 16:23 | jihra

Citace / 03.03.2017 14:53

Jihro-netahej-sem-nesmy slysám neumíš počítat!
A ty ano? Ty navíc neumíš ani pravopis a "podepsat se".
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 3. 2017 16:16 | Johnny

Proč se neřeší kolik zaplatí na daních korporace, které vyvádí zisky mimo ČR?
Johnny, když sem ty firmy valily v 90. letech investice, tak se už tehdy přece vědělo, že je potřeba, aby se jednou vrátily. Na dividendách odtékajících ven není nic divného.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 3. 2017 14:53

Jihro-netahej-sem-nesmysly sám neumíš počítat!
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 3. 2017 14:33 | jihra

Doporučuji všem, aby si přečetli toto - http://www.extra.cz/nejsdilenejsi-komentar-ceskeho-facebooku-ucime-sobotku-pocitat
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Petra Procházková

manažerka, Agrofert

Petr Brůna

podnikatel, Husky

Petra Procházková
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů
×
Petr Brůna
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services