ESC: Účinná pomoc při potížích s nákupem v zahraničí

Jan Stuchlík | rubrika: Životní situace | 26. 6. 2007
ESC: Účinná pomoc při potížích s nákupem v zahraničí
Spotřebitelé, kteří se cítí poškozeni obchodníkem z některé členské země Evropské unie, se mohou snáze domoci svých práv prostřednictvím Evropského spotřebitelského centra.

Koupit si zahradní traktor přes internet není složité. Ani, když má obchod sídlo v Německu. Dalo by se očekávat, že po objednání stačí jen zaplatit a za pár dnů už zákazník může spokojeně orat zahradu. Jenže v případě nejmenovaného spotřebitele, který takový obchod uskutečnil, se vyskytl zádrhel. Loni v květnu poslal na účet německého obchodníka 2 289 eur. Uběhl srpen a on stále traktor nedostal. Když se obchodníka zeptal, kde dodávka vázne, přišla mu z Německa odpověď, že ještě traktor nezaplatil. Zákazník poslal do Německa potvrzení banky o provedení platby. Marně.

Do kdy je možné vrátit zboží zakoupené přes internet bez udání důvodu
Země Doba
Rakousko 7 pracovních dní
Belgie 7 pracovních dní
Kypr 14 dní
Česká republika 14 dní
Dánsko 14 dní
Estonsko 14 dní
Finsko 14 dní
Francie 7 pracovních dní
Německo 14 dní
Řecko 10 pracovních dní
Maďarsko 8 pracovních dní
Island 14 dní
Irsko 7 pracovních dní
Itálie 10 pracovních dní
Lotyšsko 14 dní
Litva 7 pracovních dní
Lucembursko 7 pracovních dní
Malta 15 pracovních dní
Nizozemsko 7 pracovních dní
Norsko 14 dní
Polsko 10 dní
Portugalsko 14 dní
Slovensko 7 pracovních dní
Španělsko 7 pracovních dni
Švédsko 14 dní
Velká Británie 7 pracovních dní
Zdroj: Forburger Europa
Proto se obrátil na Evropské spotřebitelské centrum při ministerstvu průmyslu a obchodu, které řeší stížnosti spotřebitelů na obchodníky z jiných členských států Evropské unie. České centrum se obrátilo se stížností na partnerské centrum v Německu. To kontaktovalo obchodníka. Společně zjistili, že český spotřebitel udělal drobnou chybu v příkazu k úhradě. Stačilo ji opravit a traktor byl během několika dní v Česku.

Podobných stížností řešilo české Evropské spotřebitelské centrum, které je součástí celoevropské sítě, v loňském roce 329. Scénář byl vždy stejný. Český spotřebitel se cítil poškozen obchodníkem v zahraničí, nebo cizince poškodila tuzemská firma. České centrum se v prvním případě vždy obrátilo na partnerské centrum v dané zemi, které většinou tamního obchodníka přimělo k dodržování příslušných zákonů. Podobně české centrum umravnilo 43 tuzemských obchodů. Celková úspěšnost řešení spotřebitelských sporů ve prospěch spotřebitele dosáhla loni více než padesáti procent.

"Největší výhodou tohoto systému je, že bourá jazykovou bariéru. Spousta Čechů neumí cizí jazyk natolik dobře, aby se domohli svých práv. Díky našemu centru mohou stížnost řešit v češtině," říká Karel Kronovetr, ředitel Evropského spotřebitelského centra. Spory se řeší dohodou a navíc zdarma. "Fungujeme jako zprostředkovatelé mezi obchodníkem a spotřebitelem. Je to výhodné pro obě strany, protože případný soud by byl příliš drahý," vysvětluje Kronovetr.

Počet případů podobných tomu, jaký zažil novopečený vlastník zahradního traktoru, roste. Stížností kvůli nakupování přes internet loni přibylo ve srovnání s rokem 2005 o 59,3 procenta. Nejvíce jich mířilo na německé obchodníky. Většinou se spotřebitelé potýkají s nedodáním zboží, nebo s tím, že objednaný výrobek přijde nekompletní. Podobné zkušenosti mají i spotřebitelská centra v ostatních státech EU.

Problémů při nakupování v zahraničí, a tedy i přes internet, je však více. Především se jedná o různě dlouhé lhůty na rozmyšlenou, v nichž může zákazník vrátit zboží bez udání důvodu a obchodník ho musí přijmout a poslat zpět peníze. V Česku je tato doba čtrnáct dní. V Rakousku či Belgii je to sedm pracovních dní. Pokud spotřebitel spoléhá na to, že v dané zemi platí stejná pravidla jako doma, může být při snaze vráti zboží nemile překvapen.

Brzdu většího rozvoje přeshraničního obchodu v EU představuje i komplikovaný systém reklamací. V celé Unii sice platí standardní dvouletá záruční lhůta, ale platí zásada, že reklamovat lze zboží jen v zemi, v níž bylo koupeno. Kdo si tedy koupí například fotoaparát v Portugalsku a ten se mu za čas porouchá, musí reklamaci uplatnit v Portugalsku. S tím jsou spojeny nemalé náklady. Nynější pravidla přitom jednoznačně neřeší, kdo tyto náklady hradí. Navíc v různých členských zemích mají obchodníci různou dobu na vyřízení reklamace. Obecně lze říct, že ve střední a východní Evropě jsou tyto lhůty přísnější než na Západě.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

Obchodní řetězec Billa dnes představil novou mobilní aplikaci, přes kterou si mohou zákazníci nakoupit na e-shopu.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

19. 4. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například plánují... celý článek

Jídlo před koncem spotřeby za polovic. Řetězce rozšiřují výhodné balíčky

19. 4. 2024 | Pavla Adamcová

Jídlo před koncem spotřeby za polovic. Řetězce rozšiřují výhodné balíčky

Zákazníci Penny Marketu si ode dneška mohou přímo na prodejnách řetězce zakoupit balíčky zboží s blížící se dobou spotřeby za poloviční cenu. Dosud to bylo možné jen přes mobilní aplikaci. celý článek

Partners Financial Services