Daně elektronicky: zjednodušme, zlevněme, užívejme

Elektronické podávání daňových přiznání se u nás oblibě příliš netěší. Proč? Je k němu potřeba vlastnictví drahého elektronického podpisu. Kdyby se ten z celého procesu vypustil, počet lidí komunikujících s daňovou správou on-line by jistě vzrostl. Dokládají to i zkušenosti z USA, kde počet uživatelů jednoduchého a zdarma elektronického daňového přiznání razantně narůstá.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 5. 2005 10:19, Jirka

Můžete uvést nějaký příklad, jak by se dalo zneužít navrhovaného systému podáním falešného přiznání a zaplacením v něm uvedené daně, když by se takové přiznání po předložení platebního dokladu daňovým poplatníkem vymazalo? Je pravda, že jsem se už mnohokrát divil tomu, co podvodníci dokážou vymyslet. Tak nechci Vaši obavu odsoudit mávnutím ruky. Jen tvrdím, že mi taková možnost zneužití připadá dost nepravděpodobná a kuriozní. Asi jako možnost zneužití mých osobních dat tím, že někdo zašle pod mým jménem nějakou částku dobročinnému fondu. Především v tom nevidím smysl a přínos pro případného podvodníka.

Zobrazit celé vlákno

+14
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 5. 2005 13:05, Jirka

Právní hledisko se odvíjí od zákona a ten lze změnit. Původce elektronického přiznání není třeba vůbec prokazovat. Podstatné je, že je podáno a částka v něm vypočtená je odvedena v příslušné lhůtě na účet příslušného FÚ. Není-li podáno jiné přiznání, pak to podané musí být buď pravé, nebo pochází od někoho, kdo chtěl patrně v záchvatu šlechetnosti přispět státu. Proč v tom někomu bránit? Navíc poplatníci, kteří by takový způsob využívali jistě nebudou posílat vyměřenou daň složenkou, když jsou zvyklí používat počítač, jak to jen jde. A platím-li daň ze svého účtu je ta platba naprosto prokazatelná, neboť číslo bankovního účtu, které uvedu na přiznání se musí shodovat s číslem účtu, odkud platba přijde. Čísla účtů se navíc hlásí na FÚ již při registraci. To číslo sice může do přiznání uvést kdokoli, ale jen majitel účtu nebo jím pověřená osoba s podpisovým právem může platbu z účtu odeslat. Je-li zabezpečena samotná platba, není již třeba zabezpečovat podání přiznání. Každé přiznání, které neodpovídá platbě PODEPSANÉ majitelem účtu (osobně či elektronicky), bude prostě smazáno a nebude na něj brán zřetel.

Že ve sporech s úřadem často trpí občan, je běžná realita. Z tohoto pohledu by to nepřineslo nic nového. Dovedu si představit spor občana se sociálkou nebo zdravotní pojišťovnou, pokud by za něj někdo podal a zaplatil přiznání k dani z příjmů, z něhož by mu plynula povinnost platit pojistné, které by jinak neplatil. Ale pak by ten podvodník musel dokázat poslat peníze z účtu toho poplatníka, což je podstatně těžší, než se za něj vydávat a zfalšovat jeho podpis na papírovém přiznání. A poplatník by neměl zas takovou práci dokázat, že přiznání nepodal sám. Stačí dovézt na FÚ peněžní deník a je jasno. Pokud nepodniká, není na FÚ ani registrován jako OSVČ. Pak za něho podává přiznání zaměstnavatel.

Podle mě by tedy stačilo, kdyby bylo elektronické podávání DP umožněno osobám, které v rámci registrace na FÚ, ČSSZ a ZP uvedou, že budou tuto cestu využívat a uvedou číslo účtu, z něhož daně a pojistné budou platit. Elektronickým podpisem by měli být vybaveni daňoví poradci, kteří by chtěli elektronicky podávat přiznání za klienta po lhůtě pro osobní podání. Skutečnost, že přiznání zpracoval registrovaný daňový poradce musí být doložena. Elektronický podpis by tu nahradil jejich kulaté razítko.

Zobrazit celé vlákno

-22
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)

13. 5. 2005 13:29

Mě by se navržený způsob také líbil, ale jak bychom na berňák dostali různé přílohy k odpočítatelným položkám ze základu daně?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2005 13:23 | Petr

Já naopak s článkem souhlasím. Píšete, že by kdokoliv mohl poškodit Vaši firmu zasláním záměrně chybného daňového přiznání. Ale to může i dnes, kdy lze přiznání poslat v papírové podobě poštou, přesto to současnému systému nikdo nevyčítá. Souhlasím s autorem článku, že autorizace daňového přiznání zaplacením částky v něm uvedené je dostatečná. Nebo si myslíte, že by onen škůdce schválně poslal i nějaké peníze státu, aby Vás poškodil?
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 5. 2005 13:10 | Kateřina

Já s autorem souhlasím. Jestliže to jde bez elektronického podpisu u internetového bankovnictví, šlo by to i u daňového přiznání. Případů, kdy za vás někdo pošle daňové přiznání s úmyslem vás poškodit asi nebude moc, navíc v takovém případě dostane berňák dvě přiznání a bude jasné, že je něco v nepořádku. Pak vám to oznámí a vy to vyřídíte.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 5. 2005 11:41 | HonzaH

Elektronický podpis nepovažuji za nutný v případech, kdy se stejná věc dá vyřídit i poštou nebo osobně, kdy se totožnost také neověřuje. Pokud někdo zná mé osobní údaje, snadno mi způsobí nepříjemnosti i teď tím, že za mě odešle falešné daňové přiznání poštou. V každém případě by šlo vydávání el. podpisů velice zjednodušit a zlevnit. Samotné vygenerování je hotovo okamžitě, náklady vznikají pouze technickými problémy s předáním certifikátu zpravidla na disketě. Jak by to mohlo vypadat v praxi: Občan by mohl na úřadě dostat lísteček papíru s 32 místným číslem, které by úřednice v systému jednoduše přiřadila k jeho osobě, když jeho totožnost dříve ověřila v rámci jakéhokoliv jiného úředního styku. Pokud by se s tímto číslem do 48 hodin připojil na zebezpečené WWW stránky instituce, získal by tam svůj certifikát. Počátek platnosti podpisu by byl stanoven cca za týden, během kterého by občan mohl ohlásit ztrátu lístečku či prozrazení.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2005 9:52 | svb

Se článkem nesouhlasím. Za prvé se mi nelíbí, když autor napíše "nemám nejmenší důvod pochybovat o tom, že úroveň zabezpečení použitá IRS v jejich programu Free-File je pro daný úkol dostatečná a odpovídá hrozícím rizikům" - tohle přece znamená, že ve skutečnosti vůbec neví, jak mají v americe systém zabezpečený a dokonce se ani nenamáhal si to zjistit. To bych skoro řekl, že udělat měl, když o tom píše článek. Druhá výtka je k technickému provedení navrhovaného způsobu řešení - přenos dat sice zabezpečený bude certifikátem příjemce, ale nebude ověřená totožnost odesílatele. Kdokoliv, kdo bude chtít poškodit Vaši firmu pak může odeslat za Vás záměrně chybně vyplněné přiznání. Tím vznikne další spousta speciálních případů, které bude potřeba řešit a ke zjednodušení principu tím pádem nedojde.
Hlavní problém s tímto systémem je ale v tom, že veřejně přiznává, že není dokonale zabezpečen. Veřejnost se v elektronické komunikaci nevyzná a nemá k ní důvěru - "jak by mohlo být nezpochybnitelné něco, co jde tak snadno zkopírovat na disketu nebo změnit v textovém editoru, papír je prostě papír". Pokud tuto nedůvěru ještě posílíte tím, že řeknete "tohle sice není bezpečné, ale zas je to celkem jednoduché", tak rozhodně nemůžete počítat s tím že systém začne být používán. Správné řešení je nabídnout bezpečné řešení, ale certifikáty vystavovat zdarma. Když to může dělat pro své elektronické bankovnictví každá banka, neměl by to být problém ani pro veřejnou správu. Certifikáty by mohly být například vystavovány společně s občanským průkazem a s dlouhou dobou platnosti, pro omezení nákladnosti na minimum.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 5. 2005 9:20 | Jarmila

Pokud by měli státní ouřadové potíže s ovládáním počítačů, stačilo by, aby bylo možné posílat daňová přiznání ve formátu *.pdf. Státní správa si pořád stěžuje, jaké má náklady. Ouřadům nedochází, že elektronické daňové přiznání lze zpracovat se zlomkem nákladů na přiznání papírová (přenos již jednou natypovaných dat je rychlejší a přesnější než nové naklapání do počítače). V článku jsou problémy popsány dobře, jen bych ještě kromě bezpečnosti dat upozornila na druhé velké nebezpečí, a tím je ochrana počítačů státní správy před viry. Není to ale nic, co by bylo nepřekonatelným problémem.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Stránka 2/2

2

Následující

Spočítejte si

Výpočet čisté mzdy 2024

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Radim Passer

podnikatel, Passerinvest Group

Jaromír Drábek

politik

Radim Passer
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 2 duelů
×
Jaromír Drábek
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services