Zprostředkování finančních produktů pomalu ale jistě směřuje pod křídla státní regulace. Začalo to u zprostředkovatelů investičních instrumentů, od 1. ledna 2005 se regulace dotkne i zprostředkování všech pojistných produktů (viz článek Zemětřesení v pojistných smlouvách III.). Bez jakýchkoliv omezení bude od Nového roku možné zprostředkovávat pouze stavební spoření, penzijní připojištění a všechny úvěry (včetně nebankovních půjček). Podíváme-li se však na podmínky regulace ve dvou výše zmíněných oblastech, zjistíme, že jsou značně nevyvážené, což stojí jistě za zamyšlení.
Následující tabulka zobrazuje srovnání podle nejdůležitějších parametrů.
Investiční vs. pojišťovací |
|
Investiční zprostředkovatel |
Pojišťovací zprostředkovatel |
Právní úprava |
Zákon 256/2004 Sb. a prováděcí vyhlášky 249/2004 Sb., 268/2004 Sb. |
Zákon 38/2004 Sb. a prováděcí vyhláška |
Dozorový orgán |
Komise pro cenné papíry(v budoucnu Komise pro finanční trh) |
Ministerstvo financí (v budoucnu přejde na Komisi pro finanční trh) |
Forma dokladu |
Osvědčení o registraci |
Osvědčení o zápisu do registru |
Obecná kvalifikace |
Středoškolské vzdělání |
Středoškolské vzdělání |
Odborná kvalifikace |
Není vyžadována |
Středoškolské nebo vysokoškolské studium zaměřené na problematiku pojišťovnictví, finančních služeb a s tím souvisejících oblastí. Lze nahradit odbornou zkouškou se třemi stupni obtížnosti (základní, střední, vyšší) |
Odborná praxe |
Vyžadovány "přiměřené zkušenosti s kapitálovým trhem", které však lze nahradit jednodenním odborným kurzem bez jakékoliv zkoušky |
Vyžadována u agenta 2 roky, u makléře 4 roky, nelze ji ničím nahradit. U vázaného či podřízeného zprostředkovatele není vyžadována žádná praxe |
Průběžné vzdělávání |
Není stanoveno |
Jedenkrát za 5 let doškolovací kurz, obsah není určen |
Odpovědnost za škodu |
Existuje pouze na základě obecně platných právních předpisů. |
Je stanovena přímo zvláštním právním předpisem. |
Pojištění odpovědnosti za škodu |
Není vyžadováno |
Je povinné u agenta a makléře (musí se vztahovat i na jeho podřízené zprostředkovatele), stanoveny jsou i pojistné částky |
Vícestupňový systém |
Je přípustný dvoustupňový – zprostředkovatel 1. úrovně může mít zprostředkovatele 2. úrovně |
Je přípustný dvoustupňový u agenta a makléře, kteří mohou mít podřízené zprostředkovatele |
Činnost na nejnižším stupni |
I zprostředkovatel 2. úrovně jedná svým jménem a na svůj účet |
Vázaný zprostředkovatel jedná jménem a na účet pojišťovny, podřízený zprostředkovatel jedná jménem a na účet agenta nebo makléře, který za něho plně zodpovídá |
Povinnosti nositele produktu vůči zprostředkovateli |
Uzákoněna povinnost informovat investičního zprostředkovatele podrobně a pravdivě o investičních nástrojích, jichž se týkají pokyny přijímané a předávané investičním zprostředkovatelem, poskytnout potřebnou součinnost při zajištění odbornosti osob a informovat investičního zprostředkovatele neprodleně o každé změně v poskytnutých informacích |
Nejsou stanoveny |
Nakládání s finančními prostředky klienta |
Zakázáno |
Možné u agenta a makléře, u vázaného a podřízeného zprostředkovatele je zakázáno |
Odpovědná osoba |
Musí být jmenována osoba pověřená výkonem vnitřní kontroly, tato služba může být zajišťována i externě; tato povinnost se netýká zprostředkovatelů 2. úrovně pokud jsou fyzickou osobou bez zaměstnanců |
Musí být jmenován odpovědný zástupce u agenta a makléře (pokud jsou právnickou osobou), tento odpovědný zástupce musí být v obchodním vedení společnosti (nelze tedy externě) |
Povinná evidence |
Deník s přesně vymezenými údaji o každém zprostředkovaném obchodu v elektronické podobě u všech zprostředkovatelů |
Souhrnné roční výkazy zprostředkovaných obchodů u agenta a makléře |
Z tabulky je zřejmé, že ač se jedná o principiálně velmi podobné činnosti, právní úprava je v řadě parametrů výrazně odlišná. V těchto odlišnostech přitom nelze bohužel vysledovat téměř žádnou logiku. Na trhu je navíc zcela běžné poskytování obou služeb současně, a to jak fyzickými tak i právnickými osobami. Naplňovat pak souběžně dvě značně nesourodé právní úpravy není rozhodně jednoduché.
Připravované sloučení obou státních dozorů pod křídla Komise pro finanční trh přitom samo o sobě nestačí, ke sjednocení by byly nutné příslušné novely právních předpisů. Významnou úlohu by mohla při přípravě novel sehrát jednotná profesní asociace poskytovatelů těchto služeb, jejíž vznik by měla potvrdit valná hromada ARIZ ČR, konaná ve dnech 25. a 26. 11. 2004. Cílem této valné hromady je právě oficiálně rozšířit působnost ARIZ ČR z oblasti zprostředkování investičních instrumentů na oblast zprostředkování všech produktů na finančním trhu. S tím souvisí i předpokládaná úprava názvu asociace. Dlouhodobějším cílem pak je převzetí některých regulačních funkcí od státu a vytvoření samoregulační profesní organizace v oblasti zprostředkování finančních produktů.
Autor je členem Legislativně právní komise ARIZ ČR.
Jak se na tento problém díváte vy?
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
23. 11. 2004 15:05
A ještě jeden dodatek, který jsem zapomněl dopsat. Jestli stát bude fungovat tak, jako v případě zákona o poj. zprostř., tak tady nikdy nemůže být pořádek. Zákon byl vydán cca před rokem a vyhláška k němu spatřila světlo světa včera, tedy cca 40 dní před účinností nového zákona. To ani nepotřebuje komentář.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
23. 11. 2004 15:00
Zdravím Vás pane kolego. Opět jeden z velmi kvalitních článků z Vašeho pera. Jen tak na okraj, kde na to berete čas? Spíte taky někdy?
No a co se týká tématu. Problém vidím v tom, že v tomto státě se většinou hodně věcí věcí dělá ex post. Byly průšvihy v investicích, tož vytvoříme zákon. Nikdo už nedomyslel, že ten, kdo dělá "investice" taky působí i dalších odvětvích, tedy zprostředkovává i další produkty.
Máme čurbes v pojišťovnictví, tak opíšeme směrnici EU, trošku přitvrdíme, ať nám ti pojišťováci moc nevyskakují. A zase se nějaké produkty vynechaly - viz článek.
Já osobně vidím zásadní problém v tom, že neexistuje zákonná nadstavba, tedy opora v živnostenském zákoně, tzn. do dnešní doby neexistuje ŽL na něco jako finanční poradce nebo tak nějak podobně. Od tohoto by se pak mohly odvíjet všechny další zákony a ne to dělat takto, kdy se dá v dohledné době předpokládat řada novelizací.
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.