Diskuze: Ve vlastních řadách

Jan Heřman | | 28. 3. 2002 | 18 komentářů
Kvůli dealerským podvodům některé banky krachují, jiné dosahují miliardových ztrát. A když si myslí, jak dokonale jsou zabezpečeny, přichází trpké probuzení do reality. Zajímá vás, jak se před vlastními zaměstnanci chrání české finanční domy?

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 3. 2002 11:45, bývalý dealer

Svatá ty prostoto. Seděl jste vůbec někdy v místnosti, kde se nahrávají telefony? Dealer obvykle protelefonuje 80% času, které stráví v práci. Kdo by to podle vás měl monitorovat? A jak chcete monitorovat obchody uzavřené po mobilu? Ano, můžete používání mobilu zakázat, ale jak chcete kontrolovat dodržování tohoto zákazu? Jinak váš závěr je správný - okamžité propuštění, žaloba... myslíte ale, že půjdou sedět? Za co? Za podvod? Soud jim neprokáže, že se obohatili - tedy podle stávající definice nejde o podvod. A co tedy? Porušení zásad při správě cizího majetku? Nejsem právník, natož soudce, ale typuju 10:1, že sedět nepůjdou...jediné, co si odsedí, je vazba, která jim za pár dní skončí...

Zobrazit celé vlákno

+53
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 3. 2002 9:32, TGP

Tohle je přece klasický problém selhání systémové kontroly. Telefonní obchody by měly být zaznamenány a monitorovány, takže by dealer neměl vůbec mít možnost provést to, co popisujete. Pokud ano, tak lze udělat jen jediné - okamžité propuštění, žaloba na náhradu škody a informování trhu o tom, co je to za člověka.

Zobrazit celé vlákno

-1
+-
Reagovat na příspěvek

Další příspěvky v diskuzi (celkem 18 komentářů)

24. 10. 2016 13:30 | Josef Niemetz

Kompilát s věcnými i gramatickými chybami. Pepa
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 4. 2002 12:49 | Colombino

Kvalitni clanek, kvalitni reakce. Prijemne prekvapen, asi si tenhle sajt proctu celej:)
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 4. 2002 10:17 | Jarda

není pravda ze ztráty z podvodů v čsob byly malé nebo zanedbatelné - nejednalo se rovněž ani tak o ztráty z úvěrů, i když i ty tam řádově ve stamilionech byly, poslední velký podvod byl řádově v miliardách v bakovním dealingu v roce 2001, divím se, že si toho autor článku nevšiml ani v obecném, tedy ne odborném tisku...
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2002 22:53 | Lubos

Cau Honzo, ...dobrej clanek! Zdravim te, Lubos
+18
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

2. 4. 2002 11:28 | korektor

Pěkný článek s drobnou chybou - adjektivum "dceřiné" píšeme s jediným "n".
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 3. 2002 9:40 | pracovník banky

Myslím, že je to pouze otázka času. Do českých bank přicházejí zahraniční vlastníci, kteří si podobnými problémy už jednou prošli a mají dost lidí na to, aby zavedli pořádný systém kontroly.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 3. 2002 19:58 | budoucí dealer

Díky za vysvětlení. Doufejme, že se zodpovědné osoby alespoň trochu poučí. Ve velkých bankách je taky asi problém s odbornou stránkou věci. Úplně nahoře se totiž sedí ne podle zkušeností a profesionální znalosti obchodních detailů, ale spíš podle konexí. Jak pak má borec, který nemá páru o tom co vlastně konkrétního dealer provádí, monitorovat a dozorovat jeho činnost. Snad to noví majitelé dají do kupy.
+27
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 3. 2002 15:34 | David Měrkovský

ano, seděl jsem v dealingu v londýně. ano, monitoring obchodů stojí hodně peněz, ale na některé věci se dá použít software, dobře funguje i náhodný výběr hovorů - musí jich samozřejmě být dost (obvykle se říká tak jeden z 10-20), aby to byl účinný damoklův meč. co se týče paragrafů, ono často stačí porušení interních předpisů s následným způsobením škody. i to je trestné...
+8
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 3. 2002 14:46 | HermanJ

Děkuji za názor, velice zajímavé. Podává úplně odlišný úhel pohledu. Zkuste prosím připojit v příštím příspěvku e - mailovou adresu, prosím.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 3. 2002 11:45 | bývalý dealer

Svatá ty prostoto. Seděl jste vůbec někdy v místnosti, kde se nahrávají telefony? Dealer obvykle protelefonuje 80% času, které stráví v práci. Kdo by to podle vás měl monitorovat? A jak chcete monitorovat obchody uzavřené po mobilu? Ano, můžete používání mobilu zakázat, ale jak chcete kontrolovat dodržování tohoto zákazu? Jinak váš závěr je správný - okamžité propuštění, žaloba... myslíte ale, že půjdou sedět? Za co? Za podvod? Soud jim neprokáže, že se obohatili - tedy podle stávající definice nejde o podvod. A co tedy? Porušení zásad při správě cizího majetku? Nejsem právník, natož soudce, ale typuju 10:1, že sedět nepůjdou...jediné, co si odsedí, je vazba, která jim za pár dní skončí...
+53
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 3. 2002 11:38 | bývalý dealer

Na US treasuries se s konfirmováním nikdo nijak zvlášť nezatěžuje. Většina konfirmací byla nalezena v šuplíku... Jak se tam dostaly? Dealer prostě řekl, ať je posílají na to a to číslo... Spousta konfirmací nepřišla vůbec. Nebo přišly konfirmace na dealy, které dělala úplně jiná protistrana... prostě bordel, ve kterém se těžko dá vyznat. Není pravda, že se B/S konfirmují najednou - alespoň tehdy tomu tak nebylo. Konfirmoval se pouze spot, forward se roloval bez konfirmování. Navíc B/O i M/O primárně řešil situaci tak, aby procházel settlement, aby byly vyřešeny operační chyby. Nikoho ani na vteřinu nenapadlo, že dealeři jednají vědomě špatně - to byla asi zásadní chyba.... Šlo samozřejmě o bonusy i o poplácání po zádech. Pokud by spekulace vyšla, nikdo by nikdy nepřišel na to, že pozice byla neautorizovaná.
+22
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 3. 2002 10:54 | budoucí dealer

Neptejme se jak, ale proč? Proč jste to tak v ČSOB provedli? Šlo Vám o bonusy nebo o pochvalné poplácání pozádech za skvěle provedenou spekulaci, aniž by komukoliv vadilo, že byla neautorizovaná? Jádro pudla spočívá v motivaci dealera. Pokud mu budou bonusy vypláceny i za takové obchody, nebo je mu "umožněno" využít fiktivních kont k vlastnímu prospěchu, tak to tak dopadne vždycky. Jinak k příkladu, co dělal middle office a back office s konfirmacemi oněch buy/sell-ů. Neuměl číst. Vždyť standardně se konfirmují obě transakce najednou.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

29. 3. 2002 9:32 | TGP

Tohle je přece klasický problém selhání systémové kontroly. Telefonní obchody by měly být zaznamenány a monitorovány, takže by dealer neměl vůbec mít možnost provést to, co popisujete. Pokud ano, tak lze udělat jen jediné - okamžité propuštění, žaloba na náhradu škody a informování trhu o tom, co je to za člověka.
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 3. 2002 17:39 | bývalý dealer

Pane Heřmane (nebo kdokoli z "odborníků"), jak byste řešil situaci, kdy dealer nad rámec svých pravomocí uzavře obchod po telefonu a do front systému ho nezadá nebo zadá jen jednu jeho část? Např. spekuluje na pokles cen obligací, tyto papíry prodá a vzápětí si je půjčí na 2 týdny. Do systému vloží prodej a z buy/sell operace pouze nákup (tedy výsledná pozice se jeví jako uzavřená). Doufá, že než dojde k vypořádání "sell nohy", ceny poklesnou a papíry dokoupí na trhu. Pokud to nestihne, prodlouží buy/sell operaci o další 2 týdny...atd, atd, atd...
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 3. 2002 11:35 | Honza Hrubý

No, ve srovnání se ztrátami z úvěrů to je relativně zanedbatelné, i když zase na druhou stranu tyhle ztráty stát nezaplatí...
+29
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 3. 2002 10:53 | TGP

Děkujeme za upozornění, překlep je opraven, omlouváme se.
+14
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 3. 2002 10:25 | TL

Autore, u popisu ztratu Barings jste zamenil miliony s miliardami. I tak ale tyto ztraty (tisickrat mensi nez jste popsal) stacili na krach Barings, ktera byla sice stara, ale ve srovnani se svetovymi giganty ne moc velka banka.
+7
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

28. 3. 2002 9:41 | Normální člověk

HAHAHA, to je teda Hektofór, prý zanedbatelné ztráty, např. u ČSOB to bylo tuším 2-3 miliardy, to je snad málo. Zase další EVŽEN, co nás normální lidi bude poučovat, FUJ!
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Spočítejte si

Finanční rezerva

měsíců
%
měsíců

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Interaktivní grafiky

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Jakou kartu dostanete? Podívejte se na přehled podle bank

Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny

Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla

Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Takhle vám vysajou účet. Podívejte se na triky podvodníků

Přijde e-mail, SMS, zpráva na Facebooku. Píše banka, doručovací služba nebo i finanční...více

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety

Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jiří Pehe

politolog

Jan Kočka

podnikatel

Jiří Pehe
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 54 duelů
×
Jan Kočka
ÚSPĚŠNOST
50,00 %

z 60 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services