Přepis odběrného místa elektřiny nebo plynu není nic neobvyklého. Zpravidla se s ním setkáváme při prodeji nebo pronájmu nemovitosti. Společně s tím, jak byt nebo dům mění svého majitele nebo nájemce, je třeba přepsat i elektroměr, případně i plynoměr. A nový majitel nebo nájemce si může vybrat jiného dodavatele, než jaký byl na odběrném místě původně sjednaný. Tento (ne zrovna jednoduchý) administrativní proces se řídí ustanoveními v obchodních podmínkách a každý z dodavatelů k němu přistupuje trochu jinak.
Jedna smlouva končí, druhá začíná
Přepis odběrného místa není z právního hlediska jediný úkon, ale úkony dva: Na jedné straně se ukončuje smlouva se stávajícím odběratelem, na druhé uzavírá smlouva nová s novým odběratelem. Dodavatel může, ale nemusí být týž.
Na skutečnost, že přepis energií není zrovna jednoduchou záležitostí, poukázal Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON. „U naší společnosti lze o změnu zákazníka žádat několika způsoby – telefonicky, e-mailem popřípadě i písemnou formou, a to v závislosti na tom, zda se jedná o zákazníka našeho, nebo cizího distribučního území. S ohledem na možnost zvolit si svého dodavatele je proces provedení změny zákazníka limitován podmínkami obchodníka a distributora,“ doplnil.
Například v případě telefonického vyřízení žádosti musí být podle Váchy oba zákazníci u hovoru přítomní, zatímco u e-mailového nebo písemného požadavku stačí zaslat vyplněný příslušný formulář. Jeho podoba se u jednotlivých dodavatelů energií liší. Pokud po něm budete pátrat, hledejte dokumenty s názvy: Žádost o změnu zákazníka, Žádost o ukončení smlouvy, Žádost o přepis odběrného místa a podobně.
Bez demontáže měřidla
Samozřejmě, ideální situací při přepisu odběrného místa je, když spolu všechny zainteresované strany spolupracují. Nejen dodavatelé, ale i nový a stávající majitel. Osoba, na kterou se odběrné místo přepisuje, se tak vyhne situaci, kdy je místo odhlášeno, není uveden nový majitel a po uplynutí určité doby přijedou technici, aby měřidlo demontovali.
„Pro jeho následnou instalaci je potřeba rezervovat příkon, udělat revizi, a to samozřejmě proces nejen prodražuje, ale i protahuje. Pokud se tedy starý i nový nájemce, respektive majitel dohodnou, původní majitel odběrného místa dodá žádost o ukončení smlouvy a nový majitel uzavře smlouvu o připojení s ČEZ Distribuce, vyplní žádost – smlouvu o sdružených službách dodávky a dokumenty pošle poštou, faxem, e-mailem nebo doručí osobně na kontaktní místa ČEZ,“ popsala Barbora Půlpánová přepis odběrného místa u největšího dodavatele elektrické energie. U ostatních to funguje obdobně.
Jinak řečeno, ukončení původní smlouvy v tomto případě probíhá bez demontáže měřidla. Dodavatelé mají ve svých formulářích zpravidla uvedeno více možností ukončení smlouvy. Zaškrtněte proto v případě přepisu odběrného místa vždycky kolonku „bez demontáže měřidla“. A to i za situace, že nový majitel bude současně měnit dodavatele.
Přepis naoko
Přepis odběrného místa se změnou dodavatele přímo vybízí k menší nebo větší kulišárně. Představme si situaci, kdy budete u některé energetické společnosti vázáni na dobu několika let (smlouva na dobu určitou). A vůbec se vám nebudou líbit ceny, přístup, obchodní podmínky. Prostě cokoli. Co s tím? Čekat. Nebo můžete zkusit sehrát menší divadlo – například připravit nájemní smlouvu v rámci rodiny. Byt nebo dům pronajmete třeba své dceři. Ta si na sebe „přirozeně“ bude muset přepsat i odběrné místo. Možná vám to vyjde. I když – dodavatelé jsou už velmi obezřetní.
„Svého času přepisy se změnou dodavatele sloužily jako nástroj, jak se vyvázat ze smluvního vztahu se svým dodavatelem a docházelo k převodu z manžela na manželku a podobným fiktivním přepisům. Proto v dnešní době všichni dodavatelé požadují doložení reálných dokladů o vztahu k nemovitosti, které jasně prokazují změnu majitele,“ uvedla Alžběta Šťastná, tisková mluvčí společnosti Bohemia Energy.
To potvrzují i další energetické společnosti, které působí na českém trhu. „Záměr zbavení se smluvního závazku prostřednictvím přepisu se v praxi občas objevuje. Tento postup není úplně dle pravidel a máme informaci, že někteří obchodníci se proti tomuto postupu brání. Dělají to buď zamezením přestupu, pokud nájemní či kupní smlouva je staršího data, nebo uvalením pokuty za nedodržení závazku i v případě přepisů,“ dodala Barbora Půlpánová.
Raději počkejte, až dodavatel změní ceny
Dříve bylo možné přepis odběrného místa realizovat třeba jen na základě čestného prohlášení, že se majitel nemovitosti změnil. Dnes většina dodavatelů požaduje konkrétní dokumenty. Patří k nim například kopie nájemní smlouvy, úmrtní list nebo výpis z katastru nemovitostí.
„Vyžadované podklady k přepisu odběrného místa by měly neoprávněnému jednání zabránit. Ukončení nevýhodné smlouvy tímto způsobem není korektní a naše společnost touto cestou zákazníky nezískává. Pokud chce zákazník ukončit smlouvu předčasně, může odejít při změně všeobecných obchodních podmínek nebo při změně ceny,“ doporučila další (zákonem stanovenou) možnost Michalea Johnová, ředitelka pro retail zákazníky společnosti Europe Easy Energy.
Sdílejte článek, než ho smažem