Nejlepší spořicí účty a termínované vklady. Úroky klesají, kdo dá víc?
12. 4. 2024 | Petr Kučera | 1 komentář
Banky dál snižují úročení na spoření. Kam se teď podívat, když si chcete vyšší úroky udržet co nejdéle?
Zdroj: Shutterstock
Komerční spolupráce
Všechna snížená hodnocení mají přímou či nepřímou souvislost se šířením covid-19 a s uzavíráním jednotlivých zemí. Ve světle aktuální situace se jako nejvíce rizikové jeví sektory dopravy, automotive, výroba elektroniky a maloobchod.
S kolapsem poptávky se od prvotního šoku v Číně začaly potýkat všechny sektory dopravy – ať už šlo o aerolinky, námořní, silniční či železniční dopravu. Globální uzavírání jednotlivých států způsobilo chaos a ukazatel tzv. RPK (Revenue Passenger Kilometers – osobokilometry) nejvýznamnějších leteckých dopravců konstantně klesal již od loňského prosince až na současných -30 procent. Aerolinky letos očekávají propad zisků nejméně o 100 miliard dolarů a tento propad nevykompenzují ani klesající ceny pohonných hmot. Další problémy způsobuje nízká likvidita společností – globální akciový index v dopravě se propadl již o 15 procent a očekává se jeho další pokles. Kolabující akciové trhy jsou důvodem pro důkladný monitoring především těch společností, které se již potýkají se zadlužením nebo s nízkou profitabilitou (nízkonákladové aerolinie a přepravní společnosti, které nepatří do žádné ze skupin vlastněných státem). Proto Euler Hermes snížil rating sektoru dopravy i v České republice, a to společně se Spojenými státy, Belgií, Finskem, Irskem, Lucemburskem, Norskem, Slovenskem, Rumunskem, Estonskem, Litvou či Švédskem.
V mezičase pandemie se prohlubují problémy rovněž v sektoru automobilové výroby. Globálně trh s automobily v roce 2020 poklesl o 10 procent (v porovnání s čtyřprocentním poklesem v roce 2019). Automobilový průmysl je úzce provázaný s Čínou, která je největším světovým automobilovým trhem a zároveň největším producentem. S více než 25 miliony nově vyrobených vozů ročně představuje zhruba 30 procent z celkového objemu v obou kategoriích. V důsledku opatření přijatých proti šíření pandemie analytici v prvním čtvrtletí očekávají další masivní snížení prodejů. Klesající čísla nejvážněji pociťují velkoobchodníci i maloobchodníci, odráží se v nich poslední dva roky, kdy klesaly počty registrací nových vozů. Další nejvíce zasaženou skupinou jsou domácí výrobci automobilů, a to zejména producenti elektromobilů. Snížení ratingového hodnocení v sektoru automotive se proto dotknulo i České republiky, společně např. se Slovenskem, Bulharskem či Polskem.
I sektor elektroniky bojuje s citelným poklesem poptávky v Evropě a očekávají se ještě nižší prodeje do lokálních průmyslů. Co se týká maloobchodu, prodloužení uzavírky obchodů a kolaps čínského turistického ruchu zasáhly především prodejce v Pacifické Asii. Prodloužené uzavření čínských montážních továren způsobilo zmrazení objednávek nových komponentů hlavně do zemí, které vyrábějí nejpokročilejší paměťová zařízení, počítačové a telekomunikační čipy do spotřebitelských elektronických zařízení. Nejvíce ohroženi jsou výrobci z Jižní Koreje, Tchaj-wanu, Japonska a Číny. Protože tyto země obstarávají především regionální zákazníky, další zainteresovaní hráči z Evropy a Spojených států zůstali zpočátku ušetřeni dopadu čínských opatření proti šíření pandemie. Od jejího propuknutí poklesl globální tržní kapitál tohoto odvětví o více než 10 procent. Snížení ratingu v tomto sektoru se opět týkalo i České republiky, ale také Dánska, Estonska či Vietnamu.
Sdílejte článek, než ho smažem