Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Stanou se 3D televize hitem předvánočních nákupů? Těžko!

| rubrika: Co se děje | 18. 10. 2010 | 3 komentáře
Stanou se 3D televize hitem předvánočních nákupů? Těžko!
Obchodníci s elektronikou si od blížících vánočních svátků slibují razantní zvýšení prodeje 3D televizorů. Realita by však mohla být poněkud jiná. Představám prodejců sice nahrává společnost Toshiba, která začátkem října představila na výstavě hi-tech elektroniky CEATEC v Tokiu první 3D televizory, při jejichž sledování nebude divák potřebovat speciální brýle, obsahová složka je ale stále velkou slabinou této technické novinky.

Návštěvníci tokijského veletrhu si u stánku společnosti Toshiba mohli prohlédnout dva modely 3D přijímače s úhlopříčkami 20" (50,8 cm) a 12" (30,5 cm). Cena menšího z nich se bude pohybovat kolem 25 000 korun, za větší zájemce zaplatí dvojnásobek. Prodej těchto přístrojů bude s největší pravděpodobností odstartován právě v době Vánoc, kdy jsou prodejny s elektronikou zaplaveny koupěchtivými zákazníky .

Konkurenční společnost Sony již přispěchala s vyjádřením, že pracuje na vývoji podobného 3D televizoru jako Toshiba. Sony je však ve svých plánech poněkud střízlivější. Jedním dechem totiž dodává, že vytvoření vhodného 3D televizoru, na který se divák bude moci dívat pohodlně bez brýlí, bude dlouhodobým procesem. Televize firmy Toshiba totiž po divákovi vyžadují ideální pozici před obrazovkou. U většího modelu by se mělo sedět ve vzdálenosti 90 cm, u menšího přijímače zase ve vzdálenosti 65 cm. Sledování těchto 3D televizorů by navíc nemělo probíhat pod větším úhlem než 40 stupňů, jinak bude obraz neúplný a výrazně zkreslený. Ani v „ideální divácké pozici“ však nebudou rozlišení a kontrast televizoru na špičkové úrovni, což by zákazník od přístroje za 50 000 korun rozhodně očekával.

Právě to byl důvod, proč se ostatní výrobci jako Samsung, Panasonic, LG a Philips zatím soustředili především na vývoj 3D televizí se speciálními brýlemi. Ty byly hlavním hitem lednové Světové výstavy spotřební elektroniky CES (Consumer Electronic Show), která se konala v americkém Las Vegas. Výrobci elektroniky se v době ekonomické krize rozhodli podpořit tuto inovaci, což je do značné míry odrazem velkého úspěchu 3D filmů, které se promítají v kinech. Ukázkovým příkladem je americký film Avatar, který se stal kasovním trhákem a komerčně nejúspěšnějším filmem všech dob. Množství fanoušků a mediálních nadšenců bylo v té době uvedením nové technické vymoženosti na trh doslova uneseno. Odborníci však zůstávali podstatně zdrženlivější a na 3D televizory pohlíželi s notnou dávkou skepse.

Mezi nezpochybnitelné klady 3D televizorů patří neobvyklý vizuální zážitek, který svým divákům zprostředkovávají. Lidé si oblíbili 3D filmy v kinech, proto je pro ně představa sledování filmů, sportovních přenosů či hraní počítačových her v trojrozměrné dimenzi velmi lákavá. Výhodou 3D televizoru je také to, že dokáže převést právě vysílaný pořad ve formátu 2D do formátu 3D. Divák tak může sledovat své oblíbené pořady s trojrozměrnými efekty, i když původně nebyly natočeny pro tuto podobu vysílání. Tím se ale pomalu vyčerpávají všechny klady 3D televizorů a logicky se tak musíme přesunout k jejich záporům. I když pomineme vysokou cenu, která je zkrátka s technickými novinkami na trhu spojena, stále nás bude bít do očí jeden zásadní zádrhel - nedostatek kvalitního materiálu, který by si mohl divák pouštět. Většina odborníků se totiž shoduje na tom, že v tomto případě předběhl technický vývoj obsahové možnosti. Televizní stanice, jež se snaží vysílat pravidelně ve 3D formátu, mají zatím v kvalitě vysílání, ale i v celkové programové skladbě, velké rezervy. Nepříjemné je i to, že počet filmů převedených na 3D Blue Ray nosič, který je nutný pro jejich spouštění, je zatím velmi malý. Samotná funkce převedení 2D obrazu do 3D u pořadů, které právě běží v TV, není navíc důvodem, kvůli kterému by si lidé 3D televizor kupovali. Nejedná se totiž o klasický trojrozměrný obraz, ale spíše o jakési vrstvení ploch, které poté může na diváka s 3D brýlemi působit plasticky. Jednoznačně ale není dosaženo efektu, který divákům nabízejí pořady speciálně vytvořené pro 3D vysílání.

Další výtka vůči 3D televizi směřuje k jejímu působení na samotnou tvorbu pořadů. Množství kritiků se totiž obává, že rozšíření 3D televizorů bude mít negativní vliv na podobu filmů, které se prý budou na úkor děje soustředit jen na vizuální stránku a celkovou formu snímku. To je také případ již zmiňovaného filmu Avatar, který sice všechny diváky ohromil svými efekty, jeho dějová linie však ani zdaleka nepatří k tomu nejlepšímu, co nám může světová kinematografie nabídnout.

Představa prodejců elektroniky, že se během předvánočních nákupů budou v jejich obchodech zákazníci přetahovat o nabízené 3D televize, je tedy pravděpodobně neopodstatněná. Vývoj 3D televizorů musí totiž ještě ujít dlouhou cestu, aby se tyto přijímače mohly stát součástí většiny domácností. Současné televizory s velkou úhlopříčkou a vysokým rozlišením totiž nabízí běžným konzumentům filmů a televizních pořadů kvalitnější podívanou.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Diskuze

16. 11. 2010 | 16:00 | rav

Ja bych se televizi klidne koupil. Zkousel jsem to v obchode a s pasivnimi brylemi byl obraz proste neco, co nativne zazit momentalne nelze a ani si to nedokazu predstavit. Hlavne se mi to hodne libilo. I kdyz se to nezda,...více

18. 10. 2010 | 22:36 | Pavel

Proč by to někdo kupoval? Je to drahé a je to svým způsobem k ničemu. Mít na hlavě ještě nějaké brýle... Jo, až bude 140 cm televize mít nativní 3D bez brýlí a bude stát 15 tisíc, tak proč ne. Ale to je tak ještě za dva roky,...více

18. 10. 2010 | 10:06 | Lagarto

plně souhlasím, že 3D zatím nemá smysl a je moc drahá. Lidé teprve nedávno přešli z analogu na digitál a těch ca 50% co koupili novou TV na DVB-T nebudou teď investovat další peníze. Navíc teď je spíše priorita dokončení...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

    Nabídky práce

    Obchodní rejstřík

    Osoby v obchodním rejstříku

    Části obce

    Městské části

    Obce

    Okresy

    Témata

    Výkaz cash flow, Měnové (devizové) trhy, Zproštění od placení pojistného, transformované fondy, petr brousil, penzijní připojištění, státní podpora, penzijní fondy, chronická nemoc, metropole, obchodní partneři, In Your Pocket, fond peněžního trhu, příklad, pšenice, ekologický produkt, živnostenský úřad, eBay

    2SN4831, 7T09851, 5B55555, 6T44930, 6T41640

    Přihlášení

    Jméno

    Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

    Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

    ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
    Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
    Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

    Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK