Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Zboží z prodejních zájezdů lze vrátit do čtrnácti dnů

Zboží z prodejních zájezdů lze vrátit do čtrnácti dnů
Sedmdesátiletá důchodkyně si na předváděcím zájezdu koupila sadu hrnců za sedm tisíc korun. Po návratu zjistila, že by za ně v běžném obchodě dala ani ne polovinu. Může s tím něco udělat?

Scénář bývá vždycky stejný. Leták ve schránce láká na levný zájezd na atraktivní místo v České republice. Inkriminovaný všední den brzo ráno je přistaven autobus pro zájemce. Ti zaplatí cenu zájezdu u řidiče, který je na oplátku zaveze do vzdáleného pronajatého sálu. Tam začíná hlavní program zájezdu: prodejní prezentace.

Ta trvá i několik hodin. Během prezentace se prodejce snaží přesvědčit přítomné o koupi sady hrnců, kosmické přikrývky či speciálních matrací. A to pomocí různých psychologických triků, kterým účastníci zájezdu, většinou důchodci, těžko odolávají. Někdy prodejce neskončí, dokud neprodá minimálně pět kusů výrobků. Prodejce mimo jiné využívá toho, že u neobvyklého výrobku není možné si cenu porovnat s jiným. Oblíbeným trikem například je, že cenu nesdělí všem přítomným, ale jen oddělené skupince vážných zájemců, ze kterých udělá jakési zasvěcence. Těm se v této důvěrné atmosféře hůře výrobek odmítá.

Prodejci většinou nevadí ani to, že senioři s sebou nemají dostatečnou hotovost. Často se seance účastní i zaměstnanec nebankovní úvěrové společnosti, která zprostředkuje úvěr. A senior si tak v nákupní euforii koupí i to, co je na hranici jeho finančních možností, často v řádu až desítek tisíc korun.

Rizik, která takový zájezd skýtá, je spousta. Nejohroženější skupinou jsou spotřebitelé, kteří se na takovou akci nechají zlákat poprvé. Netuší, jaký je rozsah marketingové prezentace a jaké triky při ní mohou očekávat.

Celkový počet lidí, kteří se ročně takových akcí zúčastní, není možné odhadnout. Podle Michala Kaderky z Asociace občanských poraden se na občanské poradny sdružené v Asociaci ročně obrátí 1 600 nespokojených klientů právě se špatnou zkušeností z předváděcích zájezdů. Většinou si stěžují na nákup nekvalitního výrobku a nemožnost reklamace nebo na porušení práv spotřebitele při odstoupení od smlouvy.

Prodejci se často snaží nespokojeným klientům vyhýbat. K oblíbeným úskokům patří podle Karla Pavlíka ze Sdružení obrany spotřebitele například to, že na letáku vyzývajícím k účasti na zájezdu je uvedena adresa nikoliv pořadatele zájezdu (tedy prodejce), ale adresa dopravce.

Prodejci využívají toho, že cílovou skupinou jsou senioři. Ti často neznají všechna svá práva. Prodejci se jim navíc snaží vsugerovat, že na jejich obchody se zákonná práva nevztahují. Spoléhají i na to, že se senioři ostýchají přiznat si, že uzavřeli pro ně nevýhodný obchod a zboží tak raději nakonec nevrátí.

Každý kupující by ale měl důrazně trvat na svých právech. Situace v oblasti práv spotřebitelů se od roku 2001 výrazně zlepšila. Podle § 57 Občanského zákoníku jde o tzv. prodej mimo prostory obvyklé k podnikání a spotřebitel má právo na odstoupení od kupní smlouvy bez udání důvodu do čtrnácti dnů od podpisu smlouvy. V případě, že zboží nebylo doposud dodáno, je lhůta k odstoupení dokonce jeden měsíc. A prodejce je povinen vrátit zaplacenou částku v plné výši do třiceti dnů od odstoupení od smlouvy.

V případě vrácení zboží či reklamací by klienti měli veškerou komunikaci i přes ujišťování prodejců vést výhradně písemně. Oblíbeným trikem prodejců je slibovat po telefonu brzké vyřešení reklamace, ale přitom vše protahují až do okamžiku, kdy uplynou zákonné lhůty. Pak popírají, že spotřebitel vůbec nárok na vrácení zboží či reklamaci uplatnil. Uschovávání kopií všech písemností je naprostou nezbytností.

Dostali jste se někdy do problémů s vracením či reklamací zboží z prodejního zájezdu?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+6
Ano
Ne

Diskuze

11. 7. 2007 | 19:10 | zarecky

Takový důchodce je většinou (byt neprávem) trochu opomíjený zákazník. Pokud v normálním obchodě dostane informace od prodavače (pokud vůbec), zdaleka jim nemusí rozumět - a personál v obchodě se málokdy přetrhne.
Potom...
více

11. 7. 2007 | 14:24 | Eric

Jasné a normální, ba zcela přirozené. Já mám ale někdy dojem, že vstupem do penze člověk zapomíná na pud sebezáchovy a automaticky se stává neomylným. Pak dělá hlouposti a těm se lidé smějí... více

11. 7. 2007 | 14:05 | jezevec

Nabídku, která nesnese riziko zvážení doma přes noc a musí se uzavřít "hned nebo nikdy" - bych ani nezvažoval. A to mi do důchodu moc nechybí. více

11. 7. 2007 | 13:15 | Eric

Ano, tyto společnosti používají špinavé triky, ale kde je, k sakru, ona proklamovaná moudrost stáří? Selský rozum? Rozvážnost? Copak ti senioři byli za aktivního předdůchodového života všichni blbí a od lopaty? Neumějí počítat?...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Tržní nabídka, Vklad s výpovědní lhůtou, Syntetická evidence, t-mobile, restaurace, mobilní operátoři, telefónica, nemovitosti, start-up, marek orawski, Saldo státního rozpočtu, slabý dolar, depozitní sazby, přesčas, dopravní infrastruktura, EQUAL, Marcus Evans, kurzy měn

4AH6555, 4AH6565, 4AH6555, 1SU0048, 1SU0045

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK