Žaluji! Banku, rodiče, stát, vše

Vy platíte bance za vedení účtu? A není náhodou protizákonné takhle z vás tahat peníze? Není, ale když se to podá náležitě hystericky a ve správný čas, může i jasná hloupost zaclonit ve výhledu ratiu. SOS vás vyzývá k žalobě na ČSOB. Na koho budeme žalovat příště? Na Český Telecom? Na český stát? Na SOS?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 8. 2006 19:25

S autorkou článku částečně souhlasím, částečně ne.
Především se mi absolutně nelíbí způsob, jakým svůj názor podala. Je to arogantní a hrubé, vytržené z kontextu celé problematiky a hlavně - AUTORKA BY SI MELA UVEDOMIT, že tím její článek nevybočuje tedy v podstatě z rámce problému, který kritizuje - čili, měla by si to ve své makovici ve svém vlastním zájmu trochu urovnat. Ať už má důvody k napsání tohoto článku jakékoliv, potřebná zkušenost jimi rozhodně není..

Já mám osobně za to, že výše poplatků nebo jejich existence samotná není primárním problémem v přístupu bank ke klientům:
- jejich samotnou existenci vidím jako legitimní, proč by měli mít zadarmo banku, jenom proto, že má vysoké příjmy? A se všemi pěnězmi klientů obchodovat z logiky věci prostě nemůže...
- pokud někomu vadí výše poplatků, ať jde k jiné bance. Poplatky se různí a vzhledm k šíři výběri produktů a variací se při vyvinutí vlastní iniciativy obvykle nějaké uspokojivé řešení najde. Tím nejlépe dám najevo svůj nesouhlas a svým postojem přispěji ke změně.
- to, co mi ale stále vadí, je nerovný přístup dvou partnerů - tedy - klienta a banky, v neprospěch klienta a je docela možné, že se toto odráží i na výši poplatků. Po několikaleté praxi finančně poradenské firmě, čítající partnery 30 bank, vidím toto ve své praxi dnes a denně a není to problém jen ČSOB. Například jsou v mnohém víceméně diskriminující negativní dopady mezibankovní komunikace o klientech. Informace o klientech by se, v souladu s lidskými právy, měly týkat jen závažných a velkých prohřešků klientů vůči bance, kde hrozí prokazatelné nebezpečí poškození další banky a ne to, co mohu zcela čestně prohlásit, že se v praxi děje - informace jen slouží k efektivnějšímu obchodování bank....
- hranici mezi ochranou a diskriminací je těžké určit - je to otázka podcenění rizika, zvyšování specifičnosti a senzitivity - třeba i medicíně rozhodnutí léčit zdravého nebo neléčit nemocného.
Mám za to, že problém se v našem případě jmenuje korporátní zodpovědnost, význam tohoto termínu zatím bankami a řadou dalších komerčních institucí evidentně nepříliš zažitý.
Cesta k změně je však jen jediná - jestli se to někomu nelíbí, má se to snažit nějak ovlivnit- produkt neodebrat nebo se vší zodpovědností se chopit práci ke změně.
Tak, jak to činí Sdružení obrany spotřebitelů, nepovažuji jako nejlepší - naopak. Slovo korporátní zodpovědnost víceméně používají neziskovky a obecně prospěšné společnosti stále častěji, ale dalším úskalím je, že ho sami berou jako frázi. Ve sdružení obrany Spotřebitelů mně to, po zkušenosti s touto organizací příliš nepřekvapuje. Před lety jsem fundraisovala jednu společnost, která s jednou jejich pobočkou sdílela kancelář a získala jsem bohužel poznání, že jejich činnost je často amatérská a někdy i výsměchem celé občanské veřejnosti...Chce-li se tedy sdružení problému ve vztahu klient-banky, ujmout pořádně, ať napřed problém, zanalyzuje a cíleně řeší!!!!!

Šárka



+55
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 11. 2005 21:22, svalnatec

Tuhle reakci od Jirky bych dal jako samostatný článek. Konečně někdo rozumný!

Zobrazit celé vlákno

-30
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 65 komentářů)

13. 11. 2005 11:29 | Petr

Asi nikde. Bez osobní účasti to ještě jde (posílá se smlouva s notářsky ověřeným podpisem), bez té smlouvy asi ne.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 11. 2005 9:24 | Jirka

Právě bezbřehá "péče" státu svazuje bankám ruce. Už se psalo třeba o problémech stavebních spořitelen, které nemohou účinně zhodnocovat svěřené peníze, protože jim to stát zákonem znemožňuje. Nutí je používat jen velmi konzervativní instrumenty. Co jim pak zbývá, než vybírat poplatky?
Kdo myslíte, že je schopen Vaše peníze lépe zhodnotit? a) Banka, v níž se to hemží vysokoškolsky ekonomicky vzdělanými lidmi, kde vrcholní manažeři mají Harvard a letité zahraniční zkušenosti z oblasti financí, nebo b) stát, který vedou odboroví předáci, učitelé, právníci vzdělaní ještě za totality, bývalí předsedové JZD a podobní "finanční experti"?
Výsledky hovoří jasně. Banky vydělávají tolik, že to řada jejich klientů považuje za nestoudné. Stát ročně prodělává asi 100 miliard. Svěříte potom své úspory státu? Já ani omylem. Nemám ani pocit, že by mě banka okrádala. Mám v ní (přesněji v nich) až na malou hotovostní rezervu všechny úspory a i přes poplatky dostanu od bank víc, než do nich vkládám. Ušetří mi navíc spoustu času a dalších poplatků, které bych jinak musel platit za složenky.
Pokud chcete, aby Vám banka peníze zhodnocovala, musíte jí to dovolit tím, že si peníze uložíte do vhodných instrumentů. Běžný účet je určen pro peníze, které budete potřebovat okamžitě použít. Banka je tudíž nemůže vázat v úvěrech, hypotékách nebo cenných papírech a zhodnocovat. Když si mimo tu pohotovostní rezervu uložím něco na vkladový účet, kde se těch peněz na předem zvolenou dobu vzdávám, může je banka použít a zhodnotit. Proto za vkladový účet neplatím nic a ještě se mi peníze úročí více, než na BÚ. Když si dám peníze do podílových fondů, převezmu velkou část investičního rizika na sebe a banka mi může peníze zhodnocovat ještě mnohem více. Tam se sice platí poplatky za nákup a u některých bank i za odkup, ale poskytují se slevy při pravidelném přikupování nebo přestupu do jiného fondu stejné inv. společnosti. A výnos poplatky vysoce překonává. U brokera také neplatím za vedení účtů, protože má příjem z poplatků za jednotlivé obchody s akciemi a za měnové převody. Zkuste chtít po státu, aby Vám umožnil platit víc na sociální pojištění na úkor zdravotního, protože máte blízko do důchodu, jste zdravý jako řepa a proto chcete optimalizovat svoje pojištění. Ani smlouvu mu nemůžete vypovědět, protože je to jediná instituce, která bere Vaše peníze, aniž by s Vámi nějakou smlouvu uzavřela a zavázala se ji plnit.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2005 22:57 | Roman

Sdělte mě laskavě banku, kde založíte účet přes net bez osobní účasti na přepážce, bez podpisu smlouvy a prokázání totožnosti.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2005 22:54 | Roman

Vážená paní Chytilová. Vaše argumenty jsou shodné s těmi, které zveřejnil tiskový mluvčí ČSOB.
1. Občané neví o co jde - jsou to blbci. 2. Ministerstvo nařizuje bankám snížit poplatky,. Na netu MF byly požadavky zveřejněny. Jediný poplatek, který chtělo ministerstvo odstranit byl za zrušení účtu. O ostatních nepadlo jediné slovo. 3. Občané opovažte se banky žalovat budete platit jako mourovatí. Nepohodlné je třeba zastrašit.
Nevím proč se banky tolik bojí žaloby, když to podle Vás SOS prohraje. O co Vám a bankám jde? Ve svobodné zemi si mohu žalovat koho chci a je na nezávislém soudu aby rozhodl.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2005 19:25 | Jirka

Pán asi myslel podnikatelské účty. Tam SIPO moc nepomůže. Číslo účtu sice uvedete na fakturách, ale stejně o té změně musíte dát všem zákazníkům vědět, protože mají běžně Vaše staré číslo účtu zavedené v účetním software a s každou novou fakturou ho nekontrolují. Taky je třeba dát vědět těm, u kterých máte pohledávku. Číslo účtu se hlásí i na berňák. Už si nevzpomínám, jestli ho po mně chtěla sociálka a VZP, ale asi ne. U soukromého účtu je to v pohodě i bez SIPO. Stačí zrušit trvalé příkazy a povolení k inkasu a založit je u nové banky. Ta už to dohodne s institucemi, kterým platíte, a nové číslo jim nahlásí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2005 19:08 | Jirka

Nečetl jsem smlouvy k produktům ČSOB. Ale pokud je v té smlouvě ustanovení opravňující banku měnit sazebník bez předchozí dohody s klientem o změně smlouvy s tím, že klient může v případě nesouhlasu smlouvu okamžitě vypovědět po dobu x-dnů od data zveřejnění nového sazebníku či jeho platnosti, pak platí, co je ve smlouvě. Popravdě - nedovedu si představit, že by banky při každé změně sazebníku domlouvaly individuálně s každým klientem změnu smlouvy. Banka prostě poskytuje službu a má právo ji neposkytovat za cenu nebo za podmínek pro ni nevýhodných. Klient má právo neuzavřít nevýhodnou smlouvu, případně smlouvu vypovědět. Jediný důvod k žalobě, který si tu dovedu představit, je ten, že banka změnila poplatky a začala je strhávat z účtů, aniž to oznámila předem způsobem a ve lhůtě dané smlouvou. Pak je na místě reklamace a v případě jejího neuspokojivého vyřízení žaloba, neboť klient byl bankou okraden. Pokud byl ale předem informován a nevyjádřil ve smluvní lhůtě svůj nesouhlas, není k žalobě důvod. Smlouvy je zkrátka třeba pečlivě číst. Neobstojí ani argumenty, že je to psáno drobným písmem nebo že klient neměl ssebou brýle. Při podpisu smlouvy musel vědět, že je to pro něho nečitelné, takže proč ji podepisoval? Kdo ho nutil, aby podepsal něco, co nemůže přečíst?
Souhlasím s Vámi, že pro ČSOB to není zrovna dobrá reklama. Pokud se drží jako klíště poplatku za zrušení účtu jako poslední nebo jedna z posledních bank apod., hodně lidí zváží své kroky do tohoto ústavu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2005 18:38 | Jirka

Ještě doplním: Sekl jsem se samozřejmě v tom, že případně prohraný spor SOS nezaplatí úplně stát. Ten na to jen přispěje dotacemi. Navíc se na úhradě bude podílet každý aktivní účastník sporu, který se k SOS přidá.:-¨)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2005 18:33 | Jirka

SOS je sice v podstatě zájmová organizace. Holt lidi jsou různý a různý koníčky maj... Ale cituji z jejich stanov:
5. Zásady hospodaření SOS: a) Prostředky ke své činnosti získává SOS z dotací ze státního rozpočtu, či jiných dotací a grantů, z darů od fyzických osob a právnických osob, z činností při naplňování cílů sdružení, z členských příspěvků, popř. z jiných zdrojů.
Jinak pro ty, kdo se chtějí aktivně na soudu proti ČSOB podílet doporučuji: http://www.spotrebitele.cz/clanek.shtml?x=810105
P.S.: Proč bych byl vedle? Pokud soudy soudí podle sympatií, pak v případě, že žalující strana není soudci sympatická, rozhodne v její neprospěch. A na základě toho zacvaká navrhovatel soudní výlohy. Konkrétně v tomto případě bych soudil, že banka je schopna spíše "získat sympatie soudce", který se neřídí právem, než SOS a sbor socialisticky uvažujících klientů.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2005 15:03 | Petr

To je nesmysl. Když máte všechny platby přes sipo, stačí dát pokyn přímo při založení účtu a oznámit nový účet zaměstnavateli. Obíhat není potřeba vůbec nic.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

12. 11. 2005 11:08

Myslím si, že banky jsou si moc dobře vědomi svých obchodních tahů na zvýšení zisku. Je to konekonců vidět i na výsledkách hospodaření. Vůbec se nebojí že by klienti rušili účty a šli jinam. Téměr každá fyzická osoba zadává trvalé inkaso pro platbu služeb a energií, nechává si tam posílat svou mzdu a nezřídka často své číslo účtu musí uvadět při uzavírání smluv třeba na splátkový prodej. Kolik by člověk musel mít času aby mohl běhat do bank a po všech institucích aby oznámil změnu svého účtu na nejrůznějších formulářích. Pokud to tedy vůbec stihne do těch bank a insitucí zaběhnout. Banky i uřady zavírají max v 17.00. To polovina národa ani nemůže stihnout při běžné pracovní době Navíc náš národ je imuní vůči zdražování. Všichni buď nadávají nebo řeknou "no co se dá dělat" a mávnou nad tim rukou. Poslední důkaz nelibosti národa byl roku 1989. A to nemluvim o firmách a firemních účtech. Jenom změna adresy či tel čísla takové firmy je velmi nákladná položka. Musí dát na vědomí všem partnerům změny . To raději přijmou zdražení banky než aby věčně obesílat klienty.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

12. 11. 2005 5:16

Je ve vyspělém světě běžné,že stát zasáhne v momentě kdy si fitmi vědomi svého postavení dělají co chtějí a nikdo na ně nemůže.Vždyť v nedávné době při zvýšené ceně ropy byly některé vlády v západní evropě ochotny velmi silně tlačit na obchodníky,aby situaci nezneužívali.Naše banky dělají to samé.Zneužívají slabého postavení jednotlivce a diktijí si ceny za své služby dle svého-vedení účtu,stavební spoření poplatky za pohyby na účtu...Doba je zralá na tvrdý zásah státu.A nemyslete,že je to projev státního dirigismu,ale někdy mají ty ruce trhu prostě delší prsty než je slušné.Nezapomeňte to svým bankám.CHerst
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 11. 2005 23:37 | Harpagon

Na žalobní návrh je to velice slabé, ale pro zviditelněni SOS a marketingový tah AK to není špatné. :o)
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 11. 2005 22:19 | Tomáš Marný

"V případě, že soud Vaši žalobu posoudí jako neoprávněnou, uhradíte soudní výlohy " - jste vedle jak ta jedle. Soudní výlohy uhradíte nebo neuhradíte podle toho, jak budete sympatický soudci, případně jak moc si k němu dovolíte, viz diskuse k tomuto článku: http://www.mesec.cz/clanky/jak-prijit-zadarmo-k-bytu/
BTW mám dojem, že SOS (ani Svazarm, Svaz chovatelů králíků apod. :-) ) nejsou financovány státem...
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 11. 2005 22:03 | ČSOBák

Tak to takhle z fleku nevím - v podmínkách je myslím lhůta do 10 dnů, kdy můžete se změnou nesouhlasit a opravdu od smlouvy odstoupit. Logicky bych řekl že zdarma,ale jelikož to nevím takhle z hlavy přesně, tak to neberte jako 100% odpověď ...
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 11. 2005 22:00 | Tomáš Marný

Ano, asi jako mne kdysi ŽIBA informovala o 200% zdražení výpisem z účtu (poté, co již zdražení více než měsíc platilo) tímto způsobem: "Došlo ke změnám v sazebníku, dostavte se laskavě na svoji pobočku, kde Vám to bude vysvětleno". Na pobočku jsem se dostavil, abych zrušil účet (o změnách jsem naštěstí díky tisku již předem věděl, ale jsem povinen číst stránky finančních serverů, abych věděl, co na mne banka, v níž mám účet, upeče?).
Bohužel drtivá většina lidí nad těmito prasečími metodami mávne rukou - třeba právě v diskusi na tomto serveru ke zdražení ŽIBA napsala nějaká dáma příspěvek ve smyslu "No tak zdražili, ale nejdražší nejsou, tak u nich zůstávám"...
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 11. 2005 17:34 | Jamako

A kdyz se zmenou nesouhlasite, tak muzete zdarma odejit?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 11. 2005 17:03 | Wednesday

Předně - žalovat nikoho nebudu, protože nemám účet - jsem na RD a ta almužna od státu chodí na účet k příteli. Ale co nevidět mně to čeká. Jelikož si teď sháním informace o nejvhodnějším účtu pro moje budoucí potřeby, zjistila jsem, že dnes už platíte i takové podivuhodné položky, jako je příchozí platba. Já jsem si vždycky myslela, že by by mi banka měla líbat nohy za to, že mi na účet chodí co nejvíc peněz a mezitím jsme to dotáhli tak daleko, že jim za to mám naopak platit já. Tak mi potom někdo vysvětlete, za co je měsíční paušál za vedení účtu, když navíc platím za každý pohyb, který se uěje? Veškerý mezibankovní pohyb se děje po síti, tak mi někdo řekněte, jak je možné že mezi některými bankovními domy trvá převod až 3 PRACOVNÍ dny? Ještě když jsem účet měla, převáděl mi přítel peníze - směr Spořka - ČSOB. Přes internetbanking to odklepl v pátek , pak byl v úterý svátek a já měla prašule na účtě ve čtvrtek jako na koni. Já vím, že na tom vydělávají, ale proč na tom vydělávají tejden? Vždyť jim síť běží i v nepracovní dny. Když si vezmete u Spořky hypotéku, musíte si u ní zřídit i běžný účet. Ale vy nemůžete ty splátky posílat z toho běžnýho účtu rovnou na splácení té hypotéky. Vy si musíte založit ještě takový "meziúčet", na který pošlete splátku a z meziúčtu pak jde teprve ta splátka na ten hypoteční účet. A to vše platíte taky Vy. Když si pořídíte mobil na paušál, tak vám vybraný tarif zůstane až do smrti, pokud jej sami nezměníte. Operátor vám na něj nesmí šáhnout, protože je součástí smlouvy, kterou jste podepsali. Banky to dělají naprosto běžně, že za pochodu jednostranně změní smluvní podmínky a ještě se diví, když někdo protestuje. S takovou se nedivím, že je chce někdo žalovat.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

11. 11. 2005 16:29 | ČSOBák

Ano - ČSOB o změnách sazebníku nebo obchodních podmínek uvědomuje vždy min. 30 dní předem a to informací ve výpisech z účtu, informací ve veřejných prostorách banky, na webové stránce, případně i v tisku.
Představujete si to snad tak, že by banka posílala změnu doporučenou zásilkou každému klientovi zvlášť???? :-)))
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 11. 2005 15:54 | Petr

Možná že to je trochu jinak. Žaloba není o porušení zákona, ale o zásahu do práv. Právo je ze strany ČSOB dlouhodobě vykládáno v neprospěch zákazníků (každý si hold nemůže kvůli účtu držet právní oddělení) a to tím způsobem, že zákazník s bankou uzavře smlouvu za určitých podmínek a banka pak ty podmínky jednostranně mění v jeho neprospěch. A o tom je celé je, ne o tom, že zákazník na to přistoupil "dobrovolně" a banka "nic, jen muzikant", jak se to snaží prezentovat.
Jinak v daném případě si myslím, že soud svůj účel splní (nezávisle na tom, kdo vyhraje soud), protože to stejně obchodně prohraje nefér se chovající ČSOB. Při bližším pohledu musí vyjít najevo, jak systematicky okrádá zákazníky a ti se začnou chovat racionálně a dají jí sbohem.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

11. 11. 2005 15:44 | Petr

Ano, mým principem je chovat se korektně. Pokud se s někým na něčem dohodnu, plním to, a to samé požaduji po druhé straně. Pokud to druhá strana nechápe, jsem připraven jí to vysvětlit a dožadovat se svých práv jakýmkoli způsobem. Občas je tím někdo poměrně překvapen, ale to je jeho problém.
Budu asi trochu staromódní, ale u mně je na prvním místě férové jednání a ne nějaké právní kličky na 10. straně smlouvy miniaturním písmem, jak zdůvodňují svůj postup banky. A ty svině v ČSOB nejen že jednostranně podmínky změnily ve svůj prospěch a v můj neprospěch, ale ještě chtěli neoprávněně poplatek za odchod.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích

Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky

Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Vratislav Randa

podnikatel, Tipsport

Ondřej Tomek

podnikatel a investor, zakladatel NetCentrum

Vratislav Randa
ÚSPĚŠNOST
0,00 %

z 0 duelů
×
Ondřej Tomek
ÚSPĚŠNOST
100,00 %

z 1 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services