Průvodce novým rodičovským příspěvkem

Od začátku roku si mohou rodiče malých dětí zvolit délku probírání a tím i výši rodičovského příspěvku. Problémů při této volbě se můžete vyvarovat díky našemu průvodci novými pravidly pro vyplácení této sociální dávky.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

10. 1. 2008 22:02, Ludmila Řezníčková

Je to přesně tak, jak píšete, snad jenom - pojištěna v době mateřské a rodičovské dovolené jste ze zákona, zaměstnavatel za vás fyzicky žádné peníze nikam neodvádí.
Ještě snad jedna maličkost - rodičovská dovolená je podle zákoníku práce stanovena nejdéle do 3 let. Ale vy jako rodič máte právo si o ni požádat v jakémkoliv rozsahu chcete a případně ji pak prodlužovat (i opakovaně) až do těch 3 let dítěte.
Takže pokud plánujete čerpat rodičovský příspěvek do 2 let dítěte, doporučuji vám požádat nejprve v zaměstnání o rodičovskou dovolenou také jenom do 2 let dítěte. Dopředu totiž nevíte, co bude, a tak budete v té době si moci aktuálně zvolit, zda zůstanete dále na rodičovské dovolené a požádáte zaměstnavatele o její prodloužení (takové žádosti je povinen vyhovět), nebo třeba ode dne "návratu do zaměstnání" si necháte vystavit nemocenskou z důvodu rizikového těhotenství a budete mít jako příjem nemocenské dávky, ze kterých potom přejdete na peněžitou pomoc v mateřství...
Ale to je jenom takový nápad, rozhodnutí je každopádně na vás.
Držím palce, ať vše dopadne jak si přejete.

Zobrazit celé vlákno

+40
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

23. 4. 2008 17:37, Vlasatá

Dobrý den, chtěla jsem se zepat jak to je s čerpáním rodičovského příspěvku když jsem 22.4.08. nastoupila do práce a dítě začalo ten den chodit na celý den do školky do té doby byla pouze na čtyři hodiny. na uřadě mi řekli že už nemám nárok na RP za ten měsíc tj.duben je to vubec možné??? děkuji.

-20
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 142 komentářů)

25. 1. 2009 12:58 | reznickova

Pokud má váš zaměstnavatel v kolektivní smlouvě zakotvenu delší rodičovskou dovolenou, normálně vám nadále trvá pracovní poměr. Od konce rodičovské dovolené tak můžete klidně nastoupit na nemocenskou z důvodu rizikového těhotenství, také budete mít nárok na peněžitou pomoc v mateřství, protože jste nadále účastna nemocenského pojištění.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

21. 1. 2009 14:52 | Soňa Vojtovičová

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat. Mám dítě - 12 týdnů. Uvažuju o délce pobírání rodičovského příspěvku. Jestliže bych zvolila variantu 2 roky (chtěla bych druhé dítě do 2 let věku prvního). Mohla bych zůstat 3. rok bez rodičovského příspěvku s dítětem doma (pokud bych neotěhotněla nebo se změnila situace). Má zaměstnavatel za takové situace povinnost držet mi místo 3 roky? Jestliže bych se podařilo mít druhé miminko do dvou let prvního dítěte, měla bych nárok na PPM (mám prac. sml. na dobu neurčitou, hrubá mzda cca 18 000)? Děkuji za odpověď.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 1. 2009 15:51 | Monika Pavelcová

Dobrý den, můj zaměstnavatel má v kolektivní smlouvě uvedeno, že při rodičovské dovolené nedrží místo obvyklé tři, ale čtyři roky. Jsem na RD s dítětem, jemuž budou v dubnu 4 roky. Pokud bych v té době byla těhotná a musela nastoupit na rizikové těhotenství, bude mi vyplácena nemocenská a mateřská? (Tj. šla bych z rodičovské dovolené na pracovní neschopnost) Budu mít na ní nárok nebo budu čerpat pouze po event. narození dítěte rodičovský příspěvek? A pokud na nemocenskou nárok mít nebudu, kolik dní či týdnů či měsíců je třeba odpracovat po skončení mé současné 4leté rodič. dovolené, aby tento nárok vznikl? Děkuji předem za odpověď.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 11. 2008 23:08 | reznickova

No ano, oznamovací povinnost máte samozřejmě vy jako poživatel rodičovského příspěvku, ony ani úřady nejsou vševědoucí :-)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 11. 2008 23:06 | reznickova

Samozřejmě, rodičovský příspěvek i rodičovskou dovolenou u zaměstnavatele může čerpat kterýkoliv z rodičů. Na rodičovské dovolené mohou dokonce být i oba současně, ale rodičovský příspěvek dostanou pouze jeden. Délku pobírání rodičovského příspěvku si zvolí pouze jednou a tato volba pak platí pro oba rodiče.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 11. 2008 21:16 | Soňa Bílková

otázka: Co když se narodí další dítě? odpověď dle článku: ... ukončí se vyplácení rodič. příspěvku na starší dítě v rodině. Hmmm, ale kdo ho ukončí. Já měla za to, že to udělají na úřadě podle papírů co po člověku furt chtěj, ale omyl. Protože se mi překrývá mateřská na druhé dítě a rodičák na první (měsíc březen a osm dní v únoru), tak jim musím vrátit 10 208,-kč + ještě pokutu za přestupek, že jsem jim PPM podle zákona neoznámila. S pozdravem S.B.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

20. 11. 2008 13:55 | Monika Kozová

Dobrý den, jsem ve 23. týdnu těhotenství a už nyní uvažuji o délce mateřské dovolené. Chci se zeptat jestli existuje možnost, že bych využila 3 letou variantu čerpání rod. dovolené, kdy já bych byla s dítětem na rodičovské dovolené 2 roky a 1 rok manžel. Prosím jestli byste mi mohli poradit, a jak mám v takovém případě dále postupovat. děkuji. Monika Kozová
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 11. 2008 23:56 | reznickova

Nemusíte se obávat, vámi navržený postup je dnes již běžný, dokonce nemusíte čekat celý ten měsíc, stačí jen pár dnů a zase rodičovský příspěvek převede zpět na manželku. Je to naprosto legální . Podle vámi uváděného příjmu byste mohli mít nárok i na 2letou variantu čerpání rodičovského příspěvku.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 11. 2008 20:17 | David

Dobrý den. Máme dítě, na něhož bude manželka do konce dubna 2009 pobírat rodičovskou. Začátkem května čekáme 2. dítě, ale vzhledem k tomu, že manželka před tím nepracovala, tak by asi musela zvolit 4-letou variantu. Je možné udělat následující ? Manželka by začala pobírat mateřskou a po porodu bych já požádal o rodičovskou, ale při tom bych stále pracoval a manželka by se starala o dítě. Po 1 měsící bych rodičovskou převedl na ni. Šlo by zvolit 2-letou variantu, když mám příjem cirka 18000 hrubého ? A rodičovskou vyplácí stát nebo zaměstnavatel ? Předem děkuji za odpovědi.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

8. 11. 2008 15:00 | Monika Pavelcová

Ano, na tuto mateřskou jsem odcházela ze zaměstnání, kde máme v kolektivní smlouvě, že zaměstnavatel drží místo 4roky trvání mateřské (normálně jsou,myslím, pouze 3).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2008 23:09 | reznickova

Na peněžitou pomoc v mateřství můžete nastoupit nejdříve 8 týdnů před termínem porodu uvedeným v těhotenském průkazu. Ale v dotazu neuvádíte, zda máte trvající zaměstnání, protože pokud byste jej neměla, neměla byste na PPM nárok. Prosím doplňte svůj dotaz.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

31. 10. 2008 12:40 | Monika Pavelcová

Dobrý den, pobírám rodičovský příspěvek na dítě, kterému bude koncem dubna 4roky. V půli června by se mi mělo narodit další miminko. Mezi narozeninami staršího sourozence a porodem mladšího bude doba 9 týdnů. Na další mateřskou mohu nastoupit nejdříve 8 týdnů před porodem. Jak mám tuto situaci řešit? Budu pobírat na mladší dítě mateřskou dle mého výběru (tj. 2,3 nebo 4letou variantu?) Nebylo by nejjednodušším řešením požádat dr. o vypsání žádosti o mateřskou o týden dříve?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 10. 2008 1:31 | reznickova

Protože pracujete, máte nárok jak na PPM tak i na nemocenskou - bude se přitom vycházet z hrubého příjmu za posledních 12 měsíců, ve vašem případě z celého odpracovaného období. Protože máte PPM, můžete si volit mezi 3 a 4letou variantou čerpání rodičovského příspěveku, v případě, že bude výše PPM činit min. 380 Kč/den, můžete zvažovat i 2letou variantu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 10. 2008 1:26 | reznickova

Předpokládám, že zde máte z cizinecké policie povolen pobyt - v tom případě budete mít nárok na peněžitou pomoc v mateřství, po jejím skončení na rodičovský příspěvek. Budete si moci zvolit mezi 3letou a 4letou variantou čerpání rodičovského příspěvku. Pokud bude vašem PPM činit alespoň 380 Kč/den, budete moci volit i mezi 2letou variantou..
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 10. 2008 9:11 | Markéta

Dobrý den, 29.6.08 mi skončila rodičovská dovolená, hned jsem nastoupila do práce. Ted' čekám další dítě (duben 09), z čeho se mi bude počítat případná nemocenská a potom mateřská? Můžu si zvolit délku trvání rodičovské dovolené? Moc děkuji za odpověd'.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

7. 10. 2008 10:47 | borsova

Dobrý deň,
som Slovenska s manželom Slovákom pracujeme v Českej republike už 2 roky. K 26.11.2008 nastúpim na materskú dovolenku, ale k 30.11.2008 mi skončí pracovný pomer na dobu určitú. Mám nárok na rodičovský príspevok keď budem vlastne nezamestnaná? Môžem si aj ja zvoliť dlžku jeho trvania? ďakujem veľmi pekne za odpoveď.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 9. 2008 13:21 | Zita Kotková

Mnohokrát děkuji za odpověď . Hezký den!
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2008 21:46 | reznickova

Pokud vám trvá pracovní poměr, budete mít i u miminka nárok na peněžitou pomoc v mateřství. Pokud ovšem její výše nepřesáhne 380 Kč za den, budete si moci u rodičovského příspěvku vybrat pouze mezi 3letou a 4letou variantou jeho čerpání. Jestliže byste chtěla čerpat 2letou variantu, musel by si o ni požádat otec (za předpokladu, že pracuje), zvolit délku jeho čerpání a pak jej převést na vás, protože jím provedená volba by platila i pro vás.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2008 21:44 | reznickova

Ano, je to takto proveditelné - u rodičovského příspěvku totiž můžete normálně pracovat a pro výpočet PPM platí, že se vychází z příjmu před první mateřskou, pokud je to pro vás výhodnější.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2008 21:42 | reznickova

Pokud vám trvá pracovní poměr, budete mít i u miminka nárok na peněžitou pomoc v mateřství. Pokud ovšem její výše nepřesáhne 380 Kč za den, budete si moci u rodičovského příspěvku vybrat pouze mezi 3letou a 4letou variantou jeho čerpání. Jestliže byste chtěla čerpat 2letou variantu, musel by si o ni požádat otec (za předpokladu, že pracuje), zvolit délku jeho čerpání a pak jej převést na vás, protože jím provedená volba by platila i pro vás.
-3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Výpočet životního minima 2024

Počet členů rodiny

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Daniel Volopich

podnikatel

Miloš Zeman

prezident

Daniel Volopich
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Miloš Zeman
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services