Kolik zaplatíte za elektřinu a proč zdraží? Jak se vyznat ve faktuře
28. 11. 2023 | Gabriel Pleska

Tržní cena elektřiny zlevňuje, přesto za ni v příštím roce zaplatíte víc. Jak je to možné? Naučíme vás vyznat se ve vyúčtování.
Česká národní banka vydala novou pamětní stříbrnou pětisetkorunu. Je na ní legendární Tatra 603. Unikátní je tím, že se skládá ze dvou částí, ze kterých jedna je potažena speciálním černým povlakem, který připomíná lakování (nejen) papalášské limuzíny.
Mince je součástí série Slavné dopravní prostředky. Každá z dosud vydaných mincí tematického celku je unikátní technickým zpracováním.
První byla před dvěma lety stříbrná pětisetkoruna s motivem parní lokomotivy Škoda 498 Albatros. Její součástí byl hologram. Jako druhá byla loni mince s motocyklem Jawa 250. Slavná kejvačka na ní byla vyvedena červeným smaltem.
Letošní novinka je zas vyrobená ze dvou komponentů. Korpus mince je vyrobený ze slitiny 925 dílů stříbra na 75 dílů mědi, do něj je vložený menší prvek ze stříbra o ryzosti 999/1000, který v Jihlavě společnost Oerlikon potáhla speciálním antracitově černým povlakem Balinit. Obě části ražbou spojila Česká mincovna v Jablonci nad Nisou.
„Potahovaný vložený prvek jsme při výrobě našich mincí použili vůbec poprvé. Nechali jsme se inspirovat černým lakováním karoserie limuzíny Tatra 603, která vzbudila mezinárodní pozornost na světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu,“ řekl Aleš Michl, guvernér České národní banky.
Na lícní straně pětisetkoruny, vyrobené podle návrhu medailérky Petry Brodské, je Tatra 603 ještě ve verzi se třemi světlomety z čelního pohledu a detail palubní desky včetně části volantu. Ústřední motiv rubové části je právě vložený prvek antracitově černé barvy, který zobrazuje Tatru 603 z boku. Dál rub mince nese technické výkresy automobilu a jeho vyobrazení z šikmého pohledu.
Centrální banka vydává 30 tisíc kusů mincí. Z toho je 10 794 kusů v běžné kvalitě a 19 206 kusů ve špičkové kvalitě vyznačující se vysoce leštěným mincovním polem a matovaným reliéfem. Hmotnost pětisetkoruny včetně vloženého prvku je 26,1 gramů, průměr je 40 milimetrů a síla 2,6 milimetrů.
Mince má nominální hodnotu 500 korun, ta ale není shodná s cenou prodejní. Prodejní cena je vyšší a zohledňuje mimo jiné aktuální cenu stříbra, náklady spojené s výrobou a DPH. Česká národní banka je sice emitentem pamětních mincí, neprodává je ale. Zakoupit se dají u jejích smluvních partnerů.
Série Slavné dopravní prostředky bude napřesrok pokračovat vydáním trimetalové mince s motivy tramvaje T3 a v roce 2025 mince věnované cvičnému letounu Aero L-39 Albatros.
Sdílejte článek, než ho smažem