T-Mobile zavedl mírnější nová pravidla od 26. ledna, zbývající operátoři Telefónica a Vodafone tak učiní od soboty 8. února. To je podle nich poslední možný termín, protože novela údajně poskytla operátorům půlroční čas na zavedení změn.
Podle Českého telekomunikačního úřadu však měli operátoři účtovat nižší pokuty již od srpna, kdy začala platit novela telekomunikačního zákona. Šestiměsíční odklad podle regulátora platil jen na změnu znění smluv, nikoliv na pokuty a další věcné změny.
Na úřad se už obrátily desítky lidí, kteří si na postup operátorů stěžují. Jestliže budou operátoři trvat na svém výkladu zákona, dají se očekávat soudní spory. Klienti totiž podle regulátora mohli odejít za mírnějších podmínek už od srpna.
Novela zákona o telekomunikacích zavádí vedle nižších sankcí i další novinky. Z operátorských smluv musí například zmizet automatické prodloužení smlouvy bez vědomí zákazníka. Novela dále zakazuje také uzavírání smlouvy po telefonu, kdy zákazník nedostane do ruky žádné potvrzení o obsahu smluveného závazku. Nové podmínky se přitom vztahují i na již uzavřené smlouvy.
Šanci máte i zpětně
Názory operátorů i Českého telekomunikačního úřadu ohledně účinnosti nových pravidel jsou tedy naprosto odlišné.
„Znění zákona je v tomto ohledu jasné a jiný výklad ani nepřipouští. Takzvanou Husákovou novelou se operátoři řídí už od 8. srpna 2013, od tohoto data ji aplikují na stávající i nové smlouvy a datum 8. února 2014 je jen termín pro administrativní úpravu smluvních podmínek,“ říká mluvčí regulačního úřadu Martin Drtina.
Pokud operátor postupuje jinak a účtuje například vyšší pokutu za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou než zmíněnou pětinu součtu zbývajících měsíčních paušálů, pak je to podle Drtiny důvod k reklamaci proti takovému vyúčtování. A jestliže nebude tato chyba napravena v rámci reklamačního řízení, je možné podat k Českému telekomunikačnímu úřadu námitku proti vyřízení reklamace.
„Statistiku s přesným počtem, kolik účastníků je již ve fázi námitkového řízení proti tomuto typu nesprávného vyúčtování, nemáme, nicméně přinejmenším desítky lidí se už na Český telekomunikační úřad obrátily s dotazem jak postupovat. Radíme jim právě tento postup,“ upřesňuje Drtina.
Operátoři trvají na tom, že pravidla musí změnit až nyní. „Novela je účinná již od 8. srpna 2013, nicméně operátoři měli povinnosti změnit smluvní podmínky tak, aby odpovídaly novému znění zákona, do šesti měsíců, tedy nejpozději do 8. února 2014,“ říká mluvčí T-Mobile Martina Kemrová.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem