Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Když dodavatel přestřelí zálohy za energie, braňte se

| rubrika: Co se děje | 14. 11. 2018 | 4 komentáře
Mezi dodavateli elektřiny a plynu se poslední dobou rozšířil takový nešvar. Neúměrně vysoké zálohy. Když vám přijde nový rozpis a měsíční platby vám bezdůvodně narostou, braňte se. Dodavatel se v lepším případě spletl, v horším má finanční potíže. A pozor: problém vám můžou přinést i zálohy podstřelené.

Asi tisícovce odběratelů zvýšili dodavatelé v poslední době zálohy. Dost možná bezdůvodně. Dost možná neúměrně. Stížnosti prošetřuje Energetický regulační úřad, který sice před nekalostmi varoval, ale bez jmen konkrétních dodavatelů.

Zálohové platby, které lidé každý měsíc platí za energie, musí co nejvěrněji odrážet reálnou spotřebu. Jen pokud existují „důvodné předpoklady“, jak říká energetický zákon, může dodavatel zálohy zvednout. Například proto, že zákazníkům stoupla spotřeba. Do záloh může promluvit i zvýšení cen. A právě nyní elektřina zdražuje, takže dodavatelé mají v ruce argument, aby zálohy navýšili.

Řežeme náklady!

Účty za telefon, elektřina, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

S vyúčtováním i nové zálohy

Dodavatelé zálohy upravují nejčastěji při ročním vyúčtování. Zákazníkům zašlou společně s fakturou i nový rozpis měsíčních nebo čtvrtletních plateb. „Zálohy upravujeme vždy jen na základě spotřeby zákazníka v předchozím zúčtovacím období. Platby navyšujeme pouze v případě, že očekáváme nárůst spotřeby v daném odběrném místě,“ uvedla Alice Horáková ze společnosti ČEZ.

Také Hana Novotná ze společnosti Bohemia Energy potvrdila, že ke změně výše záloh může dojít při pravidelném vyúčtování spotřeby. „Snížení nebo zvýšení záloh nejvíce ovlivňuje spotřeba v uplynulém období a ceny. Samotná metodika výpočtu se řídí energetickým zákonem,“ sdělila.

Nízké zálohy se nevyplatí

Podle Energetického regulačního úřadu nezpůsobují potíže jen neúměrně vysoké, ale i podezřele nízké zálohy. Ačkoli mohou být nízké měsíční platby na první pohled příjemné, ve výsledku bude opět tratit spotřebitel.

„Někde jsou odběratelům nabízeny nesmyslně nízké zálohy, jinde jim dodavatel slibuje, že u něj budou platit jen deset měsíčních záloh místo dvanácti. Zádrhel ale přijde s ročním vyúčtováním, protože se nedostatečná výše záloh projeví nedoplatkem,“ varoval Miroslav Rottner, ředitel Odboru právní ochrany spotřebitele na Energetickém regulačním úřadu.

Nízkým zálohami při stejné spotřebě dodavatelé lákají nové zákazníky, nejčastěji při podomním prodeji.

Anketa

Vzpomenete si, jak vám posledně vyšlo zúčtování za elektriku?

Omyl, nebo účel?

Ohradit byste se měli ve chvíli, kdy vám dodavatel pošle rozpis příliš vysokých nebo příliš nízkých záloh a evidentně k tomu nemá důvod. Tedy neroste vám spotřeba a nezdražuje se. Protože i na druhé straně sedí lidé, může jít o omyl. Ten dodavatelé většinou rychle napraví.

„Jestliže zákazník s výší záloh nesouhlasí, může si je nechat změnit na jakémkoli kontaktním místě, zavoláním na call centra, u našich smluvních partnerů, na webu nebo v online osobním účtu,“ vypočítala možnosti Alice Horáková.

Pokud ale dodavatel na bezdůvodně vysokých zálohách trvá, braňte se. „Vyšší než přiměřené zálohy totiž mohou účelově účtovat společnosti, jež se ocitly ve finanční tísni a snaží se tím alespoň na krátký čas napravit svou nedostatečnou likviditu,“ dodal Miroslav Rottner.

Když to krachne

Nějaké ty krachy dodavatelů už jsme zažili. Jaképak to bylo? O dodávky energií nedojdete, na to je tu takzvaný dodavatel poslední instance. Jinými slovy: někdo se vás ujme. Trable z toho ale být můžou a nejen ty s dobýváním už zaplacených záloh:

Když to dodavatel zabalí, bez proudu nezůstanete. Jenže…

Je nutné podotknout, že pokud by taková společnost zkrachovala – což by se na českém trhu nepřihodilo poprvé – lidé by o vrácení přeplatků museli žádat v insolvenčním řízení. Úspěšnost vymáhá ovšem bývá v takových případech nízká.

Platit nepřestávejte

Když se lidé s dodavatelem nedohodnou, můžou se obrátit přímo na Energetický regulační úřad. Regulátor jim může pomoci při vyjednávání s dodavatelem nebo zahájit mimosoudní řešení sporu, pokud ho o to spotřebitelé požádají.

„Řešením ale určitě není přestat zálohy platit nebo platit méně, než stanovil dodavatel. Takový postup by totiž společnost mohla označit za neoprávněný,“ sdělil Michal Kebort.

Kdyby dodavatel v takové situaci přerušil dodávky, mohl by si od regulátora vysloužit pokutu. Proto je důležité, aby se zákazník, jemuž podobná situace hrozí, včas obrátil na Energetický regulační úřad.

Ověřte si výši záloh

Jak ale zjistíte, jestli vám dodavatel účtuje příliš vysoké nebo nízké zálohy? Ideální jsou takové zálohy, díky kterým nebudete mít výraznější roční přeplatky ani nedoplatky. Svoji aktuální spotřebu můžete zadat například do on-line kalkulátoru a výslednou částku vydělit dvanácti. Vyjde vám optimální měsíční záloha.

„Každé navýšení nebo snížení záloh musí mít reálný základ. Typicky může ke zvýšení záloh přispět vyšší spotřeba v minulém období nebo rostoucí cena energie. Je to logické – pokud mají tyto proměnné největší vliv na konečné vyúčtování, měly by mít největší vliv i na výši záloh. Jestliže se zálohy mění výrazněji, než se změnila vaše spotřeba nebo cena – a loni jste přitom neměli výrazné nedoplatky, je to signál, že byste se zvýšením zálohových plateb měli zabývat,“ doporučil Michal Kebort.

I když ne výlučně, problémy s příliš nízkými nebo příliš vysokými zálohami podle ERÚ souvisí hlavně s podomním nebo telefonickým prodejem. Proto je dobré mít se na pozoru, s jakým dodavatelem podepisujete smlouvu.

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+6
Ano
Ne

Diskuze

15. 11. 2018 | 12:00 | L.

Tam je problém ve dvou věcech. Jednak je třeba mít měřáky s dálkovým odečtem. A potom v našich podmínkách by to znamenalo dost nerovnoměrné platby - v zimě velké, v létě o dost menší, což by byl pro lidi hůře vycházející...více

15. 11. 2018 | 5:04 | Pavel

Model fakturace za uplynulý měsíc by byl nejvýhodnější,bohužel toto by se nelíbilo zdejším energetickým společnostem.Mobilní operátoři to zvládají v pohodě,proč tedy vytvářet někomu nemalé úroky na účtu. více

14. 11. 2018 | 12:58 | Miluška

No to bych řekla, že je asi jedno. Ale pokud vám visí peníze na spořícím účtě, tak jste šťastnej člověk. Já naopak už zažila ty nízký zálohy, člověk se raduje a pak je vyúčtování jak rána z nebe když naspořený peníze nejsou....více

14. 11. 2018 | 12:00 | JanD

"Ačkoli mohou být nízké měsíční platby na první pohled příjemné, ve výsledku bude opět tratit spotřebitel."
Takže zaplatím-li místo zálohy 1 000 Kč/měs pouze 500 Kč/měs + doplatek 6 000 na konci roku, tak na tom tratím?...
více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK