Očima expertů: Češi neumějí šetřit! Čím to je?

Co může za to, že si české domácnosti nedokážou vytvořit dostatečné finanční rezervy? Rozhazovačnost? Neschopnost správně investovat? Nízké příjmy? Zeptali jsme se, jaký na tuto problematiku mají názor ekonomové Petr Mach a Pavel Kohout, podnikatel Tomio Okamura a další odborníci.

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 7. 2011 7:41, FMach

Na to je jednoduchá odpověď, porovnáteli si příjmy v evropě tak zjistíte , že jsme na tom mizerně, jenom nákup televize znamená šetřit téměř rok, nákup nábytku několik let a nákup auta desítku let, nákup bydlení celý život a to ještě češi jezdí na dovolenou a vydávají mnohem více peněz na vzdělání a pak jim doopravdy zbyde jen na to pivo, jelikož už na víc nemají a šetřit si na důchod a dobrou úrazovku a pojištění bydlení, je toto nad jejich síly. Pro porovnání, němci mají průměrný plat po přepočtu 86 000 Kč, rakušané 80 000 Kč a češi 24 000 Kč a porovnámeli co vše má česká domácnost a německá či rakouská, zjistíte že česká umí velmi dobře šetřit i s té mizerie.
Náš stát se nepostará ani o to, aby jsme měli aspoň stejné ceny v obchodech, když ne nižší a ani o to aby stejné výrobky měli stejnou kvalitu a tak s toho vyplývá, že za situaci v naší zemi jsou hlavně odpovědni naši politici, jelikož z nás udělali druhořadé a v některých případech třetiřadý póvl v Evropě,udělali z nás novodobé otroky a změnili nám myšlení, které je takové, že poctivou prací jste jen chudák a zlodějnou či korupcí jste vážený boháč .

+24
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

16. 7. 2011 11:48, Lubik

Abyste Okanuru nepřechválili:„Reálný čistý plat drtivé většiny občanů naší republiky je přece pod oficiálním průměrem.“ Nejdříve, jak velká většina je drtivá? Není těžké si to zjistit a to číslo se nijak podstatně neliší od ostatních zemí. A dokážete si představit, že poměr lidí s podprůměrným platem může být srovnatelný v Německu a Rumunsku? Tedy s výrokem pana Okanuty se jednak dá polemizovat a jednak je nicneříkající. Takže zvýší-li se množství lidí s velmi nízkými příjmy, sníží se průměr a tím i stoupne počet nadprůměrných. Anebo zlikviduji-li bohaté, tak bude mít daleko více nadprůměrné příjmy. A zrovna takový je výrok:“vše je ve výdajích“. Ano, snížím-li výdaje, tak při stejných příjmech více ušetřím, je to ale cílem? A úspory jsou přece odložená spotřeba.

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 41 komentářů)

15. 7. 2011 21:45 | eďa

Máte pravdu. čím větší zloděj a korupčník, tím vyšší politická moc a nulová odpovědnost. Ale to je daň za samet 1989. Co 21 let volíme, to máme.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2011 21:05 | maori

To všechno jsou kecy. Žijeme ve státě, kterrý je nastaven tak, aby občanovi nic nezbylo. Pokud chce šetřit, musí mít z čeho. Ale k vůli tomu si nebude snižovat životní úroveň. Lidé jako finanční poradci, experti co nic nevyprodukuj, překupníci, chytráci a rozkrádači všech možných fondů - to je pravá přícina, proč těm vrstvám, co tvoří hodnoty, nezůstane nic na šetření. ČR - jeden z nejdražších států na zeměkouli k žití. A tomu neadekvátní nejen platy, ale i podmínky pro podnikání. Zde jsou nastaveny podmínky jen pro zlodějny všech možných typů. Kdo nechce být zlodějem, ten je za hňupa a také nemá z čeho ušetřit.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 19:07 | Mil

Citace - nel / 15.07.2011 07:53

Začíná mne znepokojovat vzrůstající populatita pana Okamury. Souhlasím s jeho názory téměř všude, ale všiml jste si NĚKDO, že NIKDY nenabízí VÝCHODISKA a řešení? Pak to zavání předvolebním populismem. Jak jiné je vyjádření pana Michla - nebudu se tu vykecávat - JDU MYSLET co s tím. Mohli byste tedy při čtení podobných témat vždy přemýšlet o tom, zda někdo má řešení a připravené kroky, jak toho dosáhnout? Jinak je to plácání do vody nebo ne???
A mě zase znepokojuje,že někoho znepokojuje to,že pan Okamura dokáže věcně a pravdivě popsat daný problém což je první krok k úspěšnému řešení.Narozdíl od plácání nesmyslů rádobypravicových ekonomů.A předvolební populismus? Tak na ten už tady máme mistra nad mistry a to je přece ODS a spol.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2011 16:52 | Karel

Mediální a reklamní masáž nese holt svoje ovoce. Když nemáte to či ono, dívá se na vás okolí pomalu jak na socku. Lidé (a obzvlášť ženy) se rády předvádějí třeba před kolegy(němi) a přáteli. No a jelikož málokdo vydělává nadprůměrný plat, utratí vše a nic neušetří.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 16:07 | Martin

Souhlasím s panem Okamurou.Dobře,výstižně a naprosto srozumitelně se vyjádří k dané problematice. Takové lidi do politiky potřebujem. A víte proč? Protože má mysl,duši a hodnoty japonce. A néé malého,tupečka čecha ....
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 15:59 | ivostanislav

Máte pravdu, málo kdo hledá řešení situace či stavu kterou komentuje, kritizuje. Vzrůstající popularita p.Okumary je spíše v tom, že se dokáže srozumitelně a věcně vyjádřit. A to samo o sobě dost znamená. To že dva mluví stejným jazykem nijak nezaručuje že si rozumí. A p.Okumarovi je dobře rozumět. Pokud je to od něj předvolební gulášek, budiž, ale nebude-li mýti svůj tým, slupnou ho jak malinu.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2011 15:14 | F.

Nemám pocit, že jednotlivci neumí šetřit, mám spíše pocit, že je u nás devalvován selský rozum, a to zejména ve vedení společnosti jako celku. Upřímně vzato, někdo kecá, zatímco krade - a u nás se krade hodně.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 15:02 | Nox

Nazor pana Kohouta me velice udivuje. Kdyz slysim to o tech nakupnich kosicich, vzdy si vybavim cloveka, ktery snad nikdy nevidel tydenni nakup pro 3-4 clennou rodinu. Sam se obcas pri cekani pred pokladnou do tech kosiku divam. Ovoce, zelenina, nejaka mouka/cukr v akci. Pravda najdou se i lide, kteri tam maji 3 basy piv, ale tech neni vetsina.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 13:01 | redakce

Lukáši, děkujeme za podnět. Zamyslíme se nad tím - možná se něco podobného v budoucnu v této rubrice objeví. Pěkný den
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2011 13:01 | Michal Pokorný

Oslovily mne návrhy pánů Traxlera a Tůmy - jeden primárně kritizuje "ekonomicky nevhodné" chování občanů, druhý systémovou neschopnost státu, resp. MF fungovat hospodárně. Pokud by se tyto dvě problémové oblasti spojily a alespoň částečně řešily, mohlo by být lépe. Ale nedělejme si iluze, že ve vyspělejších zemích je tomu jinak. Marketing totálně manipuluje lidmi i veřejným míněním, aby zajistil výrobcům a prodejcům maximální zisk bez ohledu na ekomomiku, smysluplnost nebo ekologii lidského jednání. Totéž dělají ve své oblasti působnosti politici, viz předvolební sliby, koaliční "dohody" apod., ale nakonec má přednost jen a pouze osobní profit.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 12:59 | Marek P

Stále řešíte,, že češí neumí to a zase ono. Za prvé, není zde žádáná důvěra v takové produkty, a to s ohledem na všechny možné kauzy a úniky. myslím si, že jich bylo spousta, ale žádný odpovědný nebyl potrestán. No a za druhé, z čeho chcete šetřit, když rozpočet 4členné rodiny je 20000,-Kč. Stačí počítat>nájem+inkaso>jídlo>dět i>školaa jsme ta,, kde smrt taky nebere. Až bude zajištěno sociálně finanční prostředí pro obyčejné rodiny, věřím, tomu, že se bude pracovat s financemi daleko efektivněji než doposud. Nicméně podotýkám, že takové prostředí by měla vytvořit vláda.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 12:45 | Pavel Sokolovsko

většina lidí tak jako já jsou nízkopříjmový, není z čeho šetřit, mzdu mám na skoro polovině průměrné mzdy, ať mi ekonom vysvětlí při neustálém zdražování, jak a z čeho šetřit, tahle vláda jen rdousí obyčejné lidi..........
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 12:42 | Lukáš

Jedna technická k hlasování u těchto článků: místo výběru názoru jednoho z odborníků, nešlo by je ohodnotit všechny, jak se mě který názor líbil. Někdy bych si vybral i více názorů, ale to v současnosti není možné ....
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 12:00 | ivostanislav

Proti jakémukoliv způsobu šetření v rodinném rozpočtu nelze nic namítat. Ale má takovéto počínání v nestabilitě příjmů, ale o to stabilnějších výdajích smysl ?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2011 11:55 | ivostanislav

Většina dělníků a dělnických rodin nemá z čeho šetřit. A pokud přece jen něco ušetří, hned o ty peníze přijdou, protože se něco zdraží. Příští rok, projdou-li vládní "reformy" se tento dlouho trvající trend, vyšších výdajů než příjmů ukáže v plné "kráse". Reformy si budou žádat s peněženek občanů miliardy korun, zatímco plat se některým při troše štěstí zvedne o deseti koruny. Tak že se ještě více roztočí kolotoč zadlužování rodin a jedinců, exekutoři, banky a podobní nepostradatelní si už teď mnou ruce nad příštími zisky.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 10:03 | franta

Já bych se toho neznepokojoval. Tento člověk podniká v oblasti cestování. Přece nebude radit odborníkům z oblasti bankovnictví a ekonomie. Pokud by chtěl ze sebe udělat populistu, tak by na to šel jako Miloš Zeman. Tento člověk mě pobavil svými billboardy, kde hlásal: znám cestu z krize. To bylo vše. Možná by měl své rady hlásat v EU či na G7, protože pokud ve světě nebude krize, tak se u nás bát krize nemusíme.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

15. 7. 2011 9:29 | irena

Už se všichni probuďte! Co to řešíte? KDO NÁS CHCE UČIT ŠETŘIT? Až nebudeme muset platit za "tunely", za prohrané státní kauzy našich diletantů, za "slavnou" kuponovou privatizaci, za všechny zlaté padáky a za stamiliónové prémie a platy, tak si snad konečně budeme moci dovolit šetřit na své stáří. Špatní hospodáři se státní imunitou přivedli tuto zemi do tohoto stavu...Nyní od toho dávají ruce pryč a odvrací skutečný problém do jiných dimenzí. Jenom hlupák ještě neprozřel. Přeji všem slušným občanům lepší ruku při dalších volbách.
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 8:41 | Zdeněk

Řekl bych z osobní zkušenosti že problém je v tom že při hospodaření s rodinným rozpočtem mnozí nad ním nemají kontrolu.Asi většině bude připadat obálkový systém možná jako něco přihlouplého ale myslím že to je základ dobrého hospodaření.Je potřeba mít výdaje pod kontrolou.Bez této kontroly si nedovedu dobré hospodaření s rodinným rozpočtem představit.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 8:40 | Jahoda František

Jak můžete napsat, že Češi neumí šetřit, a přitom o kus níže poznamenta, že je na běžných účtech 700 miliard (tj. 70 000 Kč na osobu)? Nevíte-li jestli nastane inflace či deflace, je uložení peněz na běžném účtu velmi vhodný způsob uložení úspor. Navíc máte peníze okamžitě k dispozici a to se v době problémů počítá. České banky mají jeden z největších poměrů vklientských vkladů k poskytnutým úvěrům na světě, což byl hlavní důvod, proč kromě J and T banky nebyla v roce 2008-2009 žádná jiná česká banka ohrožena. České bankovní dcery a tedy čeští střadatelé naopak zachraňovali v problémech se potápějící zahraniční matky z Belgie, Francie, Nizozemí a Rakouska. Jinými slovy, Češi jsou velmi spořivý národ, ať si o tom říká, kdo chce, co chce.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

15. 7. 2011 7:53 | nel

Začíná mne znepokojovat vzrůstající populatita pana Okamury. Souhlasím s jeho názory téměř všude, ale všiml jste si NĚKDO, že NIKDY nenabízí VÝCHODISKA a řešení? Pak to zavání předvolebním populismem. Jak jiné je vyjádření pana Michla - nebudu se tu vykecávat - JDU MYSLET co s tím. Mohli byste tedy při čtení podobných témat vždy přemýšlet o tom, zda někdo má řešení a připravené kroky, jak toho dosáhnout? Jinak je to plácání do vody nebo ne???
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Kolik musíte spořit na?

let
%

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Michael Kocáb

hudebník a politik

Pavel Zeman

nejvyšší státní zástupce

Michael Kocáb
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Pavel Zeman
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services