Průměrná cena benzinu Natural 95 klesla během posledního týdne o šest haléřů na 32,32 koruny za litr. Nafta od minulé středy zlevnila v průměru také o šest haléřů na 32,03 koruny. Vyplývá to ze statistik společnosti CCS.
„Tento trend se bude udržovat i v následujících týdnech. Aktuální cena ropy i kurz koruny vůči dolaru umožňují pumpařům snižovat ceny. Ti se však k tomuto kroku odhodlávají pomalu a jen na místech, kde je vysoká konkurence čerpacích stanic,“ říká Štěpán Křeček, ekonom společnosti BH Securities.
Nejdražší pohonné hmoty se prodávají na Vysočině, kde je průměr ovlivněn vysokými cenami pump na dálnici D1. Benzin na Vysočině vyjde v průměru na 32,91 koruny za litr, nafta na 32,65 koruny. Naopak nejlevněji tankují řidiči v Jihočeském kraji: litr benzinu v průměru za 31,86 koruny, nafty za 31,59 koruny.
Po nepokojích na Blízkém východě se vývoj ceny ropy Brent ustálil poblíž úrovně 63 dolarů za barel. Ještě na začátku roku 2020 vyšel barel zhruba na 68 dolarů.
„Současná cena je sice nad úrovní stejného období loňského roku, nicméně pouze o jeden dolar za barel. Podobné je to i s vývojem kurzu koruny vůči dolaru, který je jen lehce slabší než před rokem. Ceny pohonných hmot jsou však oproti loňsku výrazně vyšší,“ říká Křeček.
Před rokem vyšel litr benzinu na českých pumpách průměrně na 30,86 koruny a nafta na 31,31 koruny.
Vývoj průměrných cen za poslední rok.
„Ke snižování cen by mělo docházet především u benzínu, který je letos v průměru dražší než nafta. Před rokem byla situace obrácená. Tehdy byla v Evropě tužší zima, což vedlo ke zvýšené poptávce po topné naftě. Výsledkem byl růst ceny motorové nafty nad úroveň ceny benzínu. Letos je však zima mírnější a tento efekt zatím nenastal,“ říká Křeček.
Kromě napjaté situace v Libyi, která může ohrožovat dodávky ropy na světové trhy, se nově začal řešit problém s koronavirem z Číny. „Ten by potenciálně mohl způsobit pandemii a ohrozit cestovní ruch. To by mělo negativní dopad na poptávku po ropě,“ upozorňuje Křeček na důvody možného příštího růstu cen ropy.
A jedeme dál: To nejlepší z benzinu a nafty. Testovali jsme Mazdu s jedinečným motorem
Sdílejte článek, než ho smažem