Česká národní banka vydává první pamětní minci se smaltováním. Jde o stříbrnou pětisetkorunu věnovanou motocyklu Jawa 250, konkrétně pak typu 353, zvanému lidově kejvačka, případně na Moravě kývačka. Jde o druhou pamětní minci z pětidílné řady Slavné dopravní prostředky.
„Když jsme v ČNB vydání této řady plánovali, bylo rozhodnuto, že pamětní mince věnované legendárním československým dopravním prostředkům postupně ozvláštníme pěti neobvyklými způsoby zpracování. V případě této mince platí, že je to poprvé, kdy v ČNB vydáváme minci s barevnou povrchovou úpravou. Už z maximální dosažené hodnoty objednávek je zřejmé, že sběratelé i veřejnost tuto raritu vítají,“ říká Jiří Rusnok, guvernér ČNB.
ČNB vydává mince ve dvojím provedení – v běžné kvalitě s vroubkovanou hranou v počtu 9877 kusů a ve špičkové (proof) kvalitě s vysoce leštěným mincovním polem, matovaným reliéfem a hladkou hranou s vlysem v počtu 20 123 kusů.
Minci lze zakoupit u vybraných smluvních partnerů. Její nominální hodnota 500 Kč není totožná s prodejní cenou, ta je vyšší a zohledňuje mimo jiné i aktuální cenu stříbra, náklady spojené s výrobou a DPH. Minci ve špičkové kvalitě lze na webu u smluvních partnerů ČNB najít za 3490 Kč, ale třeba také za 4490 Kč.
Na lícní straně pětisetkoruny jsou zobrazeny tři pohledy na části motocyklu Jawa 250 typu 353, který se v Československu sériově vyráběl v letech 1954 až 1962. Na rubové straně je motocykl vyobrazen stojící na podlaze tvořené částečným motivem ze znaku jeho výrobce Jawa a doplněný dvěma fragmenty z technických výkresů motocyklu na pozadí. Autentická barevnost motocyklu je naznačena použitím tmavě červeného a černého smaltu. Podobu mince pro ČNB navrhla Petra Brodská a ražbu provedla Česká mincovna v Jablonci nad Nisou.
Ruční smaltování 30 tisíc kusů mincí zabralo 4500 hodin práce ve dvou směnách. Provádělo se na šesti pracovištích vybavených přesnými dávkovači smaltu a vyhřívanými pracovními deskami, které udržovaly podmínky vhodné pro jeho aplikaci. Kompletní dvoubarevná aplikace na jedné minci obsahuje pouhých pět setin gramu smaltu, přičemž na nejmenší smaltovanou plochu v podobě rukojeti řídítek připadla stěží představitelná jedna tisícina gramu. Práce tak vyžadovala mimořádnou zručnost a pečlivost, uvádí Česká mincovna na svém webu.
Zdroj: Česká mincovna
Poprvé v historii svých numizmatických emisí vydává ČNB tuto pamětní minci v maximálním nákladu 30 tisíc kusů. Každá mince je vyrobená ze slitiny obsahující 925 dílů stříbra a 75 dílů mědi, má průměr 40 milimetrů a váží 25 gramů.
V pořadí třetí emise pamětní pětisetkorunové stříbrné mince z řady Slavné dopravní prostředky je předběžně plánována na červen 2023. Ponese motiv dalšího ikonického dopravního prostředku československé výroby, osobního automobilu Tatra 603, který bude stejně jako jeho dva předchůdci výjimečný technikou zpracování, tentokrát v podobě vloženého prvku. První minci z této řady s motivem parní lokomotivy Škoda 498 Albatros ozvláštněné hologramem emitovala ČNB v červnu 2021.
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem