Mýty stavebního spoření
10. 11. 2003 | Jiří Šedivý
Jak ukazují četné dotazy, naši čtenáři se mnohdy přesně neorientují ani v základních pojmech stavebního spoření. Jejich nevědomosti pak navíc využívají obchodní zástupci spořitelen.... celý článek
Všem šesti stavebním spořitelnám jsem rozeslala dva jasné dotazy: Končí mi pětiletý cyklus, ale mám naspořenou asi jen polovinu cílové částky a nechci čerpat úvěr. Co se smlouvou? A druhý dotaz: Letos se mi narodilo dítě, mám na něj uzavřít smlouvu o stavebním spoření ještě tento rok nebo až příští? Odpovědi klientských servisů stavebních spořitelen často už tak jasné nebyly.
Bezchybná Modrá pyramida
K získání potřebných informací od Všeobecné stavební spořitelny Komerční banky (profil, názory, koupit) stačí vyplnit formulář na jejich stránkách. Kolonek je spousta, ale k odeslání dotazu není nutné víc než zadat e-mail a otázky. Do deseti minut přichází odpověď a je velmi potěšující. Rada zní: nevypovídat smlouvu a spořit dál za stávajících podmínek (tedy včetně současné výše státní podpory a úročení) až do naspoření cílové částky. Smlouva lze pak kdykoli bez ztráty státní podpory vypovědět, neboť povinných pět let již bylo odspořeno.
Na druhý dotaz je odpověď také jednoznačná: uzavřít smlouvu pro dítě co nejdříve, nejpozději do konce tohoto roku, tak aby byla uzavřena za stávajících podmínek.
Kromě těchto přesných a postačujících informací nabízí slečna či paní z klientského servisu možnost uzavření smlouvy on-line přes virtuální formulář (se získáním dárku a zvláštní prémie), automatické zahrnutí dítěte do Junior programu a řadu dalších výhod, které Modrá pyramida nabízí. Na závěr poradí kde najít nejbližší pobočku a přeje hezký den.
Pomyslná laťka je tímto nasazena pěkně vysoko. Najde se jiná stavební spořitelna, která rychle, kvalitně a srozumitelně poradí a zároveň projeví zájem o potenciálního klienta?
Neschopná liška
- BEST WEB 2003 - | ||
Zajímá vás, jak jednotlivé stavební spořitelny dopadly v hodnocení jejich webových prezentací? Výsledky přinášíme zde! |
Nakonec dostanu doporučení obrátit se na svého finančního poradce, jehož kontakt prý naleznu na výpisu z účtu. Nezbývá mi než doufat, že toho tento doporučený lišák ví víc než slečna či paní referentka.
V tuto chvíli jsem si jistá, že máme i spodní laťku úrovně odpovědí stavebních spořitelen. ČMSS propadla na celé čáře. Budou ostatní oslovené spořitelny lepší?
Nejistá Raiffeisen
Dotaz na Raiffeisen stavební spořitelnu (profil, názory, koupit) jsem odeslala na informační e-mail. Odpověď přišla za hodinu a čtvrt. E-mail je napsán lámanou, leckdy hovorovou češtinou, dokonce s pravopisnými chybami, o překlepech nemluvě. Odpověď je ale v pořádku. Pracovnice odboru klientského servisu radí pokračovat v smlouvě až do naplnění cílové částky nebo eventuelně zrušit nárokování státní podpory u této smlouvy a uzavřít do konce roku smlouvu novou s nárokem na státní podporu, s tím, že vklady na původní smlouvě se budou úročit.
Pro dítě je zcela jednoznačně navrženo uzavření smlouvy ještě letos. V závěru je uveden odkaz na stránky stavební spořitelny s upozorněním na seznam poradenských míst.
Dotazující se Hypo
Také Hypo stavební spořitelna (profil, názory, koupit) dostala můj dotaz na informační e-mail. S odpovědí příliš nepospíchala, ta přišla po více než 24 hodinách. Bohužel se ale hned na začátku dozvídám, že bližší informace bude možné poskytnout až po doplnění podkladů. Zaměstnankyně klientského servisu chce totiž nejdříve zjistit tzv. hodnotící číslo smlouvy pro získání úrokového zhodnocení.
I když tyto informace nemá, radí alespoň uzavřít smlouvu ještě tento rok. V dalším odstavci nabízí smlouvu pro nezletilce do 15 let v akci SSM – stavební spoření mladých, tj. bez úhrady vstupního poplatku. Doplňuje ještě další informace k této smlouvě a nabízí infolinku a e-mail v případě dalších dotazů a připomínek.
Jak to tak vypadá, vrchol tohoto dramatu se odehrál hned na začátku a v cílové rovince se skutečně nacházejí jen průměrní závodníci. Nebo že by ještě někdo překvapil?
Zmatená Wüstenrot
Víte, co přinesou změny zákona o stavebním spoření? | ||
Dozvíte se to v článku Spoříme stavebně, spoříme výhodně. Ale co bude |
V případě zájmu o podrobnější informace mám sdělit kontakt na sebe, a nechat si tak domluvit schůzku s poradcem. Přinese mi rovnou ten úžasný dárek? V e-mailu je opět spousta překlepů a pravopisných chyb. Chybí jakýkoliv podpis.
Jsme skoro na konci. Zbývá vyhlásit nejpomalejšího. Překvapí poslední stavební spořitelna tedy aspoň svou odpovědí?
Stručná buřinka
V případě Stavební spořitelny České spořitelny (profil, názory, koupit) jsem dotazy zadala opět vyplněním formuláře. Ten obsahuje devět povinných políček plus zaškrtnutí typu zprávy. Ještě v tutéž minutu, kdy jej odesílám mi na e-mail přichází potvrzení o přijetí. S odpovědí však už nikdo nespěchá. Dorazí po téměř 30 hodinách. Odpověď je stručná a jasná: spořit dále až do výše cílové částky za stejných smluvních podmínek, přičemž spoření lze kdykoliv potom vypovědět (je již splněn pětiletý cyklus spoření). Mohu také založit nové spoření ještě letos a převést na ně požadavek na státní podporu a na původní smlouvu spořit dále bez nároku na podporu. Následuje doporučení uzavřít smlouvu na dítě ještě letos, e-mail na případné dotazy a s přátelským pozdravem se se mnou pracovnice odboru zákaznického centra loučí.
Všechny stavební spořitelny na mé dotazy odpověděly, což se dá shrnout tak, že alespoň snaha se cení. Ani v rychlosti si klientská centra příliš nekonkurovala – odpověď do druhého dne se, myslím, ještě počítá. Jediným kritériem, které tedy zbývá, je kvalita odpovědí. Pořadí a stručné hodnocení je v následující tabulce.
| |||||
Stavební spořitelna |
Pořadí |
Rychlost |
Dotaz |
Forma odpovědi |
Odpověď |
1. |
9 min |
formulář - stačí zadat e-mail pro odpověď a dotaz |
srozumitelná, vše jasně vysvětleno, přátelská |
vyčerpávající + nabídka dalších výhod, zájem o klienta | |
2. |
29 hod 28 min |
formulář - 9 povinných údajů |
stručná, jasná, srozumitelná, přátelská |
věcně v pořádku | |
3. |
26 hod 53 min |
|
stručná, jasná, srozumitelná |
jen na jeden dotaz | |
Raiffeisen (profil, názory, koupit) |
4. |
1 hod 13 min |
|
pravopisné chyby, hovorový jazyk, překlepy |
věcně v pořádku |
Wüstenrot (profil, názory, koupit) |
5. |
28 hod 48 min |
formulář - předmět, kontakt, text |
přeposíláno, překlepy, pravopisné chyby |
špatná odpověď na 1. dotaz |
ČM SS (profil, názory, koupit) |
6. |
37 min |
formulář - nutné jméno, příjmení, město, PSČ |
strohá |
dotazy nezodpovězeny |
Zdroj: Peníze.CZ |
Využíváte k zjišťování potřebných informací informační e-maily? Jaké máte zkušenosti s tímto druhem komunikace? Zjistili jste vždy vše, co jste potřebovali, rychle a jasně?
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
29. 11. 2003 15:09, Mikuláš
...což již zde bylo uvedeno, nějak jsem špatně četl...
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
29. 11. 2003 14:55, Mikuláš
Co já vím, tak u Stavební spořitelny České spořitelny je výše úložky pouze doporučená, pokud klient nespoří a má zaplacenou vstupní úhradu, st. spořitelna nemůže smlouvu vypovědět.
Ale HLAVNĚ - dotaz je v podstatě irelevantní. Aby totiž bylo možné v budoucnu žádat na novou smlouvu státní podporu dle stávajících výhodných podmínek, je podle zákona NUTNÉ nárok na státní podporu do konce příštího roku na novou smlouvu převést!
Tudíž, příštím rokem se již na novou smlouvu spořit vyplatí.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.