Možnosti ruských firem na provedení IPO a varianty provedení
Možnosti provedení IPO jsou zpravidla dvě: na ruské burze nebo na zahraniční burze, zpravidla v Londýne nebo v New Yorku. Rozdíly jsou následující:
Emise na zahraničních burzách umožňuje:
-
bez podstatné prémie pro investory uskutečnit umístění významného balíku akcií (více jak 400 miliónů dolarů),
-
v zformování podle úhrnu IPO bázi investorů tvoří především konzervativní investoři (podle expertního ocenění, tedy připraveni nakupovat ruské akcie jsou pouze portfoliový investoři).
V případě emise akcií v Rusku:
-
emitent nemusí mít kreditní rating, který z důvodu nízkého ratingu Ruska nepřekročí spekulativní úroveň, což může být negativní faktor při ocenění společnosti investory;
Na druhou stranu proces získaní ratingu je časově náročný a trvá minimálně rok, což zvyšuje časovou náročnost přípravy IPO,
-
emitent není povinen poskytnout údaje o konečných beneficiantech, ale také finanční výkazy podle IAS nebo US GAAP, což vede k ušetření za služby auditorů a konzultantů,
-
nenaráží na rizika spojená s osobní trestní odpovědností top-manažerů společnosti za odhalení nespolehlivé (nevěrohodné) informace,
-
nenaráží na rizika ztráty kontroly nad společností, tj. pro stávající akcionáře ruské zákonodárstvo zajišťuje přednostní právo na nákup cenných papírů při nové emisi akcií společnosti,
-
nese menší organizační náklady na přípravu IPO, než je tomu při emisi akci v zahraničí např. v New Yorku,
-
získává možnosti formování likvidního sekundárního trhu umístění akcií, čemuž napomáhá množství spekulativních investorů.
Při emisi akcií v Rusku je může nakupovat široký okruh investorů, jenž zahrnuje i zahraniční investory.
Varianty provedení IPO na ММВБ (MICEX - Moscow Interbank Currency Exchange)
Varianta 1.
Klasické IPO - veřejné umístění akcií nové emise, které zahrnuje následující etapy:
-
stanovení společností ceny emise a realizace v průběhu 45 dní současnými akcionáři přednostního práva na nákup akcií,
-
sběr nabídek od investorů,
-
stanovení společností konečné ceny emise (lišící se od původní ne víc jak o 10 %),
-
smlouvy s investory tykající se prodeje akcií,
-
vypořádaní a převody peněžních prostředků vyplývajících z IPO.
Varianta 2.
Umožňuje se vyhnout 45denní periodě pro současné akcionáře a představuje nabídku na otevřeném trhu z balíku nové zaregistrované emise. Tato varianta je emitenty využívána protože předchází změnám tržních trendů, které mohou vest k volatilitě ceny během 45ti denní periody. Tato varianta v sobě zahrnuje následující kroky:
-
akumulace balíku zaregistrovaných akcií majiteli společnosti, které jsou určeny pro prodej v primární emisi,
-
formování klientské baze investorů, sběr předběžných nabídek na koupi,
-
stanovení společností ceny emise,
-
obchody na MICE s prodeje akcií investorům,
-
vypořádaní a převody peněžních prostředků vyplývajících z IPO.
Varianta 3. - hybridní
Tento způsob primární emise představuje různé způsoby operací SWAP, což umožňuje se vyhnout nabídkám současných akcionářů, s přednostním právem na IPO. Důležité je uvést, že při každé variantě primární emise akcií je burza připravena poskytnout celou řadu technologických možností pro tržní sběr objednávek (už prověřených praxi) při realizaci IPO.
Sdílejte článek, než ho smažem