Více jak pětina (21 %) Čechů nakupuje převážně v e-shopech. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti Acomware, který na vzorku 1016 online respondentů uskutečnila výzkumná agentura Ipsos.
„Lidé chtějí nakupovat tam, kde jim to vyhovuje. U více než třetiny populace to znamená, že své nákupy rozdělí podobným dílem mezi e-shopy a kamenné prodejny. To se samozřejmě odvíjí od druhu zboží,“ vysvětluje David Vurma, CEO společnosti Acomware.
Kde nejčastěji nakupujete?
Lidé se nejčastěji obracejí na e-shopy, pokud jde o erotické zboží, spotřební elektroniku nebo knihy, hudbu a film. Naopak převážná část nákupů potravin, drogerií nebo léků se odehraje v kamenných prodejnách.
„U tohoto zboží ale vidíme obrovský růst internetového prodeje. Už 36 procent respondentů z našeho výzkumu objednává potraviny online, přičemž 10 procent z nich každý týden. Jednou měsíčně pak už potraviny online koupí na internetu zhruba 16 procent Čechů,“ vysvětluje konzultant Jan Penkala.
Drogerii nebo léky si v e-shopu již nakoupilo přes 50 procent zákazníků, oblečení více než tři čtvrtiny lidí.
Jaké zboží nejčastěji nakupujete na internetu a jaké v kamenných obchodech?
Pokud jde o popularitu jednotlivých prodejců na internetu, mezi potravinami vládne Tesco následované Rohlik.cz. Drogerii lidé nakupují u DM Drogerie a Alza.cz, léky zase u Dr. Max.
„Zajímavá situace panuje u oblečení, kde nejvíce lidí nakoupilo v e-shopu kamenného řetězce H&M, až po něm následují online prodejci ZOOT, About you a Zalando,“ doplňuje Vurma, podle něhož u řady velkých řetězců lidé o existenci e-shopu ještě vůbec neví.
„Platí to například pro 27 procent zákazníků Lidlu a 37 procent zákazníků Tesca, přestože jim to oba prodejci aktivně připomínají v televizní reklamě nebo letácích,“ vysvětluje.
Podle odborníků je klíčem ke zvýšení zájmu o nákup potravin nebo drogerii na internetu to, jak dobře se podaří prodejců odstranit některé přirozené obavy zákazníků.
„Při nákupu potravin je hlavní překážkou obava o čerstvost potravin, kterou přiznává 50 procent respondentů. A skoro stejnému množství lidí vadí, že si nemohou sami vybrat velikost ovoce nebo zeleniny,“ vysvětluje Václav Stříteský z katedry marketingu Vysoké školy ekonomické v Praze.
U drogerie odrazuje 41 procent zákazníků to, že si k výrobku nemohou přivonět. Při výběru léků pak 46 procent Čechů chybí, že se nemohou poradit s odborníkem.
Sdílejte článek, než ho smažem