Kdo zdržuje realizaci strategických dopravních staveb?

Protext | rubrika: Tisková zpráva | 11. 12. 2023
Kdo zdržuje realizaci strategických dopravních staveb?

Zdroj: Protext

Praha 11. prosince 2023 (PROTEXT) - Proces výstavby strategických dopravních projektů je běh na dlouhou trať. Překážky, které před sebe vědomě a dlouhodobě staví stát, potažmo investoři, výstavbu zpomalují a daňoví poplatníci platí víc, než by museli. 

Kdo tedy zdržuje výstavbu strategických dopravních staveb? Obce? Spolky? Důsledky postoje veřejnosti vůči připravovaným stavebním projektům, kdy s nimi souhlasí do doby, než se jich osobně týkají (tzv. NIMBY efekt)?

Stát má dvě principiální možnosti, jak tuto výzvu řešit: 

1) Buď omezovat práva občanů, což může urychlit výstavbu, byť na úkor demokratických principů. 

2) Nebo se zaměřit na zlepšení kvality práce investorů a předkládaných dokumentací. 

Oba přístupy se dají obhájit excesy na příkladech z minulosti. V případě nekvalitní práce investora o tom svědčí zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) z 13. 11. 2023. U prodlení s výstavbou D35 konstatoval, že “Příčinou dlouhé doby trvání územních řízení bylo většinou to, že ŘSD předložilo stavebnímu úřadu neúplné podklady.” Vice zde: https://bit.ly/3FVS5xZ

Míří tedy stát na "správný terč”?

Stát dal nedávným přijetím Zákona o strategických investicích jasně najevo, že směřuje spíše k omezení práv veřejnosti a zjednodušení procesu schvalování projektů. Je-li v zájmu státu zefektivnění celého procesu, za zvážení by stála i druhá možnost, tj. strategický přístup k investicím zaměřený na motivaci odpovědných pracovníků, podporu kvality práce a projektové dokumentace. Stejně jako řešení nedostatku personálních kapacit. Správa železnic (SŽ) v 9/2022 informovala, že by projekty vysokorychlostních tratí (VRT) mělo připravovat cca 600 lidí. V té době však disponovala pouze 60 odborníky. Obce už nyní upozorňují, že nedostatek kapacit a kvalifikace na straně investora VRT se může projevit v nevyhovující kvalitě předkládaných projektů. Následný efekt v podobě dalšího zdržení a prodražení projektu se jeví jako nevyhnutelný.

Jak na souběh dálnice a VRT?

U projektované výstavby VRT se objevuje v České republice doposud neznámý fenomén - souběhy existujících dálnic (a jejich připravovaných rozšíření) a paralelních novostaveb VRT. Je nutné přehodnotit dosavadní systém spolupráce mezi investičními organizacemi a nastavit nové standardy jejich budoucí spolupráce. Exemplárním příkladem současného stavu jejich NESPOLUPRÁCE bylo listopadové představení EIA na rozšíření dálnice D8 v gesci ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) a projektované VRT Podřipsko v gesci SŽ. Už v roce 2021 obce žádaly ve zjišťovacím řízení EIA rozšíření dálnice D8 předložení dokumentace s odpovídajícím vyhodnocením vlivu obou staveb na okolí. Nestalo se. Pokud budou v posudku k EIA staronové připomínky vyhodnoceny jako legitimní, dokumentace bude ŘSD vrácena k přepracování. Další čas, další peníze.

Cukr, nebo bič?

Rozvoj strategických dopravních staveb by měl být společným zájmem všech zainteresovaných stran. Neschopnost komunikovat vede nejen k prodloužení a prodražení procesu, ale i k nespokojenosti občanů. Obce a občané se snaží. Aktivně navrhují. Chtějí komunikovat. Při absenci komunikačního partnera na druhé straně je tato snaha odsouzena k nezdaru. Jasné a efektivní komunikační kanály, využití širokých možností participace veřejnosti a navrhované zavedení pozice “vedoucího státního investora”, který by ujasnil kompetence mezi ŘSD a SŽ jsou zásadní pro odstranění problémů zpomalujících výstavbu dopravních staveb. Tyto návrhy překládají státu samy "zasažené obce" jak na stříbrném podnose. Zatím bez úspěchu.

Pro více informací kontaktujte Ing. Martina Klečku, Ph.D. – předsedu spolku měst a obcí KORIDOR D8

email: martin.klecka@koridord8.cz

„Články označené PROTEXT přebíráme ze stejnojmenné služby agentury ČTK, nejsou součástí redakčního obsahu webu Peníze.cz. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a nese odpovědnost za její obsah. ČTK v podmínkách služby uvádí, že nezveřejní informace, které by byly v rozporu se zákonem nebo by mohly být způsobilé porušit práva třetích osob na ochranu osobnosti, případně jiná zákonem chráněná práva třetích osob.“

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Další tiskové zprávy

Euro Bike Fest 2024

Euro Bike Fest 2024

Brno 9. května 2024 (PROTEXT) - Největší tuzemský motofestival startuje už 23.5.2024!Euro Bike Fest je největší akcí svého druhu v České republice. Letošní šestnáctý ročník se... celý článek

Chamlion představuje na veletrhu IDEX 2024 pokročilá řešení pro stomatologický 3D tisk

Istanbul (Turecko) 9. května 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost Chamlion, revoluční síla v oblasti digitalizace zubního lékařství, vyráží uchvátit návštěvníky mezinárodního veletrhu... celý článek

Cyklistická sezona začala: Až jedna třetina Čechů plánuje koupi nového kola. Pro sebe nebo pro své děti

Cyklistická sezona začala: Až jedna třetina Čechů plánuje koupi nového kola. Pro sebe nebo pro své děti

Praha 9. května 2024 (PROTEXT) - Nové kolo si letos koupí podle aktuálního průzkumu nejčastěji cyklisté v Olomouckém kraji. Nejvíce cyklo kilometrů plánují ujet sportovní nadšenci na... celý článek

Richardson představuje revoluční řešení pro rozvoj prodejních schopností na základě metrik

Richardson představuje revoluční řešení pro rozvoj prodejních schopností na základě metrik

Filadelfie (USA) 9. května 2024 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost Richardson Sales Performance ("Richardson"), světový lídr v oblasti školení prodeje a zvyšování prodejního výkonu,... celý článek

Pozvánka na Mezinárodní veletrh FASTENER SHOW

Pozvánka na Mezinárodní veletrh FASTENER SHOW

Praha 9. května 2024 (PROTEXT) - Společnost TAITRA TAIWAN CZ vás zve na červnový Mezinárodní veletrh FASTENER SHOW.Global Fastener Forum si klade za cíl přinést diskuse... celý článek

Partners Financial Services