Mámo, táto, nesahej mi na stavebko!

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 18. 2. 2014 | 80 komentářů
Rodiče se k penězům, které posílali na stavební spoření svého dítěte, nedostanou tak snadno jako dřív. Nový občanský zákoník upravuje podmínky toho, jak můžou zákonní zástupci nezletilého nakládat s jeho majetkem.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 5. 2014 14:07, antijezevec

Co to tady plácáte, pokud nesu za dítě odpovědnost se vším všudy, tak i za jeho finance. Když nadělá dluhy, škodu, tak je exekutor bude vymáhat na mě, "bez rozhonutí opatrovnického soudu". Já tady spíš cítím snahu "bankovní mafie" si zajistit, aby co největší objem peněz zůstal ležet na jejich /rozuměj správněji vašich/ účtech co nejdelší dobu s minimálním zhodnocením. Možná by bylo dobré, kdyby bankéři uvedli kolik dětí se o své peníze soudilo a jak soudy dopadly, když jsou tak velký strašák nejen pro stavební spořitelny, že musí slušné lidi posílat k soudu- vůbec ve státě, kdy se v bankovním sektoru beztrestně rozkradly miliardy, dle nějakého článku z roku 2005- 370 000 000 000,- Kč a slušný lidi budou stát u soudů jak nějací bezprizorní blbečci. Osobně ve svém okolí vnímám čím dál větší nasranost s tímto systémem.

Zobrazit celé vlákno

+400
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 2. 2014 14:11, jezevec

aha. no přesně kvůli takovým jedincům s hypertrofovaným sebevědomím je asi nutné děti chránit.
ostatně, spory o využití peněz dětí se vedou právě tam, kde se rodič (a dlužno dodat, že obvykle nesprávně) domnívá, že nejlepší pro dítě je, když jeho tatínek je spokojený :-).

Zobrazit celé vlákno

-174
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 80 komentářů)

20. 11. 2014 12:15 | Míra

Tak jsme úspěšně prošli martyriem soudu, je škoda že to zatěžuje tolik lidí...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 11. 2014 22:15 | Lukáš

Zkus si přečíst tento článek v http://www.gpf.cz/pri-sjednavani-stavebniho-sporeni-myslete-na-deti možná trochu poradí. Synovi jsme sjednali spoření už před pár léty a to samé plánujeme i pro naše mimčo
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2014 20:32 | Karel

Tento přístup mi přijde silně na palici. Takhle se dostaneme pouze do situace, kdy se budeme soudit za každou kravinu jako v USA. Nešlo by celý problém obejít tak, že uzavřu se svým dítětem smlouvu o půjčce a vklady na jeho stavebko by mi pak jen vrátil. Důvod k vybrání peněz by byl: splacení dluhu, který nezletilý má.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2014 20:27 | Karel

Může mi někdo vysvětlit, kde to dítě peníze vezme? Pokud je zdědí nebo vydělá tak je to přece něco jiného než když mu je já ze své výplaty dám jako kapesné nebo na stavebko.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

8. 11. 2014 23:26 | Petr

§ 898
(2) Souhlasu soudu je třeba zejména k právnímu jednání, kterým dítě
d) uzavírá smlouvu zavazující k opětovnému dlouhodobému plnění, smlouvu úvěrovou nebo obdobnou, nebo smlouvu týkající se bydlení, zejména nájmu.
Zajímavé, tak bych si mohl zákon vysvětlit klidně tak, že pokud chci aby dítě bylo zapsáno v nájemní smlouvě, potřebuji souhlas opatrovnického soudu ... :D Pokud by teda to dítě nechtělo uzavřít nájemní smlouvu samo, nebo si rovnou vzít třeba úvěr nebo hypotéku, nebo něco na lízing.. :D
Nehledě na to, když by mi soud nedal možnost nakládat s prostředky dítěte když mu třeba v 6 letech skončí stavebko a peníze budou muset nečinně ležet na účtě tak mě nakonec ještě odsoudí za porušení toho samého zákona a uloží mi náhradu škody...
§ 896 (1) Rodiče mají povinnost a právo pečovat o jmění dítěte, především je jako řádní hospodáři spravovat. S peněžními prostředky, o kterých lze předpokládat, že nebudou zapotřebí k úhradě výdajů souvisících s majetkem dítěte, musí bezpečně nakládat.
(3) Poruší-li rodiče povinnost pečovat o jmění dítěte jako řádní hospodáři, nahradí dítěti škodu z toho vzniklou společně a nerozdílně.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 11. 2014 22:41 | Jana Klugová

Dobrý den,jsme ve stejné situaci,jako vy.Šli jsme vypovědět smlouvu stav.spoření,která byla uzavřená na naši jedenáctiletou dceru.Slečna nás odkázala na opatrovnický soud a tvářila se u toho jako by to byla jenom formalita.Žádost k soudu jsme napsali a asi po měsíci jsme dostali od soudu dopis,kde po nás soudkyně chtěla,abychom ji podrobně napsali,jak peníze využijeme pro naši dceru.Když jsme před šesti lety uzavírali toto stav.spoř. u České spořitelny,tak jsme si mysleli,že peníze použijeme pro celou naši rodinu,takže to byla taková naše finanční pojistka,ale abych se vrátila k paní soudkyni.Začali jsme sbírat informace přes internet, a když jsme zjistili čím bychom museli projít,že by dcera musela k soudu,že by se nám sociálka šťourala v soukromí,tak jsme to vzdali a napsali k soudu,že žádost rušíme a že peníze necháme dceři do 18let na knížce,ale jaké překvapení,přišel další dopis a 10.11.musíme k soudu.Nikdo si nedovede představit tu bezmoc.Když opominu,že nemáme právo na peníze,které šest let splácíme,tak nedokážu pochopit proč z nás dělají krkavčí rodiče.My naše děti milujeme a snažíme se,aby měly první poslední,prostě tento stát je na baterky.Na dítě nepřispěje ani korunu a nás bude osočovat,že chceme naše děti okrást,nevím do čeho všeho nám budou ještě mluvit.
+13
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 10. 2014 14:24 | Marian

Zrovna vypovídáme s manželkou smlouvu u ČMSS, pobočka Karviná. Že budeme muset žádat opatrovnický soud o vynesení rozsudku ve prospěch naší nezletilé dcery, jsme věděli. Pracovnice ČMSS nám tvrdila, že celá procedura "je pohoda" a nenápadně nám podstrkovala novou smlouvu. NENÍ TO POHODA! Netušili jsme, že do celé procedury bude zapojen sociální úřad města Třinec a že bude s námi vedeno sociální šetření za účelem zjištění,jak s naspořenými prostředky naložíme. V osobním rozhovoru mi pracovnice soc.úřadu vysvětlovala, že toto šetření MUSÍ provést z nařízení soudu (Frýdek-Místek) za účelem podání písemné zprávy, že od začátku roku nedělají nic jiného a že je to odtrhává od plnění důležitějších povinností. Soud zase údajně musí vyžadovat toto šetření v souladu se zákonem. Věc výkladu?, netušíme. Každopádně vše poukazuje na to, že vinu za současný chaos jednoznačně nesou naši "profesionální" zákonodárci. BRAVO pánové !!! Rady na závěr, pokud nechcete být ponižování státní mocí: 1. neuzavírat smlouvu o stav.spoření na nezletilého (alespoň do té doby, pokud platit onen zmatečný zákon, resp.občasný zákoník) 2.pokud budete muset stávající smlouvu vypovědět, nedat se nachytat mazaným pracovníkům stavebních spořitelen na uzavření nové. Podporujte finančně své děti jinak !!!
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 10. 2014 10:45 | Zdeněk

Domnívám se, že na výkladu nového Občanského zákoníku mají lví podíl právníci Stavebních spořitelen, kteří se snaží o nekalou soutěž tj.- znehybnění finančních prostředků na dětských stavebních spořeních, tak aby banky mohli s penězi počítat v delším časovém horizontu a tak více vydělat! Domnívám se, že povinností každého rodiče je starat se o peníze dětí ekonomicky, což znamená že může používat všechny finanční produkty na trhu pro zajištění výnosu. Nová opatření však brání volnému trhu. Nikdo neví jak se budou vyvýjet finanční trhy a jak budou spořitelny hospodařit a o měnové reformě nemluvě... Úrok ze stavebního spoření se tak může po letech jevit jako bezcenný. Považuji nová pravidla za nedemokratická a navrhuji se tomuto postavit formou petice.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

3. 10. 2014 17:14 | PiZet

Akorát mi přišel dopis od Wüstenrot, že zavádí měsíční poplatek 50Kč za vedení účtu stavebního spoření. Jelikož je dceři 9, tak budu dalších devět let platit 600Kč ročně za vedení účtu, který mohu vypovědět pouze se souhlasem opatrovnického soudu. To mi přijde jako slušné vydírání.
+12
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 10. 2014 12:02 | Ferdinand

žaloba na stát je asi jediné řešení - já vypovídám dvě smlouvy najednou a dovedete si představit, co to obnáší. Největší strach mám opravdu z toho, že mě na stání rovnou zavřou (za fyzické násilí) a děti nic nedostanou. Připadám si okradený, podvedený a bezmocný. Opravdu přemýšlím, jak jinak, než soudem takovouhle facku někomu vrátit...
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 10. 2014 12:02 | Ferdinand

žaloba na stát je asi jediné řešení - já vypovídám dvě smlouvy najednou a dovedete si představit, co to obnáší. Největší strach mám opravdu z toho, že mě na stání rovnou zavřou (za fyzické násilí) a děti nic nedostanou. Připadám si okradený, podvedený a bezmocný. Opravdu přemýšlím, jak jinak, než soudem takovouhle facku někomu vrátit...
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

22. 9. 2014 8:09 | Jaroslav

na stavební spoření které jsem založil na Naše děti tedy přestanu spořit a budu doufat že inflace neznehodnotí již naspořené peníze, pokud ano stát okradl Moje děti ( a je na zváženou jestli nepodat žalobu na stát)
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

21. 9. 2014 19:52 | ANAJVEVI

JE TO VELMI HLOUPÝ ZÁKON A V NEPROSPĚCH OBYČEJNÝCH LIDÍ,KTEŘÍ POCTIVĚ SPOŘÍ . . .MÁM TŘI SYNY VŠICHNI MĚLI STAVEBKO PRVOROZENÝ SI ZA NĚJ POŘÍDIL REKONSTRUKCI BYTU S MANŽELKOU,KDYŽ JSME HO DALI DRUHOROZENÉMU SE STEJNÝMI RADAMI DRUHÝ DEN SI KOUPIL AUTO A JEŠTĚ SE NECHAL NAPÁLIT OD PRODEJCE VE SVÉM MLÁDÍ A NAŠE ÚSPORY BYLI PRYČ . .TŘETÍMU SYNOVI JSEM ŘEKLA,AŽ DOBĚHNE SMLOUVA PENÍZE MU ULOŽÍME A DÁME MU JE AŽ DOSTUDUJE NA BYDLENÍ,NO A NYNÍ UŽ NEUDĚLÁME NIC.DOST NÁS ZÁKON PŘEKVAPIL JSME JAKO V KOCOURKOVĚ,RÁDI SI O SVÝCH PENĚZÍCH ROZHODUJEME SAMI . . . .
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

19. 9. 2014 19:22 | Andrea

....a az dětem stavebko dojede,tak co???nevite??musi se peníze uloziti dal???no to asi k tomu moři nepojedem..
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

19. 9. 2014 19:16 | Andrea

Při podpisu smlouvy mi nikdo nic neřekl ........
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

18. 9. 2014 18:51 | Hana

No zrovna takhle jsme dopadli i my, hrůza co se v tomto státě děje, u soudu se mně ptali, zda-li chci okrást své dítě, ha ha, to mu asi nebudu spořit od narození a půlku pěněz tam nenechám, navíc když já jsem sepisovala smlouvu , na takovéto praktiky mě nikdo neupozornil, prostě jako když budete mít smlouvu na pětiletý leasing a uprostřed nějaký chytrák rozhodne, ne ne musíš platit šest let. Takže pane soudce, spíše okrádá stát tyto děti - spočítejte si Váš plat za soudní stání, dvakrát oba rodiče musí dojet třeba jako já 50 km, do toho plat ostrahy, zapisovatelky, rodiče si musí zajistit volno z práce, hlídání oněch dětí, poplatky za poštovní známky, navíc také přijede paní, která dítě zastupuje, byť o rodině vůbec nic neví - takže nakolik tu ztrátu vyčíslíme?? Navíc když ono dítě v osmnácti třeba naspořenou částku použije na různé blbosti, takže rodiče aby plakali. Co z tohoto vyplývá, už nikdy nebudu spořit pro děti, protože nehodlám živit ještě z mých peněz tento absurdistán. Je mi opravdu hanba, kam až ten náš stát spěje.. Jen okrádá nevinné lidi, kteří v dobré víře snaží uspořit alespoň do začátku pro děti.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

17. 9. 2014 17:46 | Romča

Tak taky to máme " za sebou". ale jsem nasraná jako hrom... Soud proběhl v Olomouci a my musíme do 6 měsíců prokázat, jak jsme peníze použili...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 9. 2014 21:58 | Phil

Tak to máme za sebou :) První problém byl, že u Lišky nejprve mladá slečna za přepážkou netušila která bije a zvesela nás poslala k opatrovnickému soudu, to bylo vše :). Po dotazu, co jako tam máme dělat a kde to je, se k nám připojila její zkušenější kolegyně, která vyštrachala formulář žádosti, který Liška pro své klienty připravila. Tato zkušenější kolegyně nám sdělila co to opatrovnický soud je a kam máme v Brně jít. Soudkyně přidělila opatrovníka ze sociálky, který si nás pozval. Žena tam šla se dcerou, tuším, že to bylo někde na Francouzské v Brně, něco jako Bronx. Dcera takové prostředí nezná a dost pevně se držela maminky za ruku, která také nebyla moc nadšená z daného prstředí, kam jsme byli úředně vyzváni se dostavit. Sociální pracovnice byla mladá magistra a chovala se normálně a také její posudek byl rozumný, nicméně žena musela podepsat souhlas, že sociální pracovnice k nám může kdykoliv přijít na kontrolu. Těším se až tam přijdou cca za 5 let a my tam budeme mít neuklizeno a děti nám odeberou, fakt super :) Poté jsme byli soudem vyzváni ať se dostavíme k jednání. Soudkyně byla dosti protokolární a trochu feministicky orientovaná, nicméně rozhodla ve prospěch žádosti, kde jsme zdůvodnili použití prostředků ve prospěch dítěte. Nepište jako důvod hypotéku, auto apod. Ze zvrhlé logiky soudu se jedná o majetek dítěte, které Vám přece nebude platit Váš byt apod. Obdržený rozsudek jsme zaslali Lišce, která jej neakceptovala, protože tam nebylo rozítko soudu o nabytí právní moci. To, že jsme se vzdali práva odvolání na místě, to že soud rozhodl v soudadu s vyjádřením opatrovníka, to že to bylo v rozsudku a navíc to Liška dostala cca měsíc po vynesení rozssudku, tak nás stejně Liška buzerovala. Takže znovu na soud na informace a pro razítko. Abych to shrnul, celkově nás to vyšlo na 5 dní dovolené, tato úřední buzerace. Žena při uzavření smlouvy ušetřila cca 1.000,-Kč, kdejaká sociální bukvice my poleze do bytu. Příště se můžu na tokovéto výhodné smlouvy od našeho skvělého státu vy.... Stavební spořitelny mají kvůli tomu potíže, soudy mají další nesmylsy navíc a rodiče jsou také pěkně v hajzlu s čerpáním volna. Dobře to tady hoši řídí. Jediné pozitivum bylo, že jsme nic neplatili, kromě čerpání dovolených :( a celé to trvalo asi do třech měsíců od podání žádosti k soudu. Snad se to zlepší :)
+20
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

31. 8. 2014 10:53 | beruška

Je to jen dobře, že rodiče, kteří spoří stavebko pro dítě, na něj nebudou moci sáhnout. Mému synovi jeho otec, rozfofroval stavební spoření, na které spořila celá rodina, včetně babičky. Peníze mu vyplatili, ani k tomu nebyl potřeba můj podpis jakožto druhého rodiče. Rozfofroval to za svoji novou ženskou.
-8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

6. 8. 2014 19:35

Rodina potrebuje nove auto ( ze by bylo jen tatinka?) uplynula doba na kterou bylo sjednano stavebni sporeni. Auto stoji 250tis., mame k dispozici 150 a 100na stavebku ditete. Hm pouzit to nemuzem, tak si onech 100 tis. pujcime. Zaplatime na splatkach za 3 roky o 50tis vic. Kdo na tom bude tratit. Typuji, ze i dite, jehoz je sporeni, ja mu na nej uz nic posilat nemuzu a na nakladne krouzky ci dovolenou at asi na ty 3 roky zapomene... predpokladam, ze rozumni rodice premysli, jak nalozit s prijmem rodiny. Stavebko je produkt naprosto nepruzny a v soucasne legislative kdyz je vedeno na ditea vic investici dlouhodobou, ktera se vyplati snad jen tem, kteri maji opravdu penez nadbytek. No a i ti snad spis zvoli jinou formu investice....
+16
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Kolik musíte spořit na?

let
%

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

David Ondráčka

ředitel Transparency International

Roman Sviták

podnikatel, nakladatelství Grada

David Ondráčka
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů
×
Roman Sviták
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services