Kromě toho, že je víno vynikajícím společníkem při slavnostních i méně slavnostních příležitostech, může sloužit i jako dobrá investice, byť by řada milovníků "božského nápoje" označila toto slovo za urážku. Investovat do vína znamená především odhadnout, jaká vína budou na trhu žádána za 5-10 let, poté je nakoupit pokud možno co nejvýhodněji a prodat, když cena vzroste. Cenu vína ovlivňuje především jeho jakost, ročník, původ, dostupnost na trhu, případně i to, zda víno obdrželo nějaké ocenění.
Vždy se vyplatí kupovat kvalitu, která je více ceněna. Čím je kvalitnější víno, tím také déle zraje. S postupem času pak kromě kvality roste i jeho vzácnost, neboť jednotlivých ročníků postupně ubývá. Každé víno má také svou horní hranici, od níž kvalita spíše klesá. Investice do vína je každopádně záležitostí střednědobou až dlouhodobou, tj. minimálně 5 let, u velmi kvalitních vín potom spíše 10-15 let.
Z hlediska výnosu a rizika patří víno mezi průměrné investiční instrumenty. Při správném výběru se výnos může pohybovat kolem 10-15 % ročně, při velmi dobrém nákupu může dosáhnout i 30 % ročně. Podle odborného magazínu Decanter činil v letech 1978-2000 hrubý roční výnos (tj. bez započtení inflace) indexu Bordeaux 12 %. Pokud jde o riziko, trh s vínem a tedy i cena jsou závislé na konkrétní nabídce a poptávce, přičemž poptávka je do určité míry závislá na ekonomické situaci. Ukáže-li se nakonec investice do vína jako nevýnosná, vždy je možné víno s přáteli zkonzumovat. Výhodou investic do vína je také to, že výnos z prodeje vína nepodléhá dani z příjmu.
Pokud chce investor začít investovat do vína, je potřeba si uvědomit, že jsou s tím spojeny dodatečné náklady na uložení vína, ať už ve vlastních prostorách, kde je potřeba zajistit určitou teplotu, nebo ve specializovaných sklepích. Při výběru může investor volit jak z českých (lépe řečeno moravských), tak i zahraničních vín. Pokud se investor rozhodne pro moravská vína, chybu neudělá u veltlínského (archivace 1-4 roky), sauvignonu (archivace 3-7 let), chardonnay (5-10 let), frankovky nebo rulandského červeného. U zahraničních vín patří mezi nejvíce ceněná vína z oblasti Bordeaux, červené burgundské nebo archivní portské. Jedním z nejběžnějších (a někdy i jediných možných) způsobů investování do zahraničních vín je nakupování vína předtím než je plněno do lahví, takzvaně "en primeur", kterému se také říká "futures na víno" (Wine Futures).
K prodeji archivního vína potom dochází na aukcích nebo u specializovaných obchodníků. V zahraničí patří mezi nejznámější obchodníky s vínem Farr Vintners, kteří prodají dvojnásobek toho, co aukční síně Christie's a Sotheby's dohromady, přičemž kolem tří čtvrtin jejich obchodů tvoří prodeje Bordeaux. U nás lze kvalitní archivní víno prodat buďto na soukromých aukcích sběratelů nebo v některé z vinoték.
Sdílejte článek, než ho smažem