Finanční rezerva
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků
Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Které řetězce vás dál matou? Prozkoumali jsme slevy
Po roce jsme znovu prošli největší obchodní řetězce. Zajímalo nás, jak vypadají jejich...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Petr Teplý
ekonom
Boleslav Polívka
herec a podnikatel

100,00 %
z 1 duelů

0,00 %
z 1 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Diskuze: Fondy, které za to stojí: Jak vybrat podílový fond a nespálit se?
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
19. 10. 2012 19:23, Martin Tománek
Dobrý den,
děkuji za názor. Souhlasím, když něco dostanete zadarmo, zpravidla to nestojí za nic. A nebo zjistíte, že to zadarmo ve skutečnosti není. Teď k tomu, že si připlatíte za kvalitu. Obecně to funguje třeba v luxusní restauraci nebo když si necháte ušít oblek na míru. Bohužel, u podílových fondů to tak často nefunguje. Jedním z nejrozšířenějších mýtů u podílových fondů je názor, že dostanete to, za co jste si zaplatili. Jinými slovy, že vysoké výnosy jsou nejlepším ospravedlněním vysokých poplatků. Dlouhodobé výzkumy jasně prokázaly, že fondy s vyššími poplatky generují v čase nižší výnosy. Je to logické. Když budete fond držet třeba tři roky, vliv poplatků nebude tak zřetelný. Když ale chcete investovat dlouhodoběji, tak se vyšší poplatky projeví. Čas je u investování hodně podstatný: zvyšuje výnosy, snižuje rizika ale také umocňuje škodlivý dopad poplatků.
Investoři často připisují portfoliomanažerovi fondu až nadlidské schopnosti. Jistě, manažer může být zkušený a inteligentní, ale je to také jenom člověk. Někdy se zadaří, jindy méně. V dlouhodobém horizontu ale platí to, co napsal John Bogle v knize Common Sense on Mutual Funds: „Vysoce výkonné fondy včerejška se stávají zítřejšími zaostalci. Výnosy individuálních fondů se navrací k průměru trhu.“ A nesmím zapomenout na fakt, že úspěšní manažeři velice často migrují z jednoho fondu do druhého, protože je po nich poptávka. Jinými slovy, v době, kdy si koupíte „žhavý“ fond, který měl výborné výsledky v posledních pěti letech, může manažer, který za tímto úspěchem stál, už řídit jiný fond.
Náklady fondu jsou opravdu nejdůležitější. Jednoduché počty. Když má fond náklady (TER) ve výši 2,5 % (v ČR běžné) plus nepřímé náklady 1 % dané obratem portfolia, znamená to, že manažer fondu musí každý rok překonávat výkonnost trhu alespoň o 4 %, aby přinesl podílníkům fondu nějakou přidanou hodnotu. Jsou to zejména poplatky, které jsou příčinou toho, proč tolik fondů zaostává za svým benchmarkem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 25 komentářů)
2. 9. 2014 16:43 | Martin Surovec
Ale z praktického hlediska například rada:
Investoval (portfolio manažer) do fondu, který řídí, své vlastní peníze?
Zkuste se na toto zeptat v Investiční společnosti české spořitelny, v ČSOB, v ING - neřeknou vám to ani za nic! Ani ty informace na tuzemském trhu o tuzemských fondech zkrátka veřejně dostupné nejsou! Pak je taková rada k ničemu, když je to možné zjistit v USA, ale u nás NE!
12. 6. 2013 8:47 | Pavel Filip
Jde jednak o to, zda vůbec existují portfoliomanažeři, kteří by dokázali soustavně vydělávat víc než průměr (trh). A jednak jde o to, zda je investor dokáže předem identifikovat, když si vybírá podílový fond. Ano, nebo ne? Dejme tomu, že existují a že je identifikovat dokáže. Obojí je diskutabilní, ale budiž.
I kdyby ovšem existovali a investor je předem identifikovat dokázal, nemůže čekat vyšší výnos než průměr. Proč? Odměna za "nadvýnos" poplyne v podobě vyšších poplatků do kapsy portfoliomanažera jako odměna za jeho nadprůměrné schopnosti. Stejně jako v dobré restauraci nebo v dobrém salónu jde "vyšší poplatek" za luxusní jídlo nebo exkluzivní oblek do kapsy dobrého kuchaře nebo dobrého krejčího jako odměna za jeho nadprůměrné schopnosti a netvoří zisk investora (majitele podniku).
Pro průměrného střadatele z toho vyplývá jediné: držet s co nejnižšími náklady tržní portfolio a nesnažit se trh "porážet". V takové hře "na poráženou" totiž může jenom prohrát.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 1. 2013 21:40 | Petr
19. 10. 2012 19:23 | Martin Tománek
děkuji za názor. Souhlasím, když něco dostanete zadarmo, zpravidla to nestojí za nic. A nebo zjistíte, že to zadarmo ve skutečnosti není. Teď k tomu, že si připlatíte za kvalitu. Obecně to funguje třeba v luxusní restauraci nebo když si necháte ušít oblek na míru. Bohužel, u podílových fondů to tak často nefunguje. Jedním z nejrozšířenějších mýtů u podílových fondů je názor, že dostanete to, za co jste si zaplatili. Jinými slovy, že vysoké výnosy jsou nejlepším ospravedlněním vysokých poplatků. Dlouhodobé výzkumy jasně prokázaly, že fondy s vyššími poplatky generují v čase nižší výnosy. Je to logické. Když budete fond držet třeba tři roky, vliv poplatků nebude tak zřetelný. Když ale chcete investovat dlouhodoběji, tak se vyšší poplatky projeví. Čas je u investování hodně podstatný: zvyšuje výnosy, snižuje rizika ale také umocňuje škodlivý dopad poplatků.
Investoři často připisují portfoliomanažerovi fondu až nadlidské schopnosti. Jistě, manažer může být zkušený a inteligentní, ale je to také jenom člověk. Někdy se zadaří, jindy méně. V dlouhodobém horizontu ale platí to, co napsal John Bogle v knize Common Sense on Mutual Funds: „Vysoce výkonné fondy včerejška se stávají zítřejšími zaostalci. Výnosy individuálních fondů se navrací k průměru trhu.“ A nesmím zapomenout na fakt, že úspěšní manažeři velice často migrují z jednoho fondu do druhého, protože je po nich poptávka. Jinými slovy, v době, kdy si koupíte „žhavý“ fond, který měl výborné výsledky v posledních pěti letech, může manažer, který za tímto úspěchem stál, už řídit jiný fond.
Náklady fondu jsou opravdu nejdůležitější. Jednoduché počty. Když má fond náklady (TER) ve výši 2,5 % (v ČR běžné) plus nepřímé náklady 1 % dané obratem portfolia, znamená to, že manažer fondu musí každý rok překonávat výkonnost trhu alespoň o 4 %, aby přinesl podílníkům fondu nějakou přidanou hodnotu. Jsou to zejména poplatky, které jsou příčinou toho, proč tolik fondů zaostává za svým benchmarkem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 10. 2012 18:43 | Martin Tománek
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 10. 2012 18:28 | Martin Tománek
Co se týče výkonnosti, dovolím si nesouhlasit. Píšete, že historická výkonnost (porovnání s benchmarkem) Vám napoví, jak se fond bude chovat v dalších letech. Bohužel, dostupné statistiky a analýzy mluví o pravém opaku. Doporučuji podívat se na analýzy Morningstar, závěry jsou jednoznačné.
A to, že se podle Vás 99 % investorů nezajímá o portfoliomanažera, neznamená, že je to dobře. Je to chyba. A 99 % to naštěstí není..
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 10. 2012 17:56 | Martin Tománek
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 10. 2012 17:30 | Martin Tománek
http://www.finmag.cz/cs/finmag/financni-poradenstvi/ertrag-und-sicherheit-vynos-solidni-nejistota/
Měl jsem tu "čest" se jedné schůzky se zástupcem Ertragu účastnit a také jsem viděl dvě portfolia od nich. Shrnutí je jednoduché:
1) Na schůzce zaznělo několi lží. Například, že když si koupíte fond přes zprostředkovatele (Conseq) a ten zkrachuje, máte smůlu a o peníze přijdete... To snad nemůže nikdo myslet vážně.
2) Investování přes Ertrag je drahé. Zaplatíte vstupní poplatek a ještě k tomu 50 tisíc, za které ale nedostatenete žádnou přidanou hodnotu. I na českém trhu lze nalézt solidní investiční poradce, kteří Vám sestaví investiční portfolio a za tuto službu dostanou odměnu ve formě vstupního poplatku. Žádný další poplatek (jakési ážio) již nemusíte platit.
3) Ertrag neměl povolení České národní banky, to již hovořilo samo za sebe. Podle dostupných informací (ČNB) Jung již toto povolení má. Otázka je, jak v současné době fungují, což již nemohu posoudit, protože nemám zkušenost. Jestli si stále účtují 50 tisíc, tak nemám slov.
4) Jedno portfolio, které jsem viděl, bylo téměř výhradně zainvestováno na rozvíjejících se zemích (spousta Latinské Ameriky a podobně). To je hazard. Na druhou stranu musím říct, že druhé portfolio, které jsem viděl, bylo dobře diverzifikované.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 10. 2012 17:11 | Martin Tománek
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 10. 2012 16:55 | Fantucci
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 10. 2012 12:19
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 10. 2012 16:27
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 10. 2012 13:18 | Bob
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 10. 2012 9:24
tyhle rychlokvasky povazuju za bouchace. na druhou stranu tu je nekolik lidi (tento server), kteri delaji svou praci zrejme dobre, a ja je respektuju. bouchaci od EuS to ale rozhodne nejsou!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
17. 10. 2012 23:36 | Pavel
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
17. 10. 2012 16:33
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
17. 10. 2012 15:56 | Bob
17. 10. 2012 15:42 | Bob
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
17. 10. 2012 15:26
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
17. 10. 2012 14:34 | Petr
Stránka 1/2
Předchozí