Finanční rezerva
Rozšířená verze kalkulačky
Další kalkulačky
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více
Doporučujeme
Přihlášení k newsletteru
Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.
Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.
Jan Mládek
politik
Klára Samková
advokátka
0,00 %
z 0 duelů
0,00 %
z 0 duelů
Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů
Reforma penzí nemusí být hra s nulovým součtem II.
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 9. 2004 9:11, Jirka
Omlouvám se, s tím děděním zůstatku to bylo zřejmě uvedeno u nějakého staršího článku a já jsem si to zafixoval. Také moje současná důchodová pojistka pamatuje na pozůstalé - funguje částečně jako životní. Tak, jak to píšete, už to vypadá lépe.
Bude-li II. pilířem čistě důchodové pojištění, pravidelně vyplácené pojistné plnění pravděpodobně nebude valorizované. Pokud by bylo, musela by být nižší výchozí částka plnění a i tak by pojišťovny nemohly zaručit valorizaci ve výši růstu mezd, pokud by mzdy rostly hodně prudce. Stále tu zůstává ten problém, že by celková výše důchodu nestačila držet krok se mzdami, protože II. část důchodu neroste dost rychle. A je také nutné počítat s tím, že s výší plnění může zahýbat poměr bohatších a chudších klientů pojišťovny v kombinaci s jejich úmrtností.
Myslím, že v první řadě je nutné změnit ten závazek státu, že nepustí průměrný důchod pod 40% prům. mzdy, který je nesmyslný. Stát by měl zajistit, že občan pracující po celé dané aktivní období dostane důchod ve výši reálného životního minima pro oblast, kde většinu doby pracoval. Není třeba, aby stát zajistil řediteli s 200 tisícovým platem 80.000 důchodu a ještě jej valorizoval. Osoby s takovým příjmem by měly patřit k těm, co dokážou své úspory zhodnotit samy a lépe. Myslím, že by se to dalo řešit tak, že určíme životní minimum pro nejchudší a nejbohatší oblast v ČR a tato minima se stanou mantinely pro vyplácené důchody. Úměrně tomu stanovíme min. a max. pojistné na starobní důchod a procento z příjmů pro výpočet normálního pojistného na star. důchod. Ti, kteří budou vydělávat víc, nebudou státu odevzdávat zbytečně vysoké pojistné, ale na lepší důchod si budou muset (dobrovolně) spořit. Kdo bude vydělávat příliš málo, bude odvádět alespoň minimální pojistné a nebude žít na úkor druhých. Současně je tím alespoň částečně vyřešen problém s nestejně vysokými živ. náklady v různých lokalitách. Důchod musí být vyměřován na základě úhrnu odvedeného pojistného.
Invalidní důchody by měly být vypláceny ze zvláštní složky pojistného, která by byla dána pouze % z příjmů. Tato část může být čistě solidární. Bylo by možné uvažovat i o komerčním pojištění proti invaliditě. Současné úrazové řeší pouze případy invalidity získané v průběhu života, ale ne vrozené. Dětem by museli takové pojištění založit rodiče ještě před jejich narozením. Nevím, zda tady nenastane problém s určením doby těhotenství, do níž je možno pojištění sjednat, aby nebyla uzavírána pojistka v době, kdy je už možné zjistit poškození plodu. Vdovské, vdovecké a sirotčí důchody by měly být zrušeny a nahrazeny dobrovolným životním pojištěním.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 9. 2004 11:23
To ano - jde o to, čí prací. Konkrétní mzda v podstatě téměř nezávisí na množství individuální práce ale na postavení konktrétního pracovníka v ekonomice. S tou zátěží jde o nesmysl - v mnoha zemích jsou limity na sociální a zdravotní pojištění, takže celkové odvody z mezd pak klesají - mzdy tu rostou stejně rychle.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Další příspěvky v diskuzi (celkem 95 komentářů)
20. 9. 2004 18:39 | Jirka
Pokud existuje nějaká šance najít zdroj pro plnění II. pilíře, pak ten zdroj máme ať už je II. pilířem individuální účet v PF, nebo společný rezervní fond. Jako vhodnější se mi jeví ta rezerva PAYG, která by se zhodnocovala stejným způsobem jako peníze na indiv. účtech protože:
1) Individuální účet nezajistí doživotní penzi. Zemřu-li dříve, zbytek se vyplatí pozůstalým, zemřu-li později, pak jako žebrák, protože z PAYG budu po cca 20 letech penze dostávat jen část důchodu. A stát nedodrží mezinár. dohodu o poměrné výši prům. důchodu k prům. mzdě. 2) PF nemají dostatečnou výkonnost, aby stačily zhodnocovat zůstatek zběsilým tempem růstu mezd. PAYG to zajistí automaticky, takže výnosy z rezervního fondu nemusí pokrýt valorizaci. Jsou jen spořením na další špatnou vlnu a po dlouhodobě příznivém vývoji bude možno na jejich úkor snížit pojistné. Protože vláda valorizuje důchody se zpožděním za mzdami, budou v PAYG po růstu mezd do valorizace důchodů peníze přebývat (alespoň v lepších dobách). Mohou se tedy až do valorizace zhodnocovat. 3) PF mají mnohem vyšší náklady. 4) Pokud by PF měly zajistit penzi (část) doživotně, znamená to mnohem větší akumulaci peněz, než je rozumné. Z rezervního fondu se pozůstalým vyplácet nebude, nebude se z něj vyplácet ani druhá složka důchodu (pouze vyrovnávat odchylky v PAYG). Nebude tedy nutno shromáždit tak velký balík.
Tato úvaha má ovšem jednu velkou slabinu. Prošustrovat peníze z PF je pro politiky přece jen těžší, než pustit žilou rezervnímu fondu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 15:44 | luckily
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 14:12 | rezjir
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 13:40 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 13:36 | Fredy
PS: Právě jsem byl zvolen do správní rady jedné z pojišťoven :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 12:28 | rezjir
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 12:16 | Kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 12:07 | rezjir
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 11:59 | rezjir
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 10:41 | Kecal
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
20. 9. 2004 0:21 | rezjir
John B. Shoven is the Charles R. Schwab Professor of Economics at Stanford University.
Mark J. Warshawsky was director of research at the TIAA-CREF Institute. viz http://www.brookings.edu/press/books/privatepensionsandpublicpolicy.htm
19. 9. 2004 11:59 | Fredy
Bez skutečné ekonomické reformy, podle vzoru Nového Zélandu a sira Rogera Douglase, se neobejdeme. Již jsem o tom napsal dost příspěvků a tak se nechci opakovat. Předpokládám, že uvedenou reformu znáte. Proto se jen zeptám. Myslíte si, že současná vládní koalice je schopna něco takového realizovat? Osobně si myslím, že nikoliv a proto se tím nehodlám dál zabývat.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 9. 2004 9:59 | Kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 9. 2004 9:39 | Kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 9. 2004 7:31 | Fredy
Na základě výše uvedeného lze počítat s další veličinou a tou je zvyšující se množství přispěvatelů, na úkor těch, kteří čerpají. Nebo-li snížení počtu nezaměstnaných na hranici 3 až 4%, tím současně docílit snížení počtu lidí závislých na státních penězích. Pravděpodobně by tím došlo zároveň i k snížení daňových úniků (švarc systém, minimální mzda a ostatní na ruku). Pokud se sníží cena práce, tak je předpoklad, že se zvětší množství pracovních míst a tím i přispěvatelů na důchodový účet. A budu pokračovat dál. Deregulací nájemného by zase došlo k rapidnímu úbytku černých, nezdaněných pronájmů v regulovaných bytech a volnější pohyb pracovních sil. Větší množství volných prostředků bude investováno do bydlení, ale i do nemovitostí všeobecně. Což považuji z dlouhodobého hlediska za zajímavé. Proč by u nás časem nedokázala minimálně polovina lidí investovat třeba do akcií (akciových a podobných fondů), tak jak je to běžné v USA i jinde? Bude potřeba výměna jedné, či dvou generací?
Pokuste se dosadit do vašich kalkulaček výše uvedené skutečnosti, schválně co vám vyjde.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
19. 9. 2004 0:19 | Fredy
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 9. 2004 22:28 | kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 9. 2004 21:06 | Jirka
Jako praktičtější II. pilíř se mi jeví jediný rezervní důchodový fond, který bude zhodnocovat přebytek a dotovat výpadky v PAYG. V přechodném období bude nutné postupně vytvořit rezervu pro tento fond, aby byl schopen vykrýt velký výpadek Iea, který se blíží. Nárůst mezd způsobí okamžitě nárůst příjmů PAYG, takže zdroj pro valorizaci důchodů zůstane v PAYG. Rezervní fond nebude vyplácet část důchodu jako PF, nebude důchod valorizovat, pouze vyrovnávat výkyvy Iea a při dostatečné rezervě umožní snížení sazby pojistného. Tudíž nebude třeba v přechodném období vytvářet doživotní rezervu pro všechny důchodce. Na správu takového fondu by měl stačit malý tým portfolio-managerů a jedno sídlo. Každý PF musí mít navíc vlastní sídla (v každém větším městě), zaměstnance pro styk s klienty, tiskového mluvčího, má velké výdaje na reklamu a provize agentů atd. Budiž tedy PF zůstanou dobrovolným III. pilířem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
18. 9. 2004 21:05 | Jirka
Pro vyvážený, čistě PAYG systém platí rovnice: Pojistné = 0,4 x pr. délka důchodu (Dd) / (pr. délka ekon. aktivity (Dea) x Index změny ekon. aktivity populace (Iea)) Iea = 1 při vyváženém vývoji, < 1 při úbytku. Dd a Dea je počet let. Pojistné je poměrné číslo (< 1) části mzdy odváděné do důchodového systému. Koeficient 0,4 znamená 40% z průměrné mzdy podle mezinárodní úmluvy o minimálním průměrném důchodu. V jiné formě: Dea = 0,4 x Dd / (Pojistné x Iea) Iea a Dd vyplývá ze skutečnosti, nastavovat tedy lze buďto Dea nebo pojistné, případně kombinovaně. Vznikne-li v jednom roce odchylka Iea od rovnovážného stavu, trvá tato odchylka na straně plátců DP po dobu Dea a stejně dlouho trvá deficit v PAYG. 0,25% výpadek v populaci (1 ročník slabší o 10% na celkovém výkonu) pak způsobí za 40 let Dea při 3,5% úročení státního dluhu deficit 27,37% z průměrného ročního objemu důchodů! A co teprv, je-li takových poklesů v populaci několikaletá série?
Ve vyrovnaném, čistě PAYG systému vychází naše rovnice takto: Dea = 40 let Dd = 20 let Iea = 0,9975 tj. 1 - 0,25% Pojistné = 0,4 x 20 / (40 x 0,9975) = 20,05% pojistného na důchodové zabezpečení, tj. o 0,05% zvýšené pojistné při 0,25% výpadku EA populace. Nebo 2. rovnice: Dea = 0,4 x 20 / (0,2 x 0,9975) = 40,1 roku ekonomické aktivity při 20% pojistném, tj. o 37 dnů více kvůli 0,25% výpadku EA populace. Při 10% nezaměstnanosti a poklesu populace o 10% u 1 ročníku to vyjde takto: Pojistné = 0,4 x 20 / (40 x 0,8975) = 22,28% nebo Dea = 0,4 x 20 / (0,2 x 0,8975) = 44,57 roku EA při 20% pojistném.
18. 9. 2004 18:39 | Kateřina
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Stránka 2/5