Náhoda je stav, kdy dochází v určité situaci, události nebo jevu k nepředvídatelnosti nebo náhodě. Často se tyto náhody nevztahují k lidskému faktoru a nejsou ovlivněny lidskou vůlí. Náhoda tedy zahrnuje neplánované jevy bez předchozího záměru.
Lidé náhodu často využívají k důležitým rozhodnutím, u kterých neví, jak se rozhodnout. Používají například házení mincí, tahání sirek a dalších způsobů určení rozhodnutí. Mezi náhody patří i losování v loterii, anebo přírodní katastrofy, u nichž je malá pravděpodobnost, že se stanou.
Většina náhod lze podložit statistickými daty a ukazateli pravděpodobnosti. Často je možné některé z náhod předpovědět podle těchto modelů, anebo jejich pravděpodobnost vypočítat. Náhody jsou často analyzovány a zpracovávány vědeckými metodami.
Články | Zdeněk Fekar | 1. 6. 2001
Z pěti hodnocených stavebních spořitelen má nejlepší webovou prezentaci Českomoravský lišák, míní porotci serveru Peníze.CZ; čtenářské zlato ale poputuje na jinou adresu. Paradoxně buřince ČS - stavební spořitelny, která u odborné poroty propadla.
Články | Tomáš Janča | 22. 5. 2001
Člověk by si řekl, že když jde někam nakupovat, tak se jednoduše podívá na cenovku a podle ní se rozhodne, zda se mu vyplatí zaplatit obchodníkem požadované peníze za nabízenou věc. Při investování do podílových fondů ovšem buďte obezřetní a nemyslete si, že zaplacením propagovaných poplatků jste z obliga.
Články | Tomáš Janča | 16. 5. 2001
Závěrečný kurz základů investování vás seznámí s riziky a příležitostmi, které byste měli zvažovat stejně zodpovědně, jako výši poplatků či slibované výnosy.
Články | Tomáš Janča | 2. 5. 2001
Určitě si vybavíte nejednu zprávu v médiích či přímo nějakou reklamní kampaň, která vám slibovala rychlé a přitom bezpečné zhodnocení peněz. Finanční newspeak takové konání výstižně nazývá investiční pornografií.
Články | Zdeněk Fekar | 20. 4. 2001
První šampión našeho seriálu putování krajinou tuzemských finančních webů je znám. Zlatou medaili si z pětice největších bank vybojovala Bank Austria Creditanstalt. Dostane zlato i od čtenářů serveru Peníze.CZ?
Články | Lukáš Půda | 4. 4. 2001
Jak daleko dokáží pojišťováci zajít ve svých argumentech, aby získali váš podpis pod pojistnou smlouvou? Stejně jako všichni prodejci i oni používají celou škálu přesvědčovacích metod. Některé z nich však hraničí až s psychologickou manipulací.
Články | Petr Fejtek | 27. 3. 2001
Že hodíme kostkou šestku šestkrát za sebou, máme šanci jednou z 7776 pokusných sérií hodů. Tak praví teorie pravděpodobnosti. Při každém hodu má každá strana kostky stejnou vyhlídku, tedy 1/6.
Články | Zdeněk Fekar | 15. 3. 2001
Téměř součástí bontonu jsou v bankovním světě kyselé úšklebky pokaždé, když se vedle sebe objeví slovní spojení Česká spořitelna a moderní banka. Uplynulé tři dny jsme zkoušeli, zda spořitelní bankéři dokáží komunikovat s klienty prostřednictvím e-mailů.
Články | Dana Zwiebová | 14. 3. 2001
Všechny banky dnes svým klientům běžně nabízejí možnost, aby s jedním účtem disponovalo více osob. Jediné, co je pro to potřeba udělat, je zajít s vybranou osobou (osobami), kterým jste se rozhodli umožnit přístup ke kontu, na pobočku banky spravující peníze.
Články | Tomáš Skřivánek | 8. 1. 2001
Konečně, po více než čtyřech měsících komentování situace v tuzemských podílových fondech, vykázaly objekty naší přízně poprvé ve sloupci čistých prodejů plus. Ano, čtete správně, v prvním lednovém týdnu převýšily nákupy podílových listů odkupy. Uvidíme, zda se lidová pranostika "Jak na nový rok, tak po celý rok" v případě fondů vyplní.
Články | Tomáš Prouza | 4. 1. 2001
V posledních dnech listopadu jsme vyhlásili tipovací soutěž, ve které měli účastníci odhadnout hodnotu pěti hlavních indexů na konci roku. Téměř nikomu nevyšla sázka na růst NASDAQu, zatímco pražská burza svým výsledkem téměř všechny překvapila.