Senioři se stále setkávají s omezeními při poskytování finančních služeb, upozorňuje kancelář veřejného ochránce práv.
Ilustrovat to lze na nedávno ukončeném případu sedmdesátníka, kterému nabídla stavební spořitelna úvěr k financování bydlení. Shodou okolností v té době začal s rekonstrukci topení v domě a nabídku vyhodnotil jako výhodnou, rozhodl se ji využít. K žádosti o úvěr ve výši 58 000 Kč dodal spořitelně veškeré potřebné doklady a postupně doplňoval vše, co po něm dál požadovala. Muž už také ve spořitelně dříve spořil a kvůli tomu mu úvěr nabídla sama spořitelna.
„Nakonec mu bylo sděleno, že je jeho žádost o úvěr zamítnuta, protože už mu bylo 70 let a je politikou spořitelny neposkytovat seniorům úvěry kvůli omezení rizika případných finančních ztrát,“ uvádí Iva Hrazdílková, mluvčí ombudsmana.
Muž s tím nesouhlasil. Bránil se stížnostmi, v nichž spořitelnu upozorňoval, že s manželkou doložili nadstandardní příjmy a vysokou finanční kredibilitu, což by mělo být klíčovým kritériem rozhodování o poskytnutí půjčky. Odmítnutí z důvodu věku považoval za diskriminační.
Spořitelna nakonec jeho žádost přehodnotila a rozhodla se mu úvěr poskytnout. Muž už ale mezitím rekonstrukci dokončil a financování si zajistil z jiných zdrojů. Jednáním stavební spořitelny se cítil dotčen, považoval ho za neetické, necitlivé a diskriminační. Obrátil se proto na ombudsmana, který diskriminační jednání stavební spořitelny potvrdil.
„Zavedení horní věkové hranice pro poskytnutí krátkodobého úvěru na bydlení představuje přímou diskriminaci z důvodu věku. Je přijatelné, aby byl věk zohledněn a úvěruschopnost u starších lidí byla zkoumána přísněji, ale zcela tuto skupinu zájemců vyloučit jen kvůli věku není ani přiměřené, ani nezbytné,“ říká ombudsman Stanislav Křeček.
Zohlednění věku je podle něj přiměřené a nezbytné pouze ve vztahu k některým finančním službám, typicky těm dlouhodobým jako je například hypoteční úvěr.
Ombudsman doporučil stěžovateli obrátit se na Českou národní banku, která vykonává dohled nad bankovními institucemi. „ČNB označila mechanickou aplikaci horní věkové hranice za systémový nedostatek, využila svých dohledových oprávnění nad stavební spořitelnou a dosáhla toho, že stavební spořitelna upravila své vnitřní předpisy, takže by se již neměla opakovat situace, do níž se stěžovatel dostal,“ říká Hrazdílková.
V rámci metodické pomoci obětem diskriminace ombudsman také vysvětlil, že pokud by se stěžovatel chtěl bránit proti újmě způsobené diskriminačním jednáním, mohl by podat antidiskriminační žalobu a domáhat se přiměřeného zadostiučinění (omluvy) a náhrady nemajetkové újmy v penězích.
Kancelář veřejného ochránce práv upozornila na diskriminaci seniorů na finančním trhu poprvé v roce 2012. Od té doby podle ní došlo k určitému zlepšení situace, přesto každý rok dostane ombudsman několik podnětů s námitkou diskriminace v přístupu k finančním službám.
Čtěte více:
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 7. 2020 19:38, M.M.
Doložil nadstandartní příjmy a vysokou finanční kredibilitu a musel si půjčovat 58 tisíc? Něco mi tu nehraje...
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 7. 2020 15:59, Michal
No jistě. Dědek si nafasuje statisíce a pak zaklepe bačkorama, a kdo to pak bude splácet? Příbuzní se budou kroutit,jak hadi !!
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.