Výpočet čisté mzdy 2024
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Zdeněk Matějovský
podnikatel, Povlečení Matějovský
Karel Svoboda
podnikatel, Toi Toi
0,00 %
z 4 duelů
50,00 %
z 2 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Daně elektronicky: zjednodušme, zlevněme, užívejme
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 5. 2005 10:19, Jirka
Můžete uvést nějaký příklad, jak by se dalo zneužít navrhovaného systému podáním falešného přiznání a zaplacením v něm uvedené daně, když by se takové přiznání po předložení platebního dokladu daňovým poplatníkem vymazalo? Je pravda, že jsem se už mnohokrát divil tomu, co podvodníci dokážou vymyslet. Tak nechci Vaši obavu odsoudit mávnutím ruky. Jen tvrdím, že mi taková možnost zneužití připadá dost nepravděpodobná a kuriozní. Asi jako možnost zneužití mých osobních dat tím, že někdo zašle pod mým jménem nějakou částku dobročinnému fondu. Především v tom nevidím smysl a přínos pro případného podvodníka.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
18. 5. 2005 13:05, Jirka
Právní hledisko se odvíjí od zákona a ten lze změnit. Původce elektronického přiznání není třeba vůbec prokazovat. Podstatné je, že je podáno a částka v něm vypočtená je odvedena v příslušné lhůtě na účet příslušného FÚ. Není-li podáno jiné přiznání, pak to podané musí být buď pravé, nebo pochází od někoho, kdo chtěl patrně v záchvatu šlechetnosti přispět státu. Proč v tom někomu bránit? Navíc poplatníci, kteří by takový způsob využívali jistě nebudou posílat vyměřenou daň složenkou, když jsou zvyklí používat počítač, jak to jen jde. A platím-li daň ze svého účtu je ta platba naprosto prokazatelná, neboť číslo bankovního účtu, které uvedu na přiznání se musí shodovat s číslem účtu, odkud platba přijde. Čísla účtů se navíc hlásí na FÚ již při registraci. To číslo sice může do přiznání uvést kdokoli, ale jen majitel účtu nebo jím pověřená osoba s podpisovým právem může platbu z účtu odeslat. Je-li zabezpečena samotná platba, není již třeba zabezpečovat podání přiznání. Každé přiznání, které neodpovídá platbě PODEPSANÉ majitelem účtu (osobně či elektronicky), bude prostě smazáno a nebude na něj brán zřetel.
Že ve sporech s úřadem často trpí občan, je běžná realita. Z tohoto pohledu by to nepřineslo nic nového. Dovedu si představit spor občana se sociálkou nebo zdravotní pojišťovnou, pokud by za něj někdo podal a zaplatil přiznání k dani z příjmů, z něhož by mu plynula povinnost platit pojistné, které by jinak neplatil. Ale pak by ten podvodník musel dokázat poslat peníze z účtu toho poplatníka, což je podstatně těžší, než se za něj vydávat a zfalšovat jeho podpis na papírovém přiznání. A poplatník by neměl zas takovou práci dokázat, že přiznání nepodal sám. Stačí dovézt na FÚ peněžní deník a je jasno. Pokud nepodniká, není na FÚ ani registrován jako OSVČ. Pak za něho podává přiznání zaměstnavatel.
Podle mě by tedy stačilo, kdyby bylo elektronické podávání DP umožněno osobám, které v rámci registrace na FÚ, ČSSZ a ZP uvedou, že budou tuto cestu využívat a uvedou číslo účtu, z něhož daně a pojistné budou platit. Elektronickým podpisem by měli být vybaveni daňoví poradci, kteří by chtěli elektronicky podávat přiznání za klienta po lhůtě pro osobní podání. Skutečnost, že přiznání zpracoval registrovaný daňový poradce musí být doložena. Elektronický podpis by tu nahradil jejich kulaté razítko.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 26 komentářů)
18. 5. 2005 13:05 | Jirka
Že ve sporech s úřadem často trpí občan, je běžná realita. Z tohoto pohledu by to nepřineslo nic nového. Dovedu si představit spor občana se sociálkou nebo zdravotní pojišťovnou, pokud by za něj někdo podal a zaplatil přiznání k dani z příjmů, z něhož by mu plynula povinnost platit pojistné, které by jinak neplatil. Ale pak by ten podvodník musel dokázat poslat peníze z účtu toho poplatníka, což je podstatně těžší, než se za něj vydávat a zfalšovat jeho podpis na papírovém přiznání. A poplatník by neměl zas takovou práci dokázat, že přiznání nepodal sám. Stačí dovézt na FÚ peněžní deník a je jasno. Pokud nepodniká, není na FÚ ani registrován jako OSVČ. Pak za něho podává přiznání zaměstnavatel.
Podle mě by tedy stačilo, kdyby bylo elektronické podávání DP umožněno osobám, které v rámci registrace na FÚ, ČSSZ a ZP uvedou, že budou tuto cestu využívat a uvedou číslo účtu, z něhož daně a pojistné budou platit. Elektronickým podpisem by měli být vybaveni daňoví poradci, kteří by chtěli elektronicky podávat přiznání za klienta po lhůtě pro osobní podání. Skutečnost, že přiznání zpracoval registrovaný daňový poradce musí být doložena. Elektronický podpis by tu nahradil jejich kulaté razítko.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 5. 2005 7:22 | pikacubka
17. 5. 2005 10:19 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
16. 5. 2005 8:11 | Michal
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 14:06 | Petr
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
14. 5. 2005 21:59 | svb
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
14. 5. 2005 16:55 | autor - Nápravník
těžko Vám na tomto místě mohu vymlouvat Váš názor jestli jsem si komunikaci mezi IRS.org, daňovými poradci a poplatníky ověřil nebo nikoliv. Vyzkoušel jsem si to sám a ve spoliupráci se známým který pracuje u poradenské firmy v Severní Karolíně.
Pokud jde o hodnocení bezpečnosti, tak mezi našimi názory na bezpečnost je propastný rozdíl. Jistě, že by podle mne bylo lepší používat elektroniký podpis pro podávání přiznání a další komunikaci se státní správou. Jenže, způsob, který v ČR zvolili některé bezpečnostní rychlokvašky při zavádění elektronického podpisu je podle mne i podle kolegů, kteří v této oblasti něco dokázali milný, drahý a pro běžné občany těžko srouzumitelný. V polovině 90-tých let jsem chtěl ještě jako zaměstnanec jednoho systémového integrátora vybudovat v ČR certifikační autoritu. Jenže má představa nebyla vše programovat, ale chtěl jsem koupit licenci (technickou i obchodní). Tak jsem se seznámil s majitelem jedné autority z Kapského města. Nakonec z obchodu nevyšel, ale pro mne byla velká škola sledovat další kroky Marka Shuttlewortha (majitele c. autority Thawte). Ten firmu v roce 1999 prodal za 450 mil. USD a v roce 2002 si udělal výlet do vesmíru. Podstatné na jeho podnikání na rozdíl od specialistů na elektronický podpis v ČR bylo to, že s vydáváním certifikátů nečekal na nějaké zákony a přesto měl se svým obchodním modelem úspěch.
Elektronický podpis a další příbuzná témata ukazují jak je propastný rozdíl je mezi informatiky nebo dokonce specialisty na bezpečnost a bežnými uživateli.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
14. 5. 2005 14:21 | svb
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
14. 5. 2005 9:22 | Jirka
Systém bude schopen plnit svou roli. S nedůvěrou části veřejnosti je třeba vždy počítat. Ta však není důvodem pro nezavedení systému. Pro jeho zavedení naopak hovoří velký zájem z řad zasvěcenějších (a možná odvážnějších), kteří budou hrát roli průkopníků.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
14. 5. 2005 9:06 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 15:30 | svb
1, tento systém ma za cíl rozšířit používání elektronické komunikace mezi veřejností 2, veřejnost má nerozumí elektronické komunikaci, proto k ní nemá důvěru 3, ze 2 plyne, že pokud má veřejnost používat elektronickou komunikaci k důležitým věcem, musí být přesvědčena o tom, že je to bezpečné 4, tento systém je založen na omezení bezpečnosti 5, ze 3 a 4 plyne, že veřejnost nebude mít důvěru v tento systém a nebude ho používat
Tudíž vlastnosti navrhovaného systému už na začátku určují, že nebude schopen splnit to, kvůli čemu byl navržen. Tudíž je systém špatný
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 15:11 | svb
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
14. 5. 2005 8:53 | Jirka
ad 2) Změny v zákonech by musely nastat stejně, pokud budeme chtít cokoli jiného než současný stav. Prodlužování lhůt pro podání DP není třeba. Prostě jen v případě duplicitně podaných přiznání se vezme v úvahu to, které bylo spárováno s platbou a pokud těch párů bude víc, vyzve FÚ daňový subjekt, aby předložil doklad o zaplacení. Tím se prokáže, která platba a přiznání je skutečná a ostatní platby propadnou státu.
ad 3) Jak jsem uvedl viz. 2, právní kličky nepřipadají v úvahu. DP, k němuž nebyla zaslána odpovídající platba, nebo nebyla poplatníkem doložena platebním dokladem se prostě ignoruje a peníze propadnou státu.
ad 4) Není sporu o tom, že asi nikdy nebudou mít všichni důvěru v tento nebo jakýkoli jiný systém. Pokud nebude používání elektronické cesty povinné, nevidím v tom problém. Podle čísel z USA uvedených v článku ani tam nepodávají DP elektronicky zdaleka všichni. Zabezpečení bankovních transakcí musí být vyšší, neboť tady jde o manipulaci s penězi. Podvržení DP žádnou velkou škodu nezpůsobí. Pouze donutí poplatníka zajet na FÚ doložit platbu.
Pro zajímavost: Pokud se Vám do PC dostane trojský kůň, který pase po heslech a umožní autorovi stahovat soubory z vašeho disku, kde v mnoha případech bývají certifikáty uloženy, je takové zabezpečení stejně nanic, jako když ten certifikát nemáte. Ani certifikát na paměťové kartě není bezpečný, pokud není čtečka karty zamčena proti přístupu jiných aplikací, než příslušné bankovní. Chová se jako další disk. A to nemluvím o případech, kdy si uživatel na disk uloží do stejného adresáře certifikáty a k nim soubor hesla.txt, přičemž je k internetu připojen permanentně přes síťovou kartu a nabízí celý systémový disk ke sdílení. O ochraně firewalem přitom nikdy neslyšel. Z tohoto pohledu se mi jeví jako nejlepší zabezpečení autentizační kalkulátor. I když jej ztratíte, je velmi málo pravděpodobné, že by se dostal do rukou počítačového piráta, který se trefí zrovna do Vašeho PC a odposlechne přihlašovací údaje. BTW: ČS nabízí i zabezpečení certifikátem (karta + čtečka) i autentizační kalkulátor. Můžete si tedy vybrat 3 stupně bezpečnosti, podle toho, jak jsou Vám peníze na účtu drahé. Za vyšší zabezpečení se ovšem platí a certifikát se musí každoročně obnovit.
V jedné věci s Vámi musím souhlasit: Hodně lidí se bojí moderních prostředků. Chybí tu osvěta. Ale to chce čas. Až bude každý třetí podnikatel podávat přiznání po netu, začnou se ti další také pídit po tom, jak si to zařídil. Pokud se tu ale mluví o tom, že jsou překážkou drahé certifikáty a byrokratické komplikace s přílohami a podpisy třetích stran, usuzuji z toho, že hlavní překážka rozvoje el. komunikace není v obavách nezasvěcených. Naopak, mnozí po této možnosti volají.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
14. 5. 2005 1:27 | Ivo
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 21:38 | Tomáš Marný
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 15:11 | svb
1, Pokud autor píše o něčem článek a místo toho, aby uvedl, jak je to ve skutečnosti, pouze uvede, že "o tom nemá důvod pochybovat", je to pro mne důvod pochybovat o tom, že to autor skutečně ví. Pokud to ví, proč to do článku nenapsal, když je to pro článek relevantní a důležitá informace?
2, Ano, ale všechny tyhle speciální a okrajové případy bude nutné vyřešit v zákoně. Bude nutné specifikovat, co přesně má finanční úřad udělat, když dostane duplicitní přiznání. Bude nutné prodloužit lhůty pro podávání přiznání v těchto případech. A další a další změny a úpravy zákonů. Co když si někdo záměrně podá dve různá daňová přiznání? Dopředu ani nelze domyslet všechny další problémy, které se při tomto zbytečně komplikovaném postupu objeví. A všechno jen proto, aby se ušetřil jeden certifikát.
3, O nazfalšovatelsnosti papíru přesvědčen nejsem vůbec, pouze jsem poukazoval na fakt, že převážná většina občanů ano. Poslat někam poštovní složenkou s falešným odesílatelem pár korun není pro někoho, kdo falšuje cizí daňové přiznání problém. A využití? Různé právní kličky a obstrukce, stejně jako žaloby podávané s předem známým negativním výsledkem sloužící jen pro procesní zdržování, atd - v tomhle se nevyznám. Ale i kdyby žádné nebylo, tak je to pořád ta možnost - a to k dobrému jménu systému nepřispěje.
4, Osobně používám eBanku a Živnobanku a v obou je moje totožnost pro banku ověřována klientským certifikátem (u eBanky jako jedna z možností), který mi vystavila banka. Já osobně bych bankovnictví zabezpečené jen jménem a heslem (jako má například ČS) nikdy nepoužíval, ale tento svůj názor na nutnou úroveň bezpečnosti nikomu nevnucuji, chápu, že někomu jinému se to může zdát zbytečné. Správa certifikátů by byla skutečně finančně náročná, ale byla by to dobrá investice, protože by to umožnilo eliminovat jiné náklady, které jsou teď samozřejmé a při používání elektronické komunikace by ubyly. Proto jsem navrhoval spojit osobní certifikáty třeba s vydáváním občanských průkazů, které je podle mého odhadu díky "papírové" agendě nákladnější.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 14:48 | Jirka
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 14:41 | Jirka
Řadu důkazů vyžaduje berňák zbytečně. Např. před několika lety jsem podával přiznání k dani darovací a chtěli po mně kopii rodných listů příbuzných kvůli slevě na dani. To je ale zbytečná byrokracie. Stačilo by uvést rodná čísla a ať si to úředníci dohledají a ověří. Podobně, kdyby měly zdravotní pojišťovny přístup k potřebným datům finanční zprávy, nepotřebovaly by potvrzení o podání DP. Nebylo by dokonce potřeba ani podávat přehledy. Těch pár čísel si vytáhne program a můžou jen ověřovat, jestli jim posílám správně zálohy a doplatky.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 14:01 | Jirka
Jak je napsáno v článku, totožnost odesílatele je dána spárováním přiznání a platby, které musí nést stejnou částku. Pokud by někdo chtěl úspěšně podat přiznání za někoho jiného, musel by vyměřenou daň také zaplatit. Tím by ale nejen nepoškodil skutečného poplatníka, ale upozornil by na sebe. Jakmile dojde podruhé ke spárování přiznání a platby, bude se berňák pídit po tom, který pár je ten pravý. Poplatník to hravě doloží výpisem z účtu, či ústřižkem složenky. Švindlíři pak může stát nanejvýš poděkovat za sponzorský dar. Jakou možnost poškození tady tedy vidíte?
Opravdu jste přesvědčen o nezfalšovatelnosti papíru? Firemní razítko Vám podle zadání vyrobí na každém rohu bez ověření totožnosti. Já jsem si je nechal dělat korespondenčně. A podpis? Řada šikulů to zvládne vlastní rukou. A pokud ne, pomůže technika. Ale nač se přít o zfalšovatelnosti danového přiznání? Kdo by si tím k čemu pomohl?
Certifikáty nemohou být zdarma proto, že certifikační autorita musí certifikáty i údaje o jejich držitelích skladovat na vysoce zabezpečených serverech, nové certifikáty musí spolehlivě generovat a je odpovědná za ověření totožnosti toho, komu je vydává. Spolehlivý a zálohovaný hardware i software, zabezpečovací zařízení, ostraha objektu fyzická i ostraha serverů softwarová, internetová doména, kontakt s klientem - to vše něco stojí. A musí to být zajištěno i v případě, že by tato CA spravovala jediný certifikát. To by pak byla drahota! Banky a elektronické obchody používají server certifikáty, které platí pro každého uživatele jejich stránek. Používají se k ověření totožnosti poskytovatele služby (serveru), ne k ověření totožnosti klienta. K tomu slouží u bankovnictví klientské číslo a heslo. U náročnějšího bankovnictví se používají i osobní certifikáty. Za ty se ale platí. Co je ovšem úplně na hlavu - takový certifikát nemůžete použít k podpisu danového přiznání.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
13. 5. 2005 13:34 | Petr
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Stránka 1/2
Předchozí